جشنواره "موزائیک" در لندن

جشنواره "موزائیک" در لندن

نهمین دوره جشنواره "تمدن جهانی" تحت عنوان "موزائیک" از هفته پیش در لندن آغاز به کار کرد. این جشنواره که به همت انستیتو فرانسه در لندن هر ساله برگزار می شود، تا بیستم مه در "سینه لومیر" و پس از آن برنامه ویژه سینمای آفریقا ، تا ماه آینده در موزه ویکتوریا و آلبرت ادامه خواهد یافت.
نمایی از فیلم ترانسیلوانیا
نمایی از فیلم ترانسیلوانیا

این فستیوال- که حالا رونق فراوانی هم گرفته و مخاطبان زیادی دارد- بر محور گفت و گوی تمدن ها استوار است و با نمایش فیلم هایی از کشورهای مختلف آسیا، آفریقا و اروپا سعی دارد به زبان مشترک انسان ها در هر گوشه ای از عالم که همان زبان احساس و عشق است، نگاه ویژه ای داشته باشد و ویژگی های مختلف اقوام و ملل مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهد.

در فستیوال امسال، فیلم هایی از الجزایر، آلمان، فرانسه، چاد، بلژیک، اتریش، مصر، رومانی، انگلستان، هلند، سنگاپور، چین، آرژانتین، قزاقستان، روسیه، هائیتی و ایتالیا به نمایش در می آید.

درباره ایران هم برنامه معرفی کتابی با عنوان : دختری در پاریس: یک مواجهه ایرانی با غرب در این جشنواره اجرا می شود، کتابی نوشته سوشا گاپی که در ۱۷ سالگی به همراه خانواده اش ایران را ترک کرده و در سوربن پاریس به تحصیل مشغول شده است. کتاب شرح برخورد دو فرهنگ مختلف از دو سوی دنیاست که در آن شعر و موسیقی فارسی نقش عمده ای دارد.

از فیلم های مهم و دیدنی این فستیوال باید به ترانسیلوانیا اشاره کرد که به عنوان افتتاحیه جشنواره به نمایش در آمد؛ فیلم تازه ای از تونی گاتلیف که برای اولین بار در انگلستان به نمایش در می آید. فیلم همچون سرگذشت آدل ه. ساخته ماندگار فرانسوا تروفو، حکایت دختر عاشق پیشه ای است که به دنبال معشوق اش می گردد و در پی امتناع او، به جنون نزدیک می شود، اما فیلم خیلی زود از فضای فیلم تروفو می رهد و به عاشقانه گرم و کوچکی درباره زندگی کولی وار و تجربه عشقی متفاوت تبدیل می شود.

نمایی از فیلم این دخترها

در بخش "از آفریقا: همانجایی که ما آمدیم"، فیلم های چون سنگال کوچک ساخته رشید بوشارب ، خداحافظ آفریقا ساخته محمد صالح هارون - با حضور کارگردان-؛ در بخش سه گانه قاهره، فیلم های این دخترها ساخته تاهانی راشد- درباره گروهی از بچه های نوجوانی که در خیابان های قاهره زندگی می کنند، ایستگاه قاهره فیلم کلاسیک سینمای مصر ساخته یوسف شاهین، ساختمان یعقوب ساخته مروان حامد- فیلم فرستاده شده مصر برای جایزه اسکار- و در بخش های دیگری چون "دوباره در طول جاده" فیلم هایی نظیر " ترانسیلوانیا، آلبرت خان- مستندی از بی بی سی – و در بخش "الجزایر اینجا و حالا" فیلم هایی چون رم، بهتر از تو – درباره مهاجرت به ایتالیا- و مستندهایی درباره زینب سدیرا- هنرمند الجزایری ساکن لندن- با حضور عوامل فیلم به نمایش در می آید.

بخش دیگری تحت عنوان "تبعید و اصلیت" مشخصاً به مساله مهاجرت به غرب اختصاص دارد. از جمله فیلم های این بخش باید به فیلم کوتاه تا زمانی که تو بمیری ساخته مارک آیتکن اشاره کرد که با حضور کارگردان فیلم به نمایش در می آید. فیلم درباره زنی ویتنامی است که به همراه شوهر چینی و سه فرزندش از ویتنام عازم انگلستان می شود. ساخت مصر از کریم گوری – که در جشنواره حضور دارد- هم مستندی است درباره زندگی شخصی فیلمساز و پدری که تنها یک عکس از او باقی است و کسی نمی شناسدش.

یک شب ویژه موسیقی هم هست: کنسرت یک گروه کولی از رومانی شامل دو نوازنده و دختری به عنوان رقصنده ، که به همراه یکی از دی جی های سرشناس فرانسوی، ترکیبی از موسیقی های ملل مختلف دنیا اجرا می کنند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.