پایان سفر احمدی نژاد به امارات و عمان

پایان سفر احمدی نژاد به امارات و عمان

محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران به سفر سه روزه خود به کشورهای امارات و عمان در جنوب خلیج فارس پایان داد و روز سه شنبه به تهران بازگشت.
احمدی نژاد
مقامات ایرانی می خواهند کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی مطمئن کنند

آقای احمدی نژاد در این سفر با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان امیر امارات عربی متحده و سلطان قابوس بن سعید پادشاه عمان دیدار کرد.

رئیس جمهور ایران در یک مصاحبه مطبوعاتی پس از بازگشت از این سفر، آمادگی ایران را برای برقراری رابطه با کشور مصر اعلام کرد و گفت که در صورت آمادگی مصر، "ما همین امروز" آمادگی داریم که سفارت خود را در این کشور دایر کنیم.

دیدار آقای احمدی نژاد از امارات اولین سفر یک رییس جمهور ایران به امارات از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 به شمار می رود.

اگرچه ایران و امارات روابط اقتصادی گسترده ای با هم دارند، اما بر سر مالکیت جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی در خلیج فارس با هم اختلاف دارند. امارات خود را مالک این جزایر می داند اما ایران می گوید این سه جزیره بخش "جدا نشدنی" ایران هستند.

آقای احمدی نژاد به خبرنگاران گفت: "تبادلات اقتصادی و روابط بین ایران و امارات در بالاترین حد خود قرار دارد اما ظرفیت های بسیاری وجود دارد که می توان این روابط را گسترش داد."

رئیس جمهور ایران
 در صورت آمادگی مصر ما همین امروز آمادگی داریم که سفارت خود را در این کشور دایر کنیم
 

در عین حال، سفر آقای احمدی نژاد به امارات عربی متحده درست چند روز پس از دیدار دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا از این امیر نشین صورت گرفت.

دیک چنی که علاوه بر امارات از چند کشور عربی دیگر نیز دیدار کرد در جریان سفر خود گفته بود که ایالات متحده قصد دارد با همکاری دیگران، از دستیابی ایران به سلاح های اتمی و 'تسلط تهران بر منطقه'، جلوگیری کند.

برخی از کارشناسان سفر آقای احمدی نژاد به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را تلاشی از سوی ایران برای جلب اطمینان و اعتماد رهبران این کشورها نسبت به سیاست ‌های منطقه ‌ای جمهوری اسلامی دانسته اند.

مقام‌های ایران معتقدند کشورهای عرب حوزه جنوبی خلیج فارس تحت فشار آمریکا و متحدان غربی آن قرار دارند تا با فشارهای بین المللی علیه جمهوری اسلامی همراه شوند.

کشورهای عرب منطقه سعی می کنند تا در روابط خود با ایران و آمریکا، با حفظ موازنه، منافع خود را نیز دنبال کنند. روابط تجاری امارات با ایران از جمله مواردی است که با وجود فشارهای آمریکا و اختلاف نظرهای دو کشور بر سر جزایر هنوز در بالاترین سطح جریان دارد.

در بقیه موارد بر خلاف اظهارات رسمی که بر گسترش روابط "دوستانه تاکید دارد روابط ایران و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تغییر چندانی نداشته است.

به عقیده تحلیگران سیاسی، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، صرف نظر از سیاست آمریکا، از برخی از رفتارهای جمهوری اسلامی، به خصوص بعد از سقوط صدام حسین در سطح منطقه نگرانند و می کوشند تا جمهوری اسلامی را تشویق کنند تا درباره برنامه اتمی و صلح خاورمیانه از خود انعطاف نشان دهد.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.