احمدی نژاد:قاهره بخواهد،امروز سفارت ایران رادر مصر..

احمدی نژاد: قاهره بخواهد،امروز سفارت ایران را در مصر برپا می‌کنیم

 رئیس جمهور در جمع خبرنگاران در ابوظبی گفت: به صراحت اعلام می‌کنم اگر دولت مصر اظهار آمادگی کند تا پایان وقت اداری امروز سفارت ایران را در مصر برپا خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از دفتر امور رسانه‌های ریاست جمهوری، رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در یک کنفرانس خبری در قصرالامارات ابوظبی درباره اهداف سفر خود به کشور امارات، گفت: این فرصت فراهم شد که ما به کشور دوست و برادر امارات سفر کنیم و با برادران و دوستان خود در این دیار ملاقات و گفتگویی سازنده داشته باشیم.
وی با تقدیر از استقبال گرم و میهمان نوازی مسئولین اماراتی افزود: نگاه ملت ما به همه ملت ها نگاه دوستی و برادری است و اتحاد و همدلی رمز حل همه مسائل در منطقه حساس خلیج فارس است و امروز همه لوازم و ضروریات برای همبستگی کامل بین ملت های منطقه فراهم است.
رئیس جمهور با بیان اینکه ملت های منطقه همه پیرو پیامبر گرامی اسلام هستند، گفت: این ملت ها همه همسایه و دارای تاریخ ، فرهنگ ، ارزش ها ، ویژگی ها منافع و خطرات مشترک هستند و صلح و برادری فعل مشترک همه ملت های منطقه است.
وی افزود: آنچه همگان خواهان آن هستند وحدت، همکاری، آرامش، امنیت و صلح است. مردم منطقه از پیشرفت یکدیگر شادمان می شوند و علاقمند هستند کشورهای منطقه به اوج پیشرفت برسند و این پیشرفت در سایه دوستی ، آرامش و امنیت تحقق پیدا خواهد کرد.
وی افزود: ملت های منطقه خواهان دوستی با یکدیگر و ترک منطقه از سوی اجانب هستند و فکر می کنند دولت ها و ملت های منطقه می توانند با همدلی مشکلات را از پیش روی بردارند.
دکتر احمدی نژاد مقامات دو کشور ایران و امارات را علاقمند به گسترش روابط توصیف کرد و گفت: در مذاکراتی که در امارات متحده عربی داشتیم دیدگاهها و علائق مشترک در روابط دو جانبه و مسائل منطقه ای مورد تاکید مجدد قرار گرفت.
رئیس جمهور مذاکره در بخش های تجارت ، انرژی ، سرمایه گذاری های مشترک ، گردشگری و فرهنگی را موضوع مذاکرات دو طرف خواند و گفت: دراین مذاکرات دیدگاههای مشترک و هماهنگی در جهت برقراری امنیت پایدار درمنطقه و کمک به ملت عراق برای حفظ استقلال ، وحدت و یکپارچگی آن کشور مورد بررسی قرار گرفت.
وی سطح همکاری ها و مبادلات بین دو کشور را بسیار بالا و مطلوب خواند و گفت: باید تلاش کرد در تمام زمینه ها این روابط خوب و پایدار را گسترش دادو در دوطرف یک اراده مستحکم برای تقویت و ارتقاء سطح روابط وجود دارد که امیدوارم این سفر موجب تقویت هر چه بیشتر این روابط شود.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: روابط دوستانه بین دو کشور ایران و امارات می‌تواند الگوی مناسب برای همه کشورهای منطقه باشد و ما برای همه ملت های عالم سلامتی، پیشرفت و آرامش و رفاه را آرزو می کنیم.
احمدی نژاد با تاکید بر اینکه دوران ضربه نظامی به ایران به طور قطع به پایان رسیده است، گفت: اگر همه بدخواهان عالم دور هم جمع شوند، قادر نیستند به ملت ایران آسیبی وارد کنند زیرا این ملت نشان داده برای دفاع از خود نیازمند پشتیبانی کسی نیست و قادر به دفاع از خود است.
رییس جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در ابوظبی، در پاسخ به سئوال یک خبرنگار اماراتی که پرسید این سفر، یک سفر تاریخی توصیف شده ، آیا درباره اهداف این سفر و آیا گام جدیدی در عرصه افزایش روابط سیاسی و اقتصادی صورت خواهد گرفت، گفت: این سفر باعث گسترش روابط دیرپا دو کشور خواهد بود و هر دو طرف مصمم هستند روابط مستحکمی را ایجاد کنند.
احمدی نژاد افزود: در طول تاریخ روابط ما برادرانه بوده و در زمینه انرژی سرمایه گذاری مشترک و توسعه تجارت تفاهمات خوبی صورت گرفت زیرا ظرفیت های فراوانی برای گسترش تجارت بالاتر از آن چیزی که اکنون موجود است، وجود دارد.
وی تصریح کرد: در مسائل سیاسی قرار شد همکاری های منطقه ای در جهت برپایی صلح و برادری و آرامش در منطقه را گسترش دهیم.
رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار تلویزیون الامارات که درباره موضوع جزایر سه گانه پرسید، گفت: بین ما و امارات هیچ محدودیتی برای توسعه روابط وجود ندارد و برخی مسائل در رسانه ها و یا توسط دشمنان مردم منطقه مطرح می شود که بیندو کشور وجود ندارد و برخی ها علاقمند هستند مشکلات مصنوعی ایجاد کنند اما دو طرف مصمم هستند روابط را هر چه بیشتر توسعه دهند و هیچ عاملی مانع گسترش روابط نخواهد بود.
وی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار که درباره اظهارات دیک چنی معاون رئیس جمهور آمریکا که به منطقه سفر کرده است و از احتمال حمله آمریکا به ایران سخن گفت، اظهار داشت: موضع در این زمینه کاملا روشن است. دیگران در منطقه ما چه می‌کنند. آیا آنها دلسوزتر از ملت های منطقه به حال یکدیگر هستند. ما در موضوع هسته ای در چارچوب قانون و مقررات عمل می کنند و قدرتهای بزرگ هم فهمیده اند نمی توانند مانع پیشرفت ملت ایران شوند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان با تاکید بر اینکه دوران ضربه نظامی به ایران به طور قاطع به پایان رسیده است، گفت: اگر همه بدخواهان عالم دور هم جمع شوند، قادر نیستند به ملت ایران آسیبی وارد کنند زیرا این ملت نشان داده برای دفاع از خود نیازمند پشتیبانی کسی نیست و قادر به دفاع از خود است.
وی افزود: ما بارها اعلام کرده‌ایم در مسئله هسته‌ای بدنبال فعالیت صلح آمیز و در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و نیازی در جهت تغییر این سیاست نمی بینیم و بهتر از افراد به جای چنگ و دندان نشان دادن و مانع تراشی در جهت دوستی ملت ها حرکت کنند و ملت های منطقه اجازه نمی دهند کسانی از هزاران کیلومتر دورتر در جهت ایجاد تفرقه بیایند تا منافع خود را تامین کنند.
رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار العالم که پرسید قرار است هفته آینده بین دو کشور ایران و آمریکا درباره حل مسائل عراق گفتگویی صورت گیرد آیا به مسائل هم پرداخته خواهد شد؟ گفت: همان طور که قبلا اعلام کرده ایم آمریکایی ها برای حل مسائل عراق خواهان مذاکره با ایران هستند و ما هم برای کمک به مردم و دولت عراق اعلام آمادگی کردیم اما زمان و مکان این مذاکرات قطعی نشده و ترجیح دو طرف بر این است که این مذاکرات در بغداد و با حضور دولت عراق انجام شود.
احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که درباره فعالیت های کمیسیون اقتصادی مشترک دو طرف پرسید، گفت: کمیسیون مشترک برای توسعه همکاری ها بین دو کشور به تصویب رسید که در زمینه اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی برنامه هایی را طراحی خواهد کرد که امیدوارم این کمیسیون سرآغاز یک جهش بلند در گسترش روابط دو کشور باشد.
در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه البیان درباره اتهاماتی که علیه ایران مبنی بر دخالت در عراق زده می شود پرسید که احمدی نژاد در پاسخ گفت: روابط ایران با کشورهای منطقه دوستانه و صمیمی است و کسانی که از هزاران کیلومتر دورتر آمده‌اند، مزاحم هستند. آنها وقتی شکست می خورند به جای اینکه ضعف ها و اشکالات خود را بپذیرند و آن را اصلاح کنند بدنبال یک عامل بیرونی هستند.
وی افزود: ایران یک کشور بزرگ، قدرتمند و دوست ملت ها منطقه است و آنها نمی خواهند این دوستی وجود داشته باشد. این قدرت ها طرح هایشان در عراق به طور کامل شکست خورده زیرا نگاه آنها به ملت ها و انسانها، نگاه غلطی است.
احمدی نژاد تصریح کرد: این قدرتها، ملت ها را ابزار تامین منافع خود می‌دانند و تنها راه حل شان این است که به ملت عراق احترام بگذارند و حقوق و کرامت آنها را به رسمیت بشناسند و تا زمانی که برای ملت های منطقه حقوقی قائل نباشند طبیعی است شکست های آنان پی در پی خواهد بود.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به خبرنگار العربیه که پرسید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ایران آمادگی امضا تفاهمات دفاعی با کشورهای منطقه را دارد، جدی بودن ایران را در این زمینه چگونه می‌بینید، گفت: حضور من نشانه جدی بودن ایران است و عقیده داریم ملت‌ها و دولت‌های منطقه می‌توانند با کمک هم امنیت را به طور کامل در منطقه برقرار کنند و نیازی به حضور بیگانگان نیست و حداقل این است که این بیگانگان هزینه حضور خود را از ملت ها منطقه می‌گیرند.
وی افزود: ما در این زمینه آمادگی کامل داریم و ملت های منطقه باید خودشان امنیت را برقرار کنند و عقیده داریم اجنبی ها خواهند رفت اما ملت ها و همسایگان خواهند ماند. ما باید با هم منطقه را اداره کنیم و می توانیم صلح و برادری را در بهتر از بیگانگان در منطقه برقرار کنیم و هیچ مانعی برای توسعه روابط امنیتی در منطقه وجود ندارد.
رئیس جمهوری کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار سی ان ان درباره صحبت های دیک چنی و پیام سفر وی به منطقه گفت: این پیام برای ما چیز جدیدی نداشت و یک کار تکراری و بی فایده‌تر از گذشته بود. پیام ها زمانی موثر خواهند بود که با دوستی ، برادری و احترام به حقوق ملت ها همراه باشد.
وی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار درباره دستگیری هاله اسکندری پرسید، گفت: در زمان مقتضی مسئولین قضایی آن را توضیح خواهند داد و طبق قانون این مسئله را بررسی و نتیجه را در اختیار مردم قرار می دهند.
احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی درباره تهدیدات نظامی علیه ایران، گفت: دوران حمله به پایان رسیده و دشمنان ملت ایران بسیار ضعیف‌تر از آن هستند که حتی در ذهنشان بگذرد که به ایران حمله کنند اما اگر روزی چنین خطای بزرگی را مرتکب شوند پاسخ ایران کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.
رئیس جمهور در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگارAFP که پرسید اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله نظامی صورت دهد، عکس العمل ایران چه خواهد بود و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با آمریکا روابط مستحکمی دارند چه پاسخی برای این کشور ها خواهید داشت، گفت: دوران حمله به پایان رسیده است و آنها بسیار ضعیف تر از آن هستند که حتی در ذهنشان بگذرد که به ایران حمله کنند اما اگر روزی چنین خطای بزرگی را مرتکب شوند پاسخ ایران کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود و تحرکات آنها نمی‌تواند فضای برادری بین ملت های منطقه را مخدوش کند.
رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری روسیه که پرسید روسیه در حال حاضر راه حل‌هایی برای حل مسائل خاورمیانه و مسئله هسته ای ایران ارائه داده است. چه برنامه‌ای برای ادامه همکاری ها با این کشوردارید، گفت: سیاست قطعی ایران توسعه روابط دوستانه و استفاده از همه امکانات برای بسط صلح و امنیت پایدار در همه دنیا بویژه در منطقه حساس خلیج فارس و خاورمیانه است و هر ابتکار عملی که در جهت صیانت از حقوق مردم منطقه باشد مورد حمایت ما خواهد بود.
وی افزود: ما علاقمند به ایفای نقش سازنده و فعال توسط روسیه هستیم اما این کشور باید مراقبت کند که اشتباهات غربی ها را تکرار نکند.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار الشرق الاوسط که پرسید گفته می شود شما پیشنهادی درخصوص فعال کردن اداره جزیره ابوموسی داشتید، گفت: اگر رسانه ها را مرور کنید از این «گفته می شودها» زیاد می‌بینید.
احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال که دیدگاه کشورهای حوزه خلیج فارس را در گسترش روابط امنیتی با ایران را چگونه می بینید، گفت: امنیت با همکاری و همدلی برقرارمی شود و ما بدنبال تحمیل هیچ دیدگاهی در کشورهای منطقه نیستیم و بر اساس همدلی، تفاهم و کار مشترک می توانیم منطقه را بهتر از گذشته اداره کنیم.
وی افزود: امروز مولفه‌ای قوی در جهت همکاری بین کشورهای منطقه شکل گرفته و همگان به این نتیجه رسیده‌اند که حضور بیگانگان جز زحمت و خسارت نتیجه‌ای نداشته است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سئوال خبرنگار ایکس - پرس که پرسید در صورت حمله نیروهای بیگانه به ایران پاسخ ایران چه خواهد بود و چگونه ملت خود را از این حمله مصون خواهید داشت، گفت: حمله به ایران منتفی است و موضوعیت ندارد و رسانه ها باید در مرز زمان حرکت کنند. این بحث به تاریخ سپرده شده است و کسانی که این حرف را می زنند امروز جرأت مطرح کردن آن را ندارند.
احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار الاهرام مصر که درباره عادی سازی روابط ایران و مصر پرسید، گفت: با صراحت اعلام می کنم که امروز ما به طور قاطع بدنبال تجدید رابطه با مصر هستیم که اگر دولت مصر اعلام آمادگی کند تا پایان وقت اداری امروز سفارت ایران را در مصر برپا خواهیم کرد.
وی افزود: چند سالی است که ما منتظر اعلام آمادگی دولت مصر هستیم و عقیده داریم مردم این کشور سرمایه‌ای برای دنیای اسلام است و رابطه بین ایران و مصر به نفع صلح و امنیت جهانی است.
رئیس جمهور در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار که درباره رابطه ایران با آمریکا پرسید، اظهار کرد: ما به حرف های اجانبی که امروز حضور خود را به منطقه تحمیل کرده اند اعتمادی نداریم و هیچ عاقلی هم نباید اعتماد کند.
وی افزود: چرا باید به اشغالگران که حاصل حضور آنها آوارگی مردم فلسطین و مشکلات مردم عراق و سایه تهدید بر ملتهای منطقه است اعتماد کرد؛ در حالی که ما باید با اندیشه خود و همکاریهای جمعی و توسعه اعتماد بین خودمان مشکلات را حل کنیم و این امر شدنی است.
رئیس شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار الاتحاد که درباره موضوع جزایر سه گانه پرسیده بود پاسخ داد جواب من همان جواب قبلی است.
وی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار که درباره کمیته مشترک بین دو کشور و وظایف آن پرسید، گفت: وظیفه این کمیسیون این است که توسعه روابط بین دو کشور ایران و امارات را در زمینه های اقتصادی، تجاری، انرژی و سرمایه گذاری و سیاسی دنبال کند و ما این مسئله را یک اتفاق مبارک می دانیم که موجب تحکیم روابط بین دو ملت ایران و امارات خواهد بود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.