شرط متکی برای موفقیت مذاکره با آمریکا

شرط متکی برای موفقیت مذاکره با آمریکا

در حالی که ده روز به موعد تعیین شده برای نخستین مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا باقی مانده، وزیر امورخارجه ایران گفته که این مذاکرات در صورتی می تواند رو به پیشرفت و امیدوارکننده باشد که آمریکا اذعان کند سیاستهایش در عراق شکست خورده است.
متکی و خانواده های شهروندان ایرانی بازداشت شده در عراق
اظهارات وزیر امورخارجه ایران در مورد مذاکره با آمریکا در جلسه ای بیان شده که او با خانواده های پنج شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق داشته است

مذاکره میان ایران و آمریکا، آن گونه که مقامات دو کشور بارها تأکید کرده اند، قرار است منحصر به مسائل عراق باشد و در بغداد انجام بگیرد.

آمریکاییها نام سفیر خود در عراق را برای مذاکره با طرف ایرانی اعلام کرده اند و از جانب ایران، هرچند از اظهارات اخیر وزیر امورخارجه ایران چنین بر می آید که فرد مورد نظر مشخص شده، اما نام او هنوز اعلام نشده است.

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران گفته یک دیپلمات باتجربه که قبلاً هم سفیر بوده عهده دار مذاکرات خواهد شد.

آمریکاییها معتقدند که برقراری ثبات و امنیت در عراق، منوط به همکاری ایران است.

به باور آنان، ایران از راه کمک به برخی گروههای مسلح عراقی که منحصر به شیعیان هم نیستند در حملاتی که به نیروهای آمریکا و متحدانش در عراق می شود دخالت دارد و بدین شیوه، عراق را بی ثبات و نا امن می سازد.

مقامات ایرانی بارها این ادعا را رد کرده و در مقابل گفته اند که عامل نا امنی و بی ثباتی در عراق، حضور ارتشهای بیگانه در این کشور است.

بیش از 27 سال است که در ایران با مقوله مذاکره با آمریکا همچون میوه ممنوعه رفتار می شود اما مقامات ایرانی در حالی می خواهند این میوه را گاز بزنند که نسبت به مزه آن پیشداوریهایی دارند.

پیش از آنکه وزیرخارجه ایران موفقیت این مذاکرات را مشروط به این کند که آمریکاییها به شکست خود در عراق اعتراف کنند، آیت الله خامنه ای رهبر ایران با وجود موافقت با این مذاکرات، گفته بود هدف از مذاکره با آمریکاییها تنها این است که با آنها به صورت رو در رو وظیفه شان در قبال امنیت عراق یادآوری و با آنها اتمام حجت شود.

آیت الله خامنه ای افزوده بود: "آمریکاییها می ‌گویند به غیر از موضوع عراق، در مورد مسأله دیگری مذاکره نخواهد شد اما ما به آنها می ‌گوییم حتی موضوع عراق هم به شما ربطی ندارد".

اظهارات وزیر امورخارجه ایران در مورد مذاکره با آمریکا، در جریان دیدار او با خانواده های پنج شهروند ایرانی بازداشت شده در عراق بیان شد.

این پنج نفر بیش از چهار ماه پیش، طی حمله نظامیان آمریکایی به دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل در شمال عراق بازداشت شدند و تاکنون با وجود درخواستهای مکرر دولتهای ایران و عراق همچنان در بازداشت به سر می برند.

ایران این پنج نفر را دیپلمات معرفی کرده اما مقامات آمریکایی می گویند این پنج نفر، افسران نیروی قدس سپاه پاسداران بوده و در عراق به کمک تسلیحاتی به گروههای مسلح شورشی عراقی مشغول بوده اند، اتهامی که مقامات ایرانی بارها رد کرده اند.

انتظار می رود آزادی این پنج ایرانی از جمله محورهای مذاکره ایران و آمریکا باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.