اتهام جاسوسی علیه سه شهروند ایرانی - آمریکایی

اتهام جاسوسی علیه سه شهروند ایرانی - آمریکایی

قوه قضاییه ایران بازداشت یک پژوهشگر دیگر ایرانی - آمریکایی را تایید و از ایراد اتهام جاسوسی علیه وی و دو فرد دیگر دارای تابعیت دوگانه خبر داده است.
کیان تاجبخش
کیان تاجبخش با سازمانهای دولتی ایران نیز همکاری داشته است

روز سه شنبه، 29 مه، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در یک نشست خبری در تهران، تایید کرد که کیان تاجبخش، که خبر بازداشت وی هفته گذشته در منابع خبری خارجی منتشر شده بود، در ایران بازداشت شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه در مورد آقای تاجبخش گفت "این تبعه ایرانی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی و جاسوسی به نفع بیگانگان در بازداشت موقت به سر می برد."

روز 23 مه، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارش کرد که کیان تاجبخش، پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور سازمان آمریکایی موسوم به نهاد جامعه باز وابسته به بنیاد جورج سوروس، توسط ماموران امنیتی ایران در تهران بازداشت شده است.

این روزنامه تاریخ بازداشت آقای تاجبخش را 11 مه گزارش کرده و نوشته بود که نزدیکان وی بعد از چند روز از این خبر آگاه شدند.

آقای تاجبخش چهل و پنج سال دارد و از سال 2004 در طرح های بانک جهانی برای ایران همکاری داشته و به عنوان مشاور برای برخی از سازمان های دولتی ایران نیز فعالیت کرده است.

زمینه های تخصصی کیان تاجبخش بهداشت عمومی و مسایل شهری عنوان شده است.

وضعیت اسفندیاری، عظیما و شاکری

آقای جمشیدی در نشست خبری روز سه شنبه در مورد پرونده هاله اسفندیاری، یک پژوهشگر دیگر ایرانی مقیم آمریکا نیز که هنگام سفر به ایران بازداشت شده است نیز اطلاعاتی در اختیار خبرنگاران قرار داد.

هاله اسفندیاری
وزارت اطلاعات ایران شاکی پرونده هاله اسفندیاری است


سخنگوی قوه قضاییه گفت که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی شاکی پرونده خانم اسفندیاری است و افزود که وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی و جاسوسی به نفع بیگانگان دستگیر شده است.

هاله اسفندیاری که اواخر سال گذشته میلادی برای دیدن مادر خود به تهران سفر کرده بود روز 8 مه رسما بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت.

همزمان، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از گروه دیده بان حقوق بشر، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، گفته است که یک شهروند دیگر ایرانی - آمریکایی به نام علی شاکری که به ایران سفر کرده بود در بازداشت به سر می برد.

در عین حال، به گزارش این خبرگزاری، سخنگوی قوه قضاییه افزوده است که آقای شاکری بازداشت نشده اما توضیح بیشتری در این مورد نداده است.

برخی منابع گفته اند که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی از خروج آقای شاکری از ایران جلوگیری به عمل می آورند هر چند در مورد بازداشت احتمالی وی خبری در دست نیست.

آسوشیتدپرس از قول آقای جمشیدی می افزاید که پرناز عظیما، گزارشگر رادیو فردا که او نیز دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و ایرانی است، با اتهامات مشابهی مواجه است اما بازداشت نشده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.