رایس آغاز دوره جدید جنگ سرد را رد کرد

رایس آغاز دوره جدید جنگ سرد را رد کرد

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا، شروع یک دوره جدید جنگ سرد بین آمریکا و روسیه را رد کرده است.
رایس و پرزیدنت پوتین
رایس سیاست داخلی دولت پرزیدنت پوتین را مایه نگرانی جامعه جهانی خوانده است

خانم رایس که وارد مسکو شده است، اذعان کرد که اکنون زمان مطلوبی در روابط دوکشور نیست ولی افزود که در عین حال هیچ چیز فاجعه آمیزی نیز اتفاق نیفتاده است.

دیدار خانم رایس از روسیه در حالی صورت می گیرد که روابط این کشور و ایالات متحده به دلیل اختلاف نظر پیرامون مسایل بین المللی، سیاست منطقه ای آمریکا و خرده گیری این کشور نسبت به شرایط داخلی روسیه به سردی گراییده است.

قرار است وزیر خارجه آمریکا فردا سه شنبه 15 ماه مه ،با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیدار و گفتگو کند.

انتخابات ریاست جمهوری روسیه اوایل سال آینده میلادی برگزار خواهد شد و از آقای ایوانف، که زمانی وزیر دفاع روسیه بوده و نظارت بر بخش صنایع نظامی این کشور را نیز بر عهده دارد، به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی جانشینی ولادیمیر پوتین نام برده می شود.

همچنین، ملاقات با نمایندگان چند سازمان غیر دولتی روسیه نیز در برنامه سفر خانم رایس به روسیه گنجانده شده است.

برخی نهادهای مدافع حقوق بشر آنچه را که فشار دولت روسیه بر سازمان های غیر دولتی می خوانند مورد انتقاد قرار داده و گفته اند که به خصوص سازمان هایی که منابع مالی از غرب دریافت می کنند بیشتر تحت فشار بوده اند.

این نهاد ها همچنین دولت روسیه ولادیمیر پوتین را به اعمال محدودیت هایی بر فعالیت رسانه های گروهی مستقل متهم کرده اند.

به گفته ناظران، وزیر خارجه آمریکا ماموریتی دشوار را در روسیه برعهده دارد زیرا با توجه به اختلاف نظرهای موجود، بهبود یا حتی جلوگیری از تیرگی بیشتر روابط دو کشور مستلزم تلاش فوق العاده ای است.

قرار است ولادیمیر پوتین و جورج بوش، رییس جمهوری آمریکا، ماه آینده در اجلاس سران گروه هشت کشور صنعتی جهان در آلمان ملاقات کنند و خانم رایس خواهد کوشید کدورت موجود بین دو دولت را کاهش دهد.

اختلافات روسیه و آمریکا

با اینهمه، کاندولیزا رایس در سخنانی در برابر یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا در روز پنجشنبه گذشته نسبت به شرایط داخلی روسیه هشدار داد.

وی گفت که روسیه در دوره زمامداری آقای پوتین شاهد سیر قهقرایی در روند گسترش دموکراسی بوده است و افزود که ناظران در کشورهای مختلف، از جمله اروپا و ایالات متحده، از مسیری که روسیه در سال های اخیر در پیش گرفته احساس نگرانی می کنند.

در مقابل، روسیه به شدت از برخی از اقدامات و برنامه های منطقه ای ایالات متحده ناراضی بوده و جنبه هایی از سیاست خارجی دولت آن کشور را مورد حمله قرار داده است.

از جمله، مقامات روسیه تصمیم سازمان پیمان اتلانتیک شمالی - ناتو - برای پذیرش کشورهای اروپای شرقی را که زمانی در حوزه نفوذ شوروی قرار داشتند به شدت محکوم کرده اند.

برنامه دولت آمریکا برای گسترش سپر دفاع موشکی به مناطقی از اروپای شرقی نیز با مخالفت شدید روسیه مواجه شده است در حالیکه قرار است ایالات متحده و لهستان به زودی مذاکراتی را برای استقرار ده فروند موشک ضد موشک در لهستان آغاز کنند.

یکی دیگر از مسایل مورد اختلاف بین آمریکا و روسیه به موضوع جدایی رسمی کوزوو از صربستان مربوط می شود.

در حالیکه آمریکا استقلال کوزوو را قابل قبول می داند، روسیه، که به طور سنتی روابط گرمی با صربستان داشته، خواستار الحاق مجدد کوزوو به صربستان است.

روسیه همچنین نگران آن است که اکثریت آلبانیایی تبار کوزوو پس از کسب استقلال دولتی را در مرز صربستان تشکیل دهند که به طور کامل طرفدار غرب باشد.

با توجه به موارد اختلاف نظر بین روسیه و آمریکا به عقیده ناظران بعید به نظر می رسد که سفر جاری خانم کاندولیزا رایس بتواند راهگشای گرمی روابط دو کشور شود.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.