بوش 'قیصر جنگ' تعیین کرد

بوش 'قیصر جنگ' تعیین کرد
رئیس جمهور آمریکا ژنرال داگلاس لوت، مدیر ستاد ارتش ایالات متحده را به عنوان هماهنگ کننده و دستیار خود در زمینه سیاستگذاریهای نظامی در عراق و افغانستان تعیین کرد، عنوانی که در میان مقامات آمریکایی، "قیصر جنگ" نام گرفته است.
ژنرال داگلاس لوت
ژنرال لوت در طراحی عملیات نظامی اخیر ارتش آمریکا علیه شورشیان در عراق نقش مهمی ایفا کرده است

ژنرال لوت رسماً جایگاه معاون مشاور امنیت ملی را در نهاد ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت اما مستقیماً زیر نظر رئیس جمهور فعالیت خواهد کرد و به او پاسخگو خواهد بود.

ایجاد چنین سمتی در دولت آمریکا در شرایطی صورت می گیرد که اختلاف میان جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده و مجلس کنگره که اکثریت کرسیهای آن را رقبای دموکرات او در دست دارند بر سر ادامه حضور نظامی در عراق بالا گرفته است.

رابرت گیتس، وزیردفاع آمریکا در تشریح منصب مشهور به "قیصرجنگ" به خبرنگاران گفته که به نظر او این مقام مثل شماره تلفن اضطراری برای فرماندهان ارتش آمریکا در عراق و افغانستان است که هر گاه به مشکلی برخوردند مستقیماً با او تماس بگیرند و از طرف دیگر دستورهای رئیس جمهور در مورد عملیات نظامی از طریق وی به آنان ابلاغ شود.

ژنرال لوت که به این سمت منصوب شده، در طراحی عملیات نظامی اخیری که ارتش آمریکا علیه شورشیان در عراق آغاز کرده نقش مهمی ایفا کرده و از سپتامبر گذشته به درجه سپهبدی ارتقا یافته که در آمریکا به ژنرال سه ستاره مشهور است و با درجه تازه مدیریت ستاد ارتش آمریکا را در دست گرفته که البته با مقام ریاست این ستاد که هم اکنون در دست دریاسالار ویلیام فالون است تفاوت دارد.

ژنرال لوت پیش از آن فرمانده عملیاتی ارتش آمریکا در حوزه شرق مدیترانه بود.

وی همچنین در کوزوو خدمت کرده و در جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 نیز فرمانده یک هنگ سواره نظام زرهی در عراق بوده است.

ژنرال داگلاس لوت، دانش آموخته دانشگاه هاروارد و آکادمی معروف نظامی وست پوینت است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.