شرط احمدی‌نژاد برای حل مشکل ایران آمریکا

شرط احمدی‌نژاد برای حل مشکل ایران آمریکا

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور پس از بازگشت از سفر به کشورهای امارت و عمان در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکید کرد «ما خواهان روابط دوستانه با همه کشورهای دنیا هستیم و فقط با اسراییل رابطه برقرار نخواهیم کرد.درباره‌ آمریکا هم اگر این کشور رفتار خود را اصلاح کند و در موضعی برابر مذاکره کند، مشکلاتمان با این کشور حل خواهد شد».

به گزارش دفتر امور رسانه‌های نهاد ریاست‌جمهوری، احمدی‌نژاد با اشاره به ابراز آمادگی خود برای از سرگیری روابط دیپلماتیک میان تهران و قاهره افزود:‌ به نظر من ایران و مصر دو کشور کهن با تمدن و موثر هستند و ملتهای دو کشور خواهان روابط دوستانه با هم می‌باشند و از آنجایی که مسوولان نمایندگان دو ملت هستند، باید خواسته‌های این دو ملت را دنبال کنند.

رئیس‌جمهور با تکرار گفته پیشین خود مبنی بر آمادگی ایران بر بازگشایی سفارت در قاهره خاطرنشان کرد: ما آماده‌ ایجاد رابطه با مصر هستیم؛ اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند، ما همان‌ روز سفارت خود را در این کشور دایر خواهیم کرد. به گمان ما مصر جزو بدنه‌ امت اسلامی است و دو ملت احساس برادری با هم دارند و رابطه‌ی بین دو کشور به نفع جهان اسلام خواهد بود.

وی افزود: اصول قطعی سیاست خارجی ما بر پایه‌ رابطه‌ دوستانه با همه کشورها به جز اسراییل است؛ در این رابطه اولویت با کشورهای همسایه و مسلمان خلیج فارس است. ملتهای منطقه، تاریخ و تمدن و فرهنگ مشترک و منافع مشترک و البته دشمنان مشترک دارند و تقویت روابط و توسعه همکاریها در منطقه و در عرصه بین‌الملل جزو برنامه‌های جمهوری اسلامی و همچنین برخی کشورهای منطقه است.

احمدی‌نژاد یادآور شد: دیدگاه‌های کشورمان با امارات و عمان بسیار نزدیک و در برخی دیدگاه‌ها کاملا مشترک می‌باشد و احساس برادری عمیق بین همه‌ی این ملتها وجود دارد و در میان مدیران و مسوولان این حکومتها نیز این احساس در درجه‌ی بالایی وجود دارد.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوها و توافقات حسن نیت و اعتماد و اراده‌ مستحکم برای تعمیق روابط برادرانه بین دو ملت ایران و امارات وجود داشت.

احمدی‌نژاد گفت: در دیداری که با سلطان امارات داشتم، گفت‌وگوی نسبتا مفصلی درباره‌ همکاری‌های فی‌مابین در بخشهای اقتصادی، تجاری، انرژی، رفت و آمد اتباع، تبادل نیروی متخصص و نیروی کار مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. مسایل عراق در جهان اسلام نیز در این گفت‌وگوها بررسی شد. دیدگاه‌های دو کشور در ایجاد امنیت پایدار و یکپارچگی و حفظ حقوق و کرامت ملت عراق مشترک بود. همچنین دو کشور، خلیج فارس را خلیج صلح و دوستی و برادری می‌دانستند و اینکه امنیت این منطقه باید به دست ملت‌های منطقه برپا شود.

رییس‌جمهور در ادامه گفت: دیداری نیز با شیخ‌محمد، نخست‌وزیر امارات داشتیم که در موضوعات گوناگون بحث شد و عنوان شد که تبادلات اقتصادی و روابط فی‌مابین امروز در بالاترین حد خود قرار دارد. اما ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که می‌توان این روابط را گسترش داد. در خصوص انرژی، گاز و پالایشگاه نیز توافقاتی صورت گرفت.

احمدی‌نژاد تاکید کرد: باور من این است که بین کشورهای منطقه مشکل و مانع غیرقابل رفعی در ایجاد روابط و تعمیق آن وجود ندارد. وقتی مذاکرات انجام شد، این نکته روشن گردید. دشمنان عزت و پیشرفت‌ ملتها از روابط برادرانه‌ی بین کشورهای منطقه خوشحال نیستند و با خبرسازیهای دروغ و تغییر اولویت‌ها در فضای رسانه‌ای، سعی می‌کنند این روابط را مخدوش جلوه دهند. در حالیکه چنین نیست و رسانه‌های داخلی باید مراقب باشند که این طراحی‌ها، صحنه‌گردان نشود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.