هاله اسفندیاری به 'براندازی نرم' متهم شد

هاله اسفندیاری به 'براندازی نرم' متهم شد

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه ای که خبرگزاری های ایران آن را منتشر کرده اند، گفته است که هاله اسفندیاری، پژوهشگر ایرانی - آمریکایی موسسه پژوهشی وودرو ویلسون به تلاش برای براندازی حکومت ایران "اعتراف" کرده است.
هاله اسفندیاری
بازداشت خانم اسفندیاری با واکنش های منفی در جهان روبرو شده است

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه ای که خبرگزاری های رسمی و نیمه رسمی ایران، آن را منتشر کرده اند گفته است که مرکز ویلسون و بنیاد سوروس در ایران به دنبال براندازی نرم بودند.

این وزارتخانه در بیانیه خود مدعی شده که مرکز ویلسون، که خانم اسفندیاری، مدیر و موسس برنامه های خاورمیانه ای آن است از طریق بنیاد آمریکایی سوروس، حمایت و پشتیبانی مالی شده است.

هاله اسفندیاری، که دارای تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی است، روز 8 ماه مه بازداشت شد و مقامات ایرانی بازداشت او را اتهامات امنیتی ذکر کردند و گفتند که "متهم" در اختیار وزارت اطلاعات قرار دارد و در زندان اوین زندانی است.

بازداشت خانم اسفندیاری با واکنش های منفی روبرو شده و کشورهای غربی و گروه های مدافع حقوق بشر این اقدام ایران را محکوم کرده و خواهان آزادی فوری وی شده اند.

وزارت اطلاعات ایران همچنین گفته است که با "همکاری" خانم اسفندیاری، مدیر و نماینده بنیاد سوروس در ایران شناسایی و تحت تعقیب قرار گرفته است.

وزارت اطلاعات ایران در بیانیه خود گفته است که "برخی از این بنیادها، از طریق دعوت افراد به سخنرانی، شرکت در کنفرانس ها، دادن و پروژه های تحقیقاتی و بورس های مطالعاتی، سعی در یارگیری و جذب عناصر موثر در کشور و مرتبط نمودن آنها با نهادها و سازمان های تصمصم ساز و تصمیم گیر در آمریکا داشته اند."

به ادعای این وزارتخانه، بنیاد سوروس در ایران، شبکه ای ایجاد کرده که هدف آن براندازی حکومت ایران بوده است.

خانم اسفندیاری برای دیدار با مادر ۹۳ ساله خود به تهران سفر کرده بود. در دسامبر سال گذشته، سه فرد مسلح اتومبیل این پژوهشگر ایرانی را در تهران متوقف کردند و گذرنامه های ایرانی و آمریکایی او را به سرقت بردند.

پس از آنکه خانم اسفندیاری برای تهیه گذرنامه جدید ایرانی به اداره گذرنامه مراجعه کرد، به مدت چهار ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات تحت بازجویی قرار گرفت و سپس بازداشت شد.

توضیحات وزارت اطلاعات ایران در مورد خانم اسفندیاری مشابه آن چیزی است که به دنبال بازداشت رامین جهانبگلو، روشنفکر سرشناس ایرانی در اردیبهشت سال گذشته، از سوی وزارت اطلاعات ایران اعلام شد.

غلامحسین محسنی اژه ای، وزیر اطلاعات ایران اعلام کرده بود که آقای جهانبگلو از سوی آمریکا مأموریت داشته که در ایران "انقلاب مخملی و نرم" به راه بیندازد.

بحث ارتباط با بیگانگان، از جمله اتهامات رایج در سال های اخیر بوده است و بسیاری از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه نگاران و حتی حقوقدانان و وکلای مدافع در کنار اتهاماتی از قبیل تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، توهین به مقدسات و نظام و اقدام علیه نظام به چنین جرمی نیز متهم شده اند، بدون آنکه چنین اتهامی، به طور قانونی و شفاف تعریف شده باشد.

طی سالهایی که از عمر حکومت جمهوری اسلامی می گذرد، فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده بارها دست به نوشتن توبه نامه ها و ابراز اعتراف هایی کرده اند که از رسانه های گروهی با تبلیغات زیادی منتشر شده است اما بعدها همین افراد اعلام کرده اند که اعترافاتشان تحت فشار در داخل زندان صورت گرفته و اعتباری ندارد.

هر چند اغلب مردم ایران با دید تردید به چنین اعترافاتی می نگرند، استفاده از این روش همچنان ادامه دارد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.