گوردون براون در اول سربالایی

گوردون براون در اول سربالایی

از همان اولین روزهای پیروزی چشمگیر حزب کارگر در انتخابات عمومی سال ۱۹۹۷ شایع بود که تونی بلر و گوردون براون، بنیانگذاران مکتب " راه سوم" در حزب کارگر عهدی بسته اند که هرگاه حزب را به قدرت برسانند، نوبتی صدارت کنند که البته گفتنش آسان تره چون نخست وزیری در این دیار نه انتقالیه و نه چنین انتصابی از اختیارات نخست وزیر.

گوردون براون
گوردون براون موفق ترین وزیر دارایی بریتانیا در یک قرن اخیر بوده است

به هر حال این شایعه ده سال دوام آورد و احتمالا به این دلیل که گوردون براون در این مدت در مقام وزیر دارایی، مهمترین پست در کابینه بعد از نخست وزیر، دوام آورد و شامل ترمیمها نشد.

تونی بلر در ده سال ریاستش بر دولت سه بار وزیران کلیدی مثل امور خارجه، دفاع و کشور را عوض کرد و در کنار آن دهها وزیر دیگر را.

پایدار ماندن گوردون براون در کابینه به علاوه موفقیتش در مهار کردن تورم پولی و ایجاد مشاغل بیشتر، از او "نخست وزیری" ساخت در انتظار خالی شدن کرسی صدارت. انتظاری که در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۵ به پایان رسید. زمانیکه تونی بلر گفت در نوبت انتخابات بعدی رهبر حزب نخواهد بود.

اکنون که دو سال از آن تاریخ گذشته و مسجل شده که گوردون براون در میدان رقابت برای رهبری حزب یکه تاز خواهد بود فقط این سئوال باقیمانده که چگونه نخست وزیری خواهد بود. آیا همچنان "راه سوم " را ادامه خواهد داد یا سکان حزب را تا حدی بسوی چپ خواهد چرخاند.

در طول چند ماه رقابتهای اغلب کاذب و شایعات کم اعتبار درباره شکل گرفتن ائتلافی قوی در صفوف گروه پارلمانی حزب کارگر بر ضد نخست وزیر شدن گوردون براون، خود او با خیالی آسوده به جبران کمبودها در اعتبار نامه اش بعنوان نخست وزیر آینده مشغول شد.

 گوردون براون ارتکاب دولت به اشتباهاتی در عراق را پذیرفته ولی باید در انتظار ماند و دید که آیا حاضر است پس از اسباب کشی به خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ از طرف یک عضو دولت تونی بلر از دو ملت بریتانیا و عراق به دلیل این اشتباهات عذرخواهی کند
 

بزرگترین نقطه ضعف وزیر دارایی نداشتن تجربه کافی در سیاست خارجی است و در یک جمله، سیاست خارجی بریتانیا در بیست و پنج سال گذشته هم نوعی بند بازی بین آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است. حفظ این تعادل استراتژیک با تصمیم تونی بلر به مشارکت مستقیم در عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و عراق دشوارتر و پیامدهای سیاسی آن برای بریتانیا پر هزینه تر شده است. با وجود این، سهم گوردون براون را در منزوی تر کردن این کشور در جرگه اروپائیان هم نباید نادیده گرفت.

در حقیقت پافشاری وزیر دارایی در مخالفت با پیوستن بریتانیا به "یورو" پول واحد اروپایی بود که بریتانیا را در مقابل قدرتهای اقتصادی ای مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا که ظرف یک شب پولهای معتبرشان را با یورو عوض کردند منزوی جلوه داد.

ژنرال دوگل، رئیس جمهوری پیشین فرانسه و مخالف سر سخت عضویت بریتانیا در بازار مشترک اروپا معتقد بود که مردم این جزیره هیچوقت "اروپایی" نخواهند شد و حفظ روابط نزدیکتر با آمریکا را ترجیح خواهند داد. ولی این پیشگویی شارل دوگل برای گوردون براون مشگل گشا نخواهد بود. با روی گردان شدن اکثریت مردم آمریکا و بریتانیا از استدلال رهبرانشان برای ادامه ماندن ارتشهایشان در عراق، به علاوه پیروزی حزب دموکرات آمریکا در بدست آوردن اکثریت در هر دو مجلس کنگره، حزبی که تعیین تاریخی برای خروج ارتش این کشور از عراق را طلب می کند، برای نخست وزیر آینده بریتانیا نگران کننده است که مبادا از اینجا مانده و از آنجا رانده شود.

اگر مطابق با پیش بینیها آقای براون در اوایل تابستان فرمان نخست وزیری را از ملکه بگیرد، حد اکثر دو سال و نیم فرصت خواهد داشت تا سیاست خارجی بریتانیا را به مسیر جدیدی هدایت کند که رضایت اکثریت را با خود داشته باشد. مسلمأ حفظ خط مشی فعلی گزینه نخواهد بود چون در آن صورت تونی بلر مجبور به ترک صدارت نمی شد و گوردون براون هم در وزارت دارایی میماند.

در صحنه داخلی هم سربالایی کم نیست. در حالیکه محبوبیت حزب کارگر در پائین ترین سطح خود در بیست و پنج سال اخیر ایستاده، حزب اقلیت محافظه کار پس از عوض کردن پنج رهبر در طول ده سال حکومت حزب کارگر اکنون با دیوید کامرون، رهبر جدید و جوانش، به بزرگترین حزب در شوراهای شهر انگلستان بدل شده و در انتخابات عمومی بعدی می تواند حریفی کارآمد و محبوب مردم باشد. در این میان در اسکاتلند، زادگاه گوردون براون، ملی گرایان اولین گامهای انتخاباتی را بسوی جدایی از بریتانیا برداشته اند.

ولی گوردون براون، موفق ترین وزیر دارایی بریتانیا در یک قرن اخیر، بیدی نیست که با این بادها بلرزد. اشاره های اخیر او درباره ضرورت در پیش گرفثتن سیاست خارجی مستقل تری از گذشته، احتمالا گوشزدی است به دولت کنونی جمهوریخواهان که تغییر در راه است و شاید تعارف شاخه زیتونی به دموکراتها، حزبی که به احتمال زیاد مستأجر بعدی کاخ سفید خواهد بود.

گوردون براون ارتکاب دولت به اشتباهاتی در عراق را پذیرفته ولی باید در انتظار ماند و دید که آیا حاضر است پس از اسباب کشی به خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ از طرف یک عضو دولت تونی بلر از دو ملت بریتانیا و عراق به دلیل این اشتباهات عذرخواهی کند.

عسل یا موبایل؟

شورای شهر " ایستبورن" ، شهری ساحلی در جنوب انگلستان صدور اجازه نصب یک دکل آنتن تقویتی تلفنهای همراه را تا معلوم شدن اثرات امواج مایکرو ویو بر جهت یابی زنبورهای عسل به تعویق انداخته است.

این تصمیم به دنبال گزارش گروهی از پژوهشگران آلمانی گرفته شد که می گوید موجهای خیلی کوتاه می تواند سیستم جهت یابی زنبور عسل را مختل کند.

نخستین نشانه های نگران کننده از اثر احتمالی امواج مایکرو ویو بر فعالیت زنبور عسل به صورت متروکه شدن بسیاری از کندوهای عسل در چند ایالت آمریکا دیده شد. یعنی سفر بدون بازگشت زنبورهای عسل به علت گم کردن راهشان.

پدیده ای که " عارضه نابود کننده " نام گرفته و در نیمی از ایالتهای آمریکا دیده شده اکنون در اروپا در حال گسترش است. یافته های پژوهشی مشابهی در اتریش نشان داده کندوهایی که در فاصله سیصد متری دکلهای آنتنهای تقویتی تلفنهای همراه بوده پس از مدتی از زنبور عسل خالی ماند.

برگردیم به این دیار و شهر ساحلی ایستبورن که نمایندگان شورای شهرش میگویند تا زمانیکه نتیجه تحقیقات پژوهشگران آلمانی، آمریکایی و اتریشی دقیقأ معلوم نشده ، اجازه نصب دکل مخابرات مایکرو ویو را صادر نخواهند کرد.

اتحادیه زنبورداران و عسل سازان بریتانیا هم می گوید که کارشناسان و ناظرانش مسیر پرواز دو سره زنبورهای عسل را زیر نظر دارند تا ببینند که در سراسر کشور بین کندوها و گلزارها چه اتفاقی می افتد.

احتمالأ، آنها هم یافته هایشان را با تلفنهای همراه به هم اطلاع خواهند داد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.