دیپلمات آمریکایی فارسی زبان

دیپلمات آمریکایی فارسی زبان

دیپلماتی که بیست و هشتم ماه مه یعنی دوشنبه همین هفته پس از مذاکره با حسن کاظمی قمی سفیر ایران در عراق بر سر امور این کشور، تولد پنجاه و هشت سالگی اش را در بغداد جشن خواهد گرفت، پیش از این در سال هایی نه چندان دور سرکنسول آمریکا در خرمشهر بوده است.

کراکر

آقای کراکر متولد ۱۹ ژوئن ۱۹۴۹ در واشنگتن است. به علت اینکه پدر رایان کارمند نیروی هوایی آمریکا بوده و در ماموریت های مختلفی شرکت داشته، تحصیلات ابتدایی او در کشورهای مراکش، کانادا، ترکیه و همچنین آمریکا طی شده است. او در سال ۱۹۷۱ مدرک کارشناسی خود را در رشته ادبیات انگلیسی گرفت و در سال ۲۰۰۱ موفق به کسب دکترای افتخاری در رشته حقوق از دانشکده ویتمان واشنگتن شد.

رایان در سال ۱۹۷۹ با کریستین بارنز، منشی وزارت امور خارجه آمریکا در بغداد آشنا شد و سپس با او ازدواج کرد. در سال ۱۹۷۱ آقای کاراکر کارمند وزارت خارجه آمریکا شد و پس از آموزش زبان فارسی در سال ۱۹۷۲ به عنوان سرکنسول آمریکا وارد خرمشهر در جنوب غربی ایران شد. گویی شانس آقای کراکر از ازدواج تا اولین ماموریت و حالا مذاکره خبرسازش، همه و همه در منطقه ای میان ایران و عراق رقم خورده است.

 پس از حوادث ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ آقای کراکر مسئول گفت ‌و گوی دو جانبه ایران و آمریکا بر سر مسایل افغانستان بود که با حضور نماینده وِیژه دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شد
 

گفتگوی پیش روی رایان کراکر با آقای کاظمی قمی اولین تجربه او در مواجهه با دیپلمات های جمهوری اسلامی نیست. پس از حوادث ۱۱ سپتامبر۲۰۰۱ آقای کراکر مسئول گفت ‌و گوی دو جانبه ایران و آمریکا بر سر مسایل افغانستان بود که با حضور نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل متحد انجام شد.

سرانجام نشست سازمان ملل درباره افغانستان در شهر بن آلمان، به قدرت رسیدن حامد کرزی در افغانستان بود. به نظر می رسد که با نزیک شدن زمان گفتگوی ایران و آمریکا در روزهای آینده، رایان کراکر از چهره های خبرساز خواهد بود هرچند که حسن کاظمی قمی همتای ایرانی وی نیز که پس کش و قوس های فراوان به عنوان مذاکر کننده ایران انتخاب شد نیز چهره خبر ساز هفته آتی خواهد بود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.