مذاکره بر سر نیروگاه بوشهر به تعویق افتاد

مذاکره بر سر نیروگاه بوشهر به تعویق افتاد

مذاکراتی که قرار بود پنجشنبه 31 مه (دهم خرداد) میان شرکت روسی سازنده نخستین نیروگاه اتمی ایران و سازمان انرژی اتمی این کشور برای حل اختلافات مالی طرفین در چند روز آینده در تهران برگزار شود لغو شد و به زمان دیگری موکول گردید.
نیروگاه اتمی بوشهر
میان ایران و روسیه بر سر مراحل پایانی تکمیل نیروگاه بوشهر اختلافاتی پیش آمده است

قرار بود سرگئی شماتکو، رئیس شرکت دولتی اتم استروی اکسپرت که پیمانکار نیروگاه اتمی بوشهر است شخصاً برای شرکت در این مذاکرات به تهران برود اما آن گونه که این شرکت رسماً اعلام کرده وی فعلاً از سفر به تهران و مذاکره منصرف شده است.

شرکت اتم استروی اکسپرت اعلام کرده که پرسشهایی در مورد مسائل مربوط به نیروگاه اتمی بوشهر برای طرف ایرانی فرستاده که هر گاه پاسخ آنها دریافت شود، در مورد زمان و مکان مذاکره با ایرانیها تصمیم گرفته خواهد شد.

اختلاف این شرکت با سازمان انرژی اتمی ایران بر سر پرداخت هزینه ساخت نیروگاه بوشهر است.

طرف ایرانی بارها تأکید دارد که به کلیه تعهدات مالی خود به شرکت اتم استروی اکسپرت عمل کرده و حتی برای تکمیل نیروگاه حاضر است پرداختهایی فراتر از تعهدات خود داشته باشد اما طرف روسی می گوید پرداختهایی که باید به این شرکت صورت می گرفته ماههاست که عقب افتاده است.

این اختلافات باعث شده تکمیل نیروگاه بوشهر و بهره برداری از آن نیز که پیشتر نیز بارها به دلائل مختلف به تعویق افتاده بود، بار دیگر تا زمانی نامشخص به تعویق بیفتد.

طی ماههای اخیر که اختلافات مالی طرفین در سطح رسانه ها مطرح گردید، چند دور مذاکره میان ایرانیها و روسها در مسکو و تهران در این زمینه صورت گرفته است.

تازه ترین این مذاکرات در 22 آوریل (دوم اردیبهشت) در مسکو به پایان رسید که اگرچه طی آن پروتکلی امضا گردید و اعلام شد طرفین طی آن به توافقهایی دست یافته اند اما در عین حال، طرف روسی تصریح کرد که هنوز پاره ای مسائل حل نشده باقی مانده که در دور بعدی مذاکرات مورد بحث قرار خواهد گرفت.

شرکت روس اتم اکسپرت با انعقاد قراردادی به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بیش از ده سال است که ساخت نیروگاه اتمی بوشهر را ادامه می دهد.

روسیه فراهم آورنده اصلی فناوری هسته ای برای ایران است و از لحاظ سیاسی نیز در مناقشه ای که در سطح بین المللی بر سر فعالیت اتمی ایران به راه افتاده، بازوی اتکای ایران برای کاستن از فشار بین المللی، بویژه در مورد تحریمهایی بوده که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ایران اعمال کرده است.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.