تأیید سرپیچی ایران از قطعنامه شورای امنیت

تأیید سرپیچی ایران از قطعنامه شورای امنیت

با پایان مهلت دوماهه ای که شورای امنیت سازمان ملل متحد بر اساس قطعنامه شماره 1747 برای ایران در نظر گرفته بود، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی از عملکرد ایران طی این دو ماه به شورای امنیت داده که در آن، سرپیچی ایران از این قطعنامه تأیید شده است.
شورای امنیت سازمان ملل متحد
ایران کلیه قطعنامه هایی را که شورای امنیت برای محدود ساختن فعالیت اتمی این کشور صادر کرده است غیرقانونی می داند و به هیچیک از آنها عمل نکرده است

شورای امنیت بر اساس این گزارش می تواند با صدور قطعنامه تازه ای علیه ایران، تحریمها و فشارهای بیشتری بر این کشور اعمال کند.

ایران کلیه قطعنامه هایی را که شورای امنیت برای محدود ساختن فعالیت اتمی این کشور صادر کرده است غیرقانونی می داند و به هیچیک از آنها عمل نکرده است.

در قطعنامه 1747 به ایران دو ماه فرصت داده شده بود که غنی سازی اورانیوم و کلیه فعالیتهای مرتبط با آن را متوقف کند اما ایران در این دو ماه نه تنها فعالیت خود در این زمینه را متوقف نکرده بلکه آن را گسترده تر نیز کرده و از آغاز غنی سازی اورانیوم در سطح صنعتی در تأسیسات اتمی خود خبر داده است.

ایران اعلام کرده که توانسته است در تأسیسات اتمی نطنز به اورانیوم غنی شده (با جرم اتمی 235) با غلظت 4.8 درصد دست یابد.

در گزارشی که محمد برادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت تسلیم کرده، آمده که در بازرسی سرزده ای که مأموران آژانس در سیزدهم مارس (22 اسفند) گذشته از تأسیسات نطنز به عمل آوردند هشت سری 164 تایی دستگاههای سانتریفوژ به صورت همزمان در حال کار بوده و گاز هگزا فلوئورید اورانیوم برای غنی سازی به آنها تزریق می شده است.

بنابر این گزارش در همان تاریخ دو سری 164 تایی دستگاههای سانتریفوژ اورانیوم نیز در حال آزمایش خلأ و سه سری دیگر در حال ساخت بوده اند.

در این گزارش آمده که ایران با بازرسی ماهیانه و سرزده از تأسیسات اتمی خود موافقت کرده اما از اوائل سال گذشته میلادی در برخی زمینه ها همچون نحوه ساخت و نصب دستگاههای سانتریفوژ، بر خلاف گذشته، اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی دهد.

همچنین بنابر این گزارش، ایران از سیزدهم آوریل (24 فروردین) گذشته به آژانس اجازه بازرسی از رآکتور آب سنگین اراک را نداده است.

ساخت این رآکتور نیز از مواردی است که در قطعنامه شورای امنیت با آن اعلام مخالفت شده است.

آقای برادعی در پایان گزارش خود نتیجه گیری کرده که تا زمانی که ایران به پروتکل الحاقی به پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای را اجرا نکند و پرسشهایی را که همچنان بی پاسخ مانده جواب ندهد، آژانس بین المللی انرژی اتمی نخواهد توانست اطمینان دهد که آیا فعالیت اتمی ایران کاملاً صلحجویانه است یا نه.

دولت ایران تأکید دارد که به عنوان امضاکننده پیمان بین المللی منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای و عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق برخورداری از فناوری هسته ای غیرنظامی، از جمله غنی سازی اورانیوم و تولید سوخت اتمی را دارد.

اما آمریکا و دولتهای غربی هدف ایران از غنی سازی اورانیوم را دست یافتن به دانش ساخت جنگ افزار اتمی می دانند.

هرچند ایران هرگونه مقاصد نظامی را در برنامه اتمی خود تکذیب می کند.

گرچه کشورهای امضاکننده پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی دارای حق دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای و حتی دریافت کمک فنی بین المللی در این زمینه اند، اما آن گونه که در همین پیمان آمده، این نوع فعالیتها باید با اطلاع و زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گیرد.

مخالفان برنامه های هسته ای ایران می گویند که از آنجا که ایران سالها از افشای بخش حساسی از فعالیت اتمی خود و اطلاع رسانی شفاف به آژانس خودداری ورزیده بود، لازم است تا قبل از جلب اطمینان جامعه بین المللی از صلح آمیز بودن برنامه خود، از ادامه بخشی از این فعالیتها خودداری ورزد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.