بازداشت یک پژوهشگر ایرانی - آمریکایی دیگر

بازداشت یک پژوهشگر ایرانی - آمریکایی دیگر

گزارش های تایید نشده حاکی از آن است که یک پژوهشگر دیگر ایرانی - آمریکایی که به ایران سفر کرده بود در این کشور بازداشت شده است.
کیان تاجبخش
کیان تاجبخش با سازمانهای دولتی ایران نیز همکاری داشته است

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در شماره روز چهارشنبه، 23 مه، گزارش کرده است که مقامات امنیتی جمهوری اسلامی کیان تاجبخش، پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور سازمان آمریکایی موسوم به نهاد جامعه باز وابسته به بنیاد جورج سوروس را که به تهران سفر کرده بود بازداشت کرده اند.

وی چهل و پنج سال دارد و از سال 2004 در طرح های بانک جهانی برای ایران همکاری داشته و به عنوان مشاور برای برخی از سازمان های دولتی ایران نیز فعالیت کرده است.

زمینه های تخصصی کیان تاجبخش بهداشت عمومی و مسایل شهری عنوان شده است.

این روزنامه می نویسد که ماموران امنیتی آقای تاجبخش را در روز 11 مه بازداشت کردند اما خویشاوندان و همکاران وی تنها در روزهای اخیر از بازداشت وی آگاه شدند.

مقامات ایرانی هنوز در مورد خبر بازداشت آقای تاجبخش واکنشی نشان نداده اند.

روزنامه واشنگتن پست در عین حال به نقل از مقامات ایرانی و دانشگاهیان آمریکایی می نویسد که جمهوری اسلامی از صدور ویزا برای چند شهروند آمریکایی که برای شرکت در دو همایش به تهران دعوت شده بودند خودداری کرده است.

چهارمین بازداشتی

در صورتی که این خبر تایید شود، کیان تاجبخش چهارمین شخص دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است که در ماه های اخیر در ایران بازداشت می شود یا تحت نظر قرار می گیرد.

هاله اسفندیاری
هاله اسفندیاری با اتهامات امنیتی در زندان اوین به سر می برد


روز 8 مه، هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی موسسه آمریکایی وودرو ویلسون که برای دیدن مادر خود به تهران سفر کرده بود، بازداشت شد و به زندان اوین انتقال یافت.

وزارت اطلاعات ایران خانم اسفندیاری را به ارتکاب جرایم امنیتی و تلاش برای براندازی متهم کرده است.

موسسه جامعه باز با هدف پیشبرد دموکراسی، رعایت حقوق بشر، اصلاحات اقتصادی، حقوقی و سیاسی، مبارزه با فساد و حمایت از رسانه های مستقل و همچنین طرح های آموزشی و بهداشتی در کشورهای مختلف جهان فعالیت دارد.

این موسسه بخشی از بنیاد خیریه جورج سوروس است که در بیش از شصت کشور جهان فعالیت داشته است.

به نوشته واشنگتن پست، موسسه جامعه باز فعالیت خود را در ایران منحصر به ارائه خدمات بشردوستانه، از جمله امدادرسانی به زلزله زدگان بم، و حمایت از طرح های بهداشتی و فرهنگی توصیف کرده و گفته است که تمامی این فعالیت ها با آگاهی و همکاری کامل دولت ایران به اجرا گذاشته شده است.

موسسه جامعه باز اعلام داشته که آقای تاجبخش به عنوان مشاور پاره وقت با این سازمان همکاری داشته اما رسما بازداشت وی را تایید نکرده است.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.