بهجت الزمان اسفندیاری خواهر نیما یوشیج درگذشت

بهجت الزمان اسفندیاری خواهر نیما یوشیج درگذشت

"بهجت الزمان اسفندیاری" خواهر نیما یوشیج که سال ها در آسایشگاه کهریزک زندگی می کرد دیشب در سن 92 سالگی بدرود حیات گفت.images/20070530/sister.jpg

به گزارش خبرنگار مهر، بهجت الزمان (ثریا) اسفندیاری خواهر " نیما " پدر شعر نو ایران بود که به دلیل کهولت و ناتوانی جسمی در آسایشگاه کهریزک به سر می برد.

زمانی که او در شهرستان نور متولد شد، نیما (علی اسفندیاری) 20ساله بود. ثریا اسفندیاری گفته است : خانواده ام همه ماجراجو بودند و این صفت را از پدر به ارث برده بودند. پدر نمونه کامل انسانی بود که در زندگی ما وجود داشت ، به طوری که نیما درباره اش گفت: من مسلح مردی دیدم / سبلت آویخته ، بر دست عصا / نقش بر لب هر دم / که می آمد تن خسته سوی ما. این تاثیر را رضا اسفندیاری یا همان لادبن نوری هم پذیرفت به طوری که او انقلابی شد و به نهضت جنگل پیوست و بهجت الزمان به عرفان و فلسفه روی آورد.

نقل شده است که بهجت الزمان از روحیه مردانه ای برخوردار بود و از معدود زنان سالخورده ای به حساب می آمد که دنیای مدرن را می ستود و اینترنت را بهترین وسیله برای کسب آگاهی و اطلاعات برمی شمرد.

او در بخشی دیگر از خاطراتش گفته است: خانواده هفت نفری ما متشکل از پدرم ابراهیم خان اسفندیاری و مادرم ، شمسی و توران و برادرانم رضا اسفندیاری یا همان لادبن نوری و علی اسفندیاری یا همان نیما یوشیج بودند. پدرم از مشروطه خواهانی بود که در جریان مشروطیت بعد از شناخت ماهیت آن به دنیای خود بازگشت. او کشاورزی پاکدل و مردی وارسته ، هنرمند و اهل موسیقی بود و تار را از درویش خان آموخته بود. شکارچی خوبی بود که گاه خودش باروت و ساچمه درست می کرد.
او مرد رزم و موسیقی بود. نیما او را بسیار دوست داشت و همیشه همراه او به کوهستان می رفت و بهترین خاطرات خود را از زمانی داشت که به بالای کوه یا دورترین نقطه ییلاق ، قشلاق می رفتند و شب ساعات طولانی گرد آتش جمع می شدند. این تاثیر در منظومه افسانه به وضوح دیده می شود:
یاد دارم شبی ماهتابی
بر سر کوه نوبن نشسته
دیده از سوز دل خواب رفته
دل ز غوغای دو دیده رسته
باد سردی دمیده از بر کوه...

به گزارش مهر، فیلم مستندی از آن مرحوم در قالب مجموعه مستند " دیدار از ایران " تهیه شده که قرار است از شبکه 4 سیما پخش شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.