امضا برای گروه دوستی پارلمانی ایران-آمریکا

امضا برای گروه دوستی پارلمانی ایران-آمریکا

خبرگزاری کار ایران از جمع‌آوری امضا در مجلس برای تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا خبر داد.

بر پایه این گزارش، روز سه‌شنبه در راهروهای مجلس جمعی از نمایندگان پیشنهاد تشکیل گروه دوستی و پارلمانی بین ایران و آمریکا را امضا کردند.

ایلنا می‌افزاید، این پیشنهاد تاکنون به امضای نصیری، قنبری، جلال حسینی، عطارزاده، دانشیار، گرامی‌‏مقدم و رودکی نمایندگان گرمی، ایلام، زنجان، نیشابور، ماه‌‏نشان، بجنورد و شیراز رسیده است.

جمع‌‏آوری امضا برای این پیشنهاد ادامه داد.


نشست علنی مجلس، بیست و پنجم اردیبهشت. فارس

در همین حال داریوش قنبری، یکی از نمایندگان امضاکننده این پیشنهاد به آسوشیتدپرس گفت که مجلس ایران می‌خواهد تنش‌های میان تهران و واشنگتن را کاهش دهد و"برای کنگره آمریکا واقعیت‌های ایران را تشریح کند".

به گفته این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، امضاکنندگان از هردو طیف محافظه‌کار و اصلاح‌طلب مجلس هستند و انتظار می‌رود تا پایان روز امضاهای بیشتری جمع شود.

نماینده ایلام افزود: "در نبود مناسبات دیپلماتیک رسمی، ما به به دنبال برقراری رابطه پارلمانی با کنگره آمریکا و پر کردن خلا کنونی در مورد تماس دو ملت هستیم".

جلال حسینی یکی دیگر از امضاکنندگان پیشنهاد گروه دوستی پارلمانی ایران- آمریکا در این باره گفت: "اگر دولت (ایران) با آمریکایی‌ها در حال نیل به توافق است چرا ملت ایران با مردم آمریکا آشتی نکند".

جلال حسینی افزود: "ما در صددیم که این کمیته دوستی را تشکیل دهیم تا سیاست‌‌‌های ضد ایرانی دولت بوش را تضعیف کنیم و حسن نیت و صلح‌دوستی خود را نشان دهیم".

سخنگوی وزرات امورخارجه ایران روز یکشنبه درباره تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران- آمریکا گفت :"این پیشنهاد را از طریق مجاری رسمی ارایه دهند تا مسئولین ما بتوانند آن را مورد بررسی قرار دهند".


محمد علی حسینی همچنین از درخواست رسمی آمریکا برای مذاکره با ایران در مورد عراق خبر داده بود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین ضمن اشاره به مذاکره قریب‌الوقوع تهران- واشنگتن، اظهار داشت: "در پی رایزنی‌هایی که مقامات عراقی داشتند، ایران این موضوع را به طور رسمی مورد توجه قرار داد؛ بنابراین به منظور کاهش آلام و درد و رنج مردم عراق حمایت و تقویت دولت نوری مالکی، تقویت و تثبیت امنیت در آن کشور در بغداد با طرف آمریکایی گفت‌وگویی خواهیم داشت".

پیشنهاد گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا با مخالفت‌هایی هم در مجلس مواجه شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از ابتکار عمل جمعی نمایندگان بر ای تشکیل گروه دوستی پارلمانی، آنها را به نادانی متهم کرد و گفت: "احتمالا این نمایندگان از اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران اطلاعی ندارند".

به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی با اشاره به توافق ایران و آمریکا برای گفتگو اظهار داشت: "حدود مذاکرات آینده ایران و آمریکا فقط بحث عراق است؛ و مشکلات فی ما بین ایران و آمریکا در این مذاکرات جایی ندارد؛ مگر این‌که آمریکایی‌ها گام‌های جدیدی بردارند".

بروجردی افزود: "تحریم‌های متعدد، حمله به نمایندگی ایران در عراق و بازداشت دیپلمات‌های ایرانی از این نوع است".

نماینده بروجرد تصریح کرد: "با توجه به مواضع آمریکا، زمینه‌ برای مذاکره فراهم نیست".

بروجردی گفت: "آمریکا ده ها میلیون دلار برای مقابله با ایران به تصویب رسانده و مجلس این کشور مصوبات متعددی علیه ایران داشته است که به خاطر این تحریم‌ها ایران دو دهه در رنج بوده است".

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: "این روش‌ها خصمانه و غیرقابل قبول است و در چنین فضایی تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و آمریکا به جا نیست".

از سوی دیگر حسین ابوطالب، با لحنی تهدید آمیز به امضاکنندگان این پیشنهاد گفت: " قطعا ملت توی دهن این عده از نمایندگان خواهد زد".

نماینده‌ مردم تهران اظهار داشت: "حرمت رابطه نداشتن با آمریکا را کسی حق ندارد، بشکند و حداقل از مجلس اصولگرا انتظار نمی‌رود که در ایجاد رابطه با آمریکا پیش‌قدم باشد".

ابوطالب افزود: "آن‌ها که فکر می‌کنند کنگره آمریکا جدای از آمریکاست و ارتباط بین کنگره‌ها به معنای رابطه بین مردم آن‌هاست، از اصول اولیه‌ی سیاست خارجی و دیپلماسی اطلاعی ندارند."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.