طرح تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا

طرح تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا

تصمیم تعدادی از نمایندگان مجلس برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا واکنش های متفاوتی را در پی داشته است.
مجلس
به گفته تهیه کنندگان طرح جایگاه پارلمانها با دولتها متفاوت است

گزارش شده است که چند تن از نمایندگان مجلس با اشاره به آنچه که کاهش تنش بین ایران و آمریکا و لزوم تشریح دیدگاه های جمهوری اسلامی برای نمایندگان کنگره ایالات متحده خوانده اند برای طرحی حاوی پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی دو کشور به گردآوری امضا پرداخته اند.

اقدام این گروه از نمایندگان چند روز پس از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با آمریکا در مورد عراق گزارش می شود که، در صورتی که انجام شود، نخستین تماس رسمی دو کشور از زمان قطع روابط سیاسی آنها در بیست و هشت سال پیش محسوب خواهد بود.

خبرگزاری کار ایران - ایلنا - جلال حسینی، نماینده زنجان در مجلس را مبتکر این طرح معرفی کرده و از قول وی گفته است که هدف از این پیشنهاد ایجاد حسن نیت بین دو ملت ایران و آمریکا بوده است.

آقای حسینی، با اعلام اینکه در نظر است این طرح یکشنبه هفته آینده تسلیم هیات رییسه مجلس شود، گفته است که پارلمان ها نهادهای مدنی هستند و جایگاه آنها با دولت ها متفاوت است.

به گزارش ایلنا، وی گفته است اگر قرار باشد برخی مسئولان جمهوری اسلامی با آمریکایی ها آشتی کنند، به چه دلیل نباید ملت ایران را با ملت آمریکا آشتی داد.

به گفته یکی از امضاکنندگان این طرح، گفته است که به دلیل نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، این طرح در صدد پر کردن خلاء روابط میان دو ملت است

 اگر قرار است برخی مسئولان با آمریکاییها آشتی کنند چرا ملت ایران را با ملت آمریکا آشتی ندهیم؟
 
جلال حسینی - نماینده زنجان


همچنین، داریوش قنبری، یکی از امضاکنندگان این طرح، گفته است که به دلیل نبود روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا، این طرح در صدد پر کردن خلاء روابط میان دو ملت است.

آقای قنبری گفته است که هم نمایندگان اصلاح طلب و محافظه کار این طرح را امضا کرده اند و ابراز امیدواری کرده که تا پایان هفته جاری، این طرح به امضای تعداد بیشتری از نمایندگان برسد.

وی گفته است که تهیه این طرح به منزله پاسخ مثبت مجلس ایران به درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ایجاد رابطه بین پارلمان های دو کشور است و ابراز امیدواری کرده است که تشکیل این گروه دوستی پارلمانی مانع از تصویب قوانین ضد ایران در کنگره آمریکا شود.

حمایت نمایندگان محافظه کار و اصلاح طلب

روزنامه اعتماد در گزارشی در این مورد نوشته است که تعدادی نمایندگان اصولگرا نیز این طرح را امضا کرده اند.

این روزنامه از قول مرتصی تمدن، یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس نقل کرده که پیشنهاد تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا به معنای "وطن فروشی و ارزش فروشی" نیست بلکه چنین گروهی می تواند به مسایلی بپردازد که با زبان دولت ها مطرح نمی شود.

همزمان، علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفته است که تشکیل گروه دوستی پارلمانی ا یران و آمریکا را در شرایط کنونی کار مناسبی نیست.

بروجردی
بروجردی: برخی از نمایندگان از رفتار خصمانه آمریکا با ایران اطلاعی ندارند


به گزارش پایگاه اینترنتی مجلس، آقای بروجردی سیاست دولت آمریکا در برابر جمهوری اسلامی را خصمانه خوانده و گفته است که "برخی از نمایندگان از رفتار خصمانه آمریکا با ایران اطلاع ندارند."

وی تحریم اقتصادی، تصویب بودجه مقابله با جمهوری اسلامی و بازداشت دیپلمات های ایرانی در عراق را از جمله اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران خوانده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرده است که مذاکرات آینده ایران و آمریکا تنها به مسایل عراق محدود خواهد بود و افزوده است که "مشکلات موجود ما بین ایران و آمریکا در مذاکرات جایی نخواهد داشت مگر اینکه آمریکا گام جدیدی بردارد."

در خبری دیگر از مجلس، ده نفر از نمایندگان در نامه ای به رییس مجلس، خواستار تشکیل گروه دوستی ایران و مصر شده اند.

به گزارش ایلنا، نویسندگان این نامه در توجیه اقدام خود به سخنان آیت الله خامنه ای در نامگذاری سال 1386 به عنوان سال "خنثی کردن توطئه های آمریکا برای تفرقه بین مسلمانان" استناد کرده و اقدام خود را پشتیبانی از پیشنهاد رییس جمهوری برای از سرگیری روابط سیاسی با مصر خوانده اند.

رییس مجلس طرح های ارائه شده توسط نمایندگان را بررسی و در مورد قرار دادن آنها در دستور کار مذاکرات مجلس تصمیم گیری می کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.