بازداشت دعوت کنندگان به تجمع در تبریز

بازداشت دعوت کنندگان به تجمع در تبریز

با فرارسیدن سالگرد حرکت اعتراضی در شهرهای ترک نشین ایران که در بهار سال گذشته تلفات و خساراتی نیز برجای گذاشت، تلاشهایی برای راه اندازی تجمعهای اعتراض آمیز در این شهرها صورت گرفته و افرادی نیز در این ارتباط بازداشت شده اند.
تبریز
طی نا آرامیهای سال گذشته در شهرهای ترک نشین چند نفر جان خود را از دست دادند

دادستان تبریز، مرکز استان آذربایجان شرقی و بزرگترین شهر ترک نشین ایران گفته طی چند روز اخیر پانزده نفر که به منظور دعوت به تجمع در این شهر اعلامیه پخش می کرده اند بازداشت شده و در حال بازجویی اند.

وی بازداشت شدگان را افرادی خوانده که از خارج از کشور هدایت می شوند و قبلاً دارای سوابق جرائمی از قبیل سرقت و اعتیادند.

گزارشها همچنین حاکی از این است که در روزهای اخیر تدابیر امنیتی در شهرهای ترک نشین ایران شدت یافته است.

حرکت اعتراض آمیز سال گذشته در شهرهای ترک نشین در پی چاپ کاریکاتوری در صفحه کودک و نوجوان ضمیمه جمعه های روزنامه دولتی ایران به راه افتاد که بسیاری از ترک زبانان ایران آن را توهین به خود تلقی کردند.

این حرکت اعتراض آمیز در آغاز مورد حمایت دولت قرار گرفت؛ روزنامه ایران چند ماه توقیف شد، مدیریت و بخش عمده ای از تحریریه آن تغییر پیدا کرد و کاریکاتوریست و سردبیر ضمیمه هفتگی ایران (ایران جمعه) مدتی را در بازداشت گذراندند.

اما با وجود این اقدامات تظاهرات در شهرهای ترک نشین ادامه پیدا کرد و ادامه این حرکت مورد محکومیت دولت قرار گرفت و باعث مداخله نیروهای انتظامی و امنیتی و به خشونت کشیده شدن تظاهرات گردید که در نتیجه چند نفر طی درگیریها جان خود را از دست دادند و خسارات گسترده ای به اماکن عمومی و ادارات دولتی وارد آمد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.