گوردون براون نخست وزیر بریتانیا می شود

گوردون براون نخست وزیر بریتانیا می شود

حزب حاکم کارگر در بریتانیا اعلام کرده وزیر خزانه داری بریتانیا تنها نامزد رهبری این حزب است. به این ترتیب گوردون براون پس از کناره گیری تونی بلر، نخست وزیر این کشور در پایان ماه ژوئن، جانشین وی خواهد شد.
گوردون براون
بلر پس از ده سال زمامداری گوردون براون را به عنوان جانشین خود مورد تایید قرار داده است

پس از آنکه گوردون براون موفق شد پشتیبانی اکثریت نمایندگان حزب کارگر در پارلمان را کسب کند، احتمال رقابت از سوی دیگر اعضای این حزب وجود نداشته است.

313 تن از نمایندگان پارلمان از حزب کارگر به آقای براون رای موافق داده اند و انتظار می رود که وی روز 27 ژوئن جانشین تونی بلر شود.

با انتخاب وزیر خزانه داری به عنوان تنها نامزد رهبری حزب کارگر، رقابت برای کسب سمت معاون وی آغاز می شود.

شش نماینده حزب کارگر در پارلمان برای کسب این مقام رقابت خواهند کرد.

آنها تلاش خواهند کرد جایگزین جان پرسکات، معاون حزب کارگر، شوند. آقای پرسکات در حال حاضر هر دو نقش معاون نخست وزیر و معاون رهبر حزب کارگر را همزمان برعهده دارد اما برخی در حزب کارگر معتقدند که این دو نقش باید از یکدیگر مجزا نگه داشته شوند.

رقبا برای سمت معاون حزب کارگر
هیلری بن
هیزل بلیرز
جان کروداس
پیتر هین
هریت هارمن
آلن جانسون

فرصتی "که داده نشد"

آقای براون، در سه روز نظرخواهی در میان نمایندگان حزب کارگر در پارلمان و مجلس اعیان بریتانیا موفق شد 88 درصد آرا را به دست آورد.

مدتی است که بسیاری وی را جانشین حتمی آقای بلر تلقی کرده اند.

در سالهای اخیر شمار زیادی از اعضای حزب کارگر که می توانستند رقیب وزیر خزانه داری باشند از دور رقابت ها خارج شدند.

جان مک دانل، یکی از این فراد، از جمله آخرین کسانی بود که نتوانست وارد رقابت ها برای نامزدی رهبر حزب کارگر شود. او فقط توانست 29 رای موافق را از نمایندگان حزب کارگر کسب کند در حالی که برای ورود به این رقابت ها به دست کم 45 رای موافق نیاز است.

وی روز پنجشنبه (17 مه) به آقای براون به خاطر کسب نامزدی حزب کارگر تبریک گفت اما اضافه کرد که تاسف آور است اعضای حزب "از داشتن فرصت برای مشارکت در انتخاباتی دموکراتیک در مورد رهبر بعدی خود محروم شدند."

جک استرا، وزیر خارجه سابق بریتانیا که تبلیغات برای آقای براون را هماهنگ می کرده است، گفت: "ما خوشحالیم که حزب کارگر با اکثریت آرا از گوردون براون پشتیبانی کرده است."

سر منزیز کمپبل، رهبر حزب لیبرال دموکرات در ارتباط با پیروزی آقای براون در کسب رهبری حزب کارگر گفت: "حالا که آقای براون رقیبی ندارد برگزاری انتخابات پارلمانی از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است."

وی در ادامه گفت: "یقینا بریتانیا این حق را دارد که نظرش در مورد نخست وزیر بعدی و همچنین این که آیا گوردون براون کاندیدایی مناسب برای این مقام است یا نه را ابراز کند. تاجگذاری نه برای حزب کارگر درست است نه برای کشورمان. وقتی حتی خود حزب کارگر حق انتخابی نداشته، روی کار آمدن نخست وزیر بعدی به این روش درست نیست."

حزب محافظه کار، اصلی ترین حزب مخالف دولت، نیز خواستار برگزاری انتخابات عمومی پس از کناره گیری تونی بلر شده است.

تونی بلر در سخنانی که بامداد روز جمعه، 11 مه، ایراد کرد حمایت خود را از گوردون براون به عنوان رهبر حزب کارگر اعلام داشت و از وی به عنوان یکی موفقترین وزیران خزانه داری بریتانیا ستایش به عمل آورد.

داوطلبان ورود به رقابت برای رهبری حزب کارگر پس از کناره گیری رهبر این حزب باید از سوی دست کم 5/12 از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان تایید شوند.

رهبر حزب کارگر با آرای نمایندگان حزب در پارلمان بریتانیا و پارلمان اروپا و همچنین رای اتحادیه های کارگری وابسته به حزب و اعضای عادی در شعبه های حزبی انتخاب می شود و آرای هر یک از این سه گروه دارای وزن مساوی است.

انتظار می رود نتیجه انتخابات رهبری حزب کارگر در همایش ویژه حزب در روز 24 ژوئن اعلام شود.

گوردون براون در خلال ده سال زمامداری تونی بلر سمت مهم وزارت خزانه داری را بر عهده داشت و گفته می شود که از ابتدای حکومت حزب کارگر، آقای بلر بر اساس تفاهمی غیر رسمی با گوردون براون وعده داده بود که پس از مدتی از سمت خود کنار رود و راه را برای جانشینی وی هموار سازد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.