ابراز نگرانی از تقسیم عراق میان ایران و آمریکا

ابراز نگرانی از تقسیم عراق میان ایران و آمریکا

"مهدی الحافظ" ، یک نماینده پارلمان عراق هشدارداد که ممکن است توافق ایران و آمریکا درباره عراق منجر به تقسیم این کشور شود.

 وی که پیش از این وزیر برنامه ریزی عراق بود ، در گفت و گو با سایت خبری "ایلاف" با طرح این پرسش که چه کسی ادامه وضعیت اداره فرقه ای عراق را تضمین می کند؟ اضافه کرد: "دو بازیگر دراین صحنه حضور دارند؛ ایران و آمریکا،‌ این دو کشور ،قدرتمندرین درعراق هستند ؛ باید میان این دو کشور گفت و گوهایی صورت گیرد تا براساس تصفیه حساب هایی خارج از چهارچوب و حوزه عراق،‌ آرامش به این کشور بازگردد."

الحافظ همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه" آیا مذاکرات ایران و آمریکا به سود یا ضررعراق خواهد بود؟" ادعا کرد: ایران در عراق قوی تر است؛ هم اکنون تمامی گروه های مسلحانه و مقاومت با تمامی اختلاف نظرات و جهت گیری های متفاوت با ایران ارتباط دارند.

وی اضافه کرد:" ایران و آمریکا براساس معیارهایی باهم گفت وگو می کنند اما هم اکنون هیچ گونه نقش ملی برای عراق درمیان این مذاکرات دیده نمی شود. کشورهای عربی نیز نباید اعلام کنند که عرب های سنی چقدر سهم برده اند و شیعیان چقدر؟ همچنان که این امر اشتباه است که بگوییم شیعیان همراه ایران هستند و اهل تسنن از کشورهای عربی پشتیبانی می شوند چرا که در این میان نقش کشورعراق گم خواهد شد و این بسیار خطرناک است."

الحافظ اضافه کرد:"عراقی ها اگر بخواهند کشورشان از تقسیم و تجزیه در امان بماند نباید آن را براساس فرقه گرایی مذهبی اداره کنند."

وی تاکید کرد : "شیوه جدید حکومت داری درعراق نمی تواند برای مشکلات کشور راه حلی بیاندیشد و تشکیل دولت وحدت ملی در عراق دروغی بیش نیست. "

در همین حال ، گاردین در مطلبی با عنوان "به تهران خوش آمدید...ایران چگونه بر بصره حکمرانی می کند؟" ، گزارشی را درباره نفوذ ایران از طریق گرو ههای شبه نظامی و مقامات امنیتی پیرو خود در بصره منتشر کرد و در گزارش خود به این مضمون اشاره کرد که می توان به کسانی که وارد بصره می شوند گفت: به تهران خوش آمدید!

مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق ، قرار است روز هفتم خرداد امسال در بغداد صورت گیرد .

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.