شرط متکی برای ادامه مذاکرات ایران و آمریکا

شرط متکی برای ادامه مذاکرات ایران و آمریکا

در حالی که احتمال ادامه مذاکرات میان ایران و آمریکا بر سر عراق مطرح است، منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران طی سخنانی در تهران گفته است: "اگر به این نتیجه برسیم که اراده ‌ای از سوی این کشور [آمریکا] برای حل مشکل و تصحیح اشتباهات گذشته وجود دارد، مذاکرات کماکان ادامه خواهد یافت".
سخنرانی نخست وزیر عراق در جلسه گفتگوهای هیات های نمایندگی ایران و آمریکا در بغداد
هیات های نمایندگی دو طرف دیدگاههای کلی خود را در اجلاس بغداد مطرح کردند

آقای متکی این اظهارات را طی سخنرانی در نشست دادستانهای کشورهای اسلامی در تهران بیان کرده است.

تا قبل از دو روز پیش که ایران و آمریکا پس از 27 سال رو در رو به گفتگو بنشینند نیز آقای متکی و دیگر مقامات بلندپایه ایرانی گفته بودند که هدف از این مذاکره این است که به آمریکا اعلام کنند که باید به آنچه اشتباهات آمریکا در عراق می دانند اعتراف کند.

در مذاکرات ایران و آمریکا که با شرکت سفیران این دو کشور در بغداد برگزار شد نیز آن گونه که طرفهای مذاکره کننده اعلام کردند، نماینده ایران به انتقاد از سیاستهای آمریکا در عراق پرداخت.

پس از پایان مذاکرات اعلام شد که دولت عراق طرفین را به ادامه مذاکره فراخوانده و هر دو طرف ایرانی و آمریکایی اعلام کردند که دعوت عراقیها را بررسی می کنند.

بعداً برخی منابع غیر رسمی خبر دادند که مذاکرات ایران و آمریکا تا یک ماه دیگر از سر گرفته می شود.

ایران در عراق نتیجه مذاکره با آمریکا را مثبت ارزیابی کرده و طرفین اعلام کرده اند که بر سر حمایت از دولت عراق با یکدیگر توافق دارند.

سفیر ایران گفته در این مذاکرات تشکیل کمیته ای امنیتی با حضور سه طرف ایرانی، آمریکایی و عراقی به منظور تقویت بنیه نظامی و دفاعی عراق مطرح و بررسی شده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.