البرادعی:ایران دانش غنی سازی اورانیوم دارد

البرادعی:ایران دانش غنی سازی اورانیوم دارد

محمد البرادعی، رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که تلاش ها برای جلوگیری ایران از دستیابی به دانش غنی سازی اورانیوم شکست خورده است.
برنامه هسته ای ایران
آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته آینده گزارش جدید خود درباره ایران را منتشر می کند

آقای البرادعی که طی روزهای گذشته بازدیدی از مرکز اتمی نطنز داشته، در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرده که تلاش ها در مقطع فعلی باید بر روی این مساله متمرکز شود که ایران را از تولید اورانیوم در مقیاس صنعتی باز داشت.

رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که "ایران هم اکنون دانش غنی سازی اورانیوم را در اختیار دارد."

ایران از سوی برخی کشورهای غربی متهم به تلاش برای دستیابی به سلاح های هسته ای شده، امری که از سوی ایران رد شده است. این کشور می گوید که به منظور استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای درصدد دستیابی به آن است.

ایران همچنین اعلام کرده که حاضر است با کشورهای غربی در مورد ارائه تضمین هایی در مورد برنامه هسته ای این کشور مذاکره کند اما تاکید می کند که برنامه غنی سازی اورانیوم را تعلیق نمی کند.

اظهارات رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی منتشر می شود که این نهاد وابسته به سازمان ملل متحد قرار است در هفته آینده گزارش جدیدی را از فعالیت های هسته ای ایران در اختیار شورای امنیت سازمان ملل بگذارد.

این شورا طی دو قطعنامه 1737 و 1747 از ایران خواسته تا فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد. ایران چنین درخواستی را رد کرده و بر حق خود برای دستیابی به دانش چرخه سوخت هسته ای تا کید کرده است.

شورای امنیت به علت سرپیچی ایران از تعلیق فعالیت های حساس هسته ای، تحریم هایی را علیه این کشور وضع کرده است. ایران می گوید آماده است تا در مورد برنامه هسته ای خود با کشورهای غربی، بدون پیش شرط مذاکره کند اما این کشورها خواهان آن هستند که پیش از آنکه مذاکره ای صورت گیرد، ایران فعالیت های غنی سازی را به حالت تعلیق در آورد.

خبرنگار دیپلماتیک بی بی سی می گوید که در غیاب توافق دسته جمعی میان اعضای شورای امنیت برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران، بازداشتن ایران از ادامه وضعیت فعلی کار دشواری به نظر می رسد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.