طرح احمدی نژاد برای حل مسأله جزایر سه گانه

الشرق الاوسط از طرح احمدی نژاد برای حل مسأله جزایر سه گانه خبر داد:بازگشت به پیش از 1991

روزنامه " الشرق الاوسط" چاپ لندن در شماره امروز دوشنبه خود از ارائه "طرح جدید ایران درباره جزایر سه گانه در جریان دیدار احمدی نژاد از ابوظبی" خبر داد.

بنابراین گزارش این سفرنخستین دیدار یک رئیس جمهوری ایران از امارات از زمان تاسیس این امیرنشین به شمار می رود.

مقامات اماراتی انتظار دارند که سفراحمدی نژاد به ابوظبی به گشایش و تحرک لازم در موضوع سه جزیره ابوموسی ، تنب کوچک و تنب بزرگ منجرشود.

این در حالی است که محافل دیپلماتیک گفته اند که احمدی نژاد در این سفر، طرحی را برای توافق نسبی میان دو کشور درباره وضعیت سه جزیره به همراه داشته است.

منابع دیپلماتیک عربی دراین باره می گویند که طرح محمود احمدی نژاد حاصل تماس ها و ارتباط هایی است که ازچندین ماه گذشته و با سفر"شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیرامور خارجه امارات به تهران و دیدار با همتای ایرانی خود آغاز و با سفر"علی لاریجانی" دبیر"شورای عالی امنیت ملی ایران" به ابوظبی ادامه یافت.
همچنین "منوچهر متکی" وزیر امورخارجه ایران نیز در کمتر از دو هفته پس از سفرلاریجانی ، خود برای دیدار با مقامات ارشد اماراتی راهی این امیرنشین شد.

منابع دیپلماتیک دراین باره گزارش می دهند که در طرح پیشنهادی ایران، تنها بخشی از موضوع جزایر سه گانه یعنی فقط جزیره ابوموسی مورد بحث قرار گرفته است.

روزنامه الشرق الاوسط در این باره می نویسد که اداره امور جزیره ابوموسی تا پیش از این براساس توافقنامه ای صورت می گرفت که پیش از ایجاد دولت امارات متحده عربی، میان دولت ایران و"حاکم شارجه" منعقد شد که البته در سال 1991 میلادی نقض شد چرا که دراین سال، ایران، اماراتی های ساکن جزیره ابوموسی و معلم های تبعه کشورهای عربی که تدریس در مدارس این جزیره را برعهده داشتند را از ورود به جزیره منع و آن را به دریافت ویزا از کنسولگری ایران مشروط کرد.

این گزارش می افزاید: " این اقدام به آن معنی بود که حاکمیت بر این جزیره به طور کامل به نفع ایران اعمال شود اما موضوع حاکمیت برجزیره حتی در توافقنامه میان دو طرف ایرانی و حاکم شارجه معلق مانده بود."

منابع دیپلماتیک همچنین اعلام کردند که محمود احمدی نژاد آماده بازگشت به توافقنامه تقسیم اداره جزیره ابوموسی و صرف نظرکردن از موضوع حاکمیت کامل بر این جزیره است . بنابراین گزارش ایران همچنین تغییرات جغرافیایی و دموگرافی (آمایش سرزمینی – جمعیتی) به نفع حاکمیت کامل ایران بر این جزیره را متوقف خواهد کرد.

منابع دیپلماتیک اماراتی موضع گیری در این باره را رد و آن را "بسیار زودهنگام" توصیف کردند اما یک منبع آکادمیک اماراتی در این باره گفت: طرح جدید ایران بسیار با اهمیت است ، البته ما نیز انتظار نداریم که تمامی جوانب این مساله در آن واحد حل شود به ویژه که موضوع جزیره ابوموسی از موضوع دو جزیره تنب کوچه و تنب بزرگ بسیار متفاوت است.

بنابراین گزارش ، ارائه طرح ایران در راستای مقابله با تحرکات و اقدامات آمریکا درمنطقه صورت می گیرد که تلاش دارد جبهه ای از کشورهای عربی علیه ایران ایجاد کند.  آمریکا در جدیدترین اقدام خود "دیک چنی" معاون رئیس جمهوری خود را به دیدار از منطقه و ملاقات با مقامات ارشد کشورهای عربی حوزه خلیج فارس اعزام کرد تا نظر آنها را برای همراهی با واشنگتن در اعمال فشار علیه ایران جلب کند .

ایران از طریق این طرح همچنین به دنبال اعتماد سازی در منطقه با کشورهای عربی است چرا که آمریکا سعی دارد اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس متشکل از کویت، عربستان سعودی، قطر، بحرین، امارات وعمان را از فعالیت های هسته ای ایران ترسانده و آنها را در روند اعمال فشارعلیه تهران با خود همراه سازد.

ایران همچنین خواهان کاهش حضور نظامی کشورهای بیگانه ازجمله آمریکا درمنطقه است که این مهم بدون رفع نگرانی های امنیتی کشورهای عربی منطقه امکان پذیرنیست.
روزنامه "الشرق الاوسط" ادامه می دهد:" از سوی دیگر ایران در زمینه اقتصاد خود به امارات به عنوان گذرگاه و ریه اقتصادی می نگرد که می تواند همزمان با افزایش اعمال فشارهای اقتصادی، مالی و تحریم های اقتصادی، از این مجرا استفاده کند.

بنابراین گزارش، گسترش دامنه روابط بازرگانی و اقتصادی میان ایران وامارات تنها به سود تهران نیست بلکه ابوظبی نیز به این روابط به عنوان وسیله تقویت کننده موضع خود در مذاکرات با ایران درباره جزایر سه گانه می نگرد به ویژه که امارات از همان ابتدا اعلام کرد تنها از گزینه های مسالمت آمیز برای تعامل با موضوع جزایر سه گانه بهره خواهد برد.

منابع دیپلماتیک امارات همچنین درباره موضع این کشور درباره اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران نیز گفتند که ابوظبی قوانین بین المللی را محترم می شمارد و پیش از این نیزبه اعمال تحریم ها علیه دیگر کشورهای عربی از جمله عراق احترام گذاشته است.
 گفتنی است مقامات تهران موضوعی به نام "طرح احمدی نژاد برای حل مساله جزایر" را تایید نکرده اند ولی آصفی ، سفیر ایران در امارات گفته است که در جریان سفر رییس جمهور ایران به این کشور ، فقط درباره "مسائل ایجابی" بحث شده است .

جزایر سه گانه

اختلافات ایران و امارات درباره سه جزیره ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ به قرن هجدهم میلادی بازمی گردد؛ هنگامی که امارات متحده عربی هنوز شکل نگرفته بود و هر کدام یک از هفت امیرنشین ها در همه امور حکومت داری از سیاست های مستقلی برخوردار بودند.

در روز 30 نوامبر 1971 میلادی تنها چند روز قبل ازخروج نظامیان انگلیسی از آب های خلیج فارس، نیروی دریایی ایران پس از تبادل آتش با ماموران مسلح حاضر درجزایر سه گانه ، آنها را به کنترل کامل خود درآورد .  در سال 1991 میلادی نیز ایران ورود اماراتی های ساکن جزیره ابوموسی و مدرسان مصری به جزیره ابوموسی را منوط به دریافت ویزا از کنسولگری ایران کرد.

تنب بزرگ: واقع در دهانه ورودی تنگه هرمز. اصل نام تنب از نام طنابی در زبان عربی گرفته شده که به وسیله آن چادرها و خیمه های صحرانشینان به زمین بسته می شود. این جزیره در 75 کیلومتری امارت "راس الخیمه" یکی از هفت امارت تشکیل دهنده امارات واقع است.  مساحت کل آن حدود 9 کیلومتر مربع است و تا پیش از سال 1971 میلادی 700 نفر در آن زندگی می کردند اما هم اکنون غیرمسکونی است .

تنب کوچک: در برخی از منابع به نام نایدو شناخته می شود و واقع درهشت مایلی غرب جزیره تنب بزرگ با قطر 25/2 مایل است. دارای سرزمین شنی و سنگی است و محل تجمع پرندگان دریایی و خشکی است آب شیرین درآن یافت نمی شود به همین دلیل مسکونی نیست ؛ پیش از این به عنوان منبع ذخیره اموال وکالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفت.

ابوموسی: در 67 کیلومتری ساحل ایران واقع است. دارای مساحت 20 کیلومتر مربع  است مستطیلی شکل و در میان این سه جزیره ، بیشترین مساحت را دارد .

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.