نکاتی مفید از علم جدید تغذیه

نکاتی مفید از علم جدید تغذیه

در حال حاضر از هر هشتصد مرگی که در کشور اتفاق می‌افتد سیصد مورد مربوط به بیماری‌های قلبی عروقی است.

رژیم غذایی نامناسب و پرچرب با افزایش تری گلیسیرید و کلسترول خون موجب افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. رعایت تنوع و تعادل غذایی، مصرف روغن مایع و فعالیت بدنی منظم و مناسب می‌تواند این خطر را کاهش دهد.

چربی‌ها از جمله روغن‌های خوراکی از عوامل مستعدکننده فرد برای ابتلا به این بیماری‌هاست. برای پیشگیری از ابتلای بیماری‌های ناشی از مصرف نادرست این گروه از مواد غذایی و نیز تخفیف عوارض آن در مبتلایان، توصیه‌های زیر را به خاطر بسپارید و با عمل به آنها این ماده غذایی را که در صورت استفاده نادرست بزرگ‌ترین دشمن سلامت شما خواهد بود به دوستی بی‌آزار تبدیل کنید:


    _ حتی‌الامکان از مصرف افراطی روغن پرهیز کنید. مصرف زیاده از حد روغن باعث بروز اضافه وزن و چاقی شده و امکان افزایش کلسترول بد (LDL) افزایش فشارخون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می‌آورد. حداکثر 25-30 درصد انرژی دریافتی روزانه باید از چربی‌ها تامین شود.


    _ روغن غنی‌ شده با ویتامین‌های A و D برای مصارف عادی روزمره تهیه شده است و باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کرد.


    _ مصرف شیر و مواد لبنی پرچرب و گوشت پرچربی به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع موجب افزایش کلسترول خون و بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود، بنابراین حتی‌الامکان باید از مواد لبنی کم‌چرب و گوشت کم‌چربی استفاده کنید.


    _ روغن مایع به دلیل این‌که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع فراوان و فاقد کلسترول است به روغن جامد ارجحیت دارد.


    _ روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از 25 درصد و اسیدهای چرب ترانس آن بیش از ده درصد باشد خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد. بهتر است از روغن‌هایی که میزان اسیدهای چرب اشباع آن تا 25 درصد و اسیدهای چرب ترانس آن حداکثر تا ده درصد اصلاح شده و به صورت نیمه جامد است و برچسب دارند استفاده کنید.


    _ ماهی، زیتون و مغزها مخصوصا گردو حاوی روغن با کیفیت مطلوب هستند. روغن ماهی به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 و روغن زیتون و روغن گردو به دلیل دارا بودن اسید اولئیک فراوان باعث کاهش کلسترول بد (LDL)خون می‌شوند و برای سلامت قلب و عروق مفید هستند.


    _ استفاده از حرارت بالا هنگام طبخ روغن باعث ایجاد ترکیبات شیمیایی نامطلوب در روغن می‌شود. وقتی غلظت این ترکیبات زیاد باشد روغن کدر، بدبو و غلیظ می‌شود. حرارت همچنین باعث دود کردن روغن می‌شود بنابراین باید روغن را با شعله کم حرارت دهید و از مصرف مجدد روغن حرارت دیده پرهیز کنید.


    _ حتی‌الامکان از مصرف غذاهای سرخ کرده خودداری کنید و در صورت لزوم از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده شود.


    _ روغن مایع مخصوص سرخ کردنی در مقابل حرارت پایدار است اما این موضوع بدان معنی نیست که از این نوع روغن چندین بار می‌توان برای سرخ کردن استفاده کرد. از روغن مخصوص سرخ کردن حداکثر 2-3 بار آن هم نه با فاصله زمانی طولانی بلکه حدودا در عرض 24 ساعت می‌توان استفاده کرد و پس از آن باید روغن حرارت دیده را دور ریخت.


    _ روغن نباید در هیچ مرحله‌ای بوی تند داشته باشد. ظهور بوی نامطبوع نشانه فساد روغن است.


    _ فرآورده‌های غذایی چرب مثل چیپس، کیک و بیسکویت باید در محل خشک، خنک، تاریک و به دور از هوا نگهداری شوند. به طور کلی مصرف چیپس به دلیل مقادیر زیاد روغن و نمک توصیه نمی‌‌شود.


    _ مواد غذایی حاوی چربی را باید در ظروف بسته یا بسته‌بندی مناسب در یخچال نگهداری کرد.
    
    
    
    لبنیات زیاد نخورید!
    اگر تا دیروز محققان می‌گفتند لبنیات زیاد میل کنید، اما حالا می‌گویند که زیاد نخورید، چرا؟


    آخرین تحقیقات حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیادی از محصولات و فرآورده‌های لبنی خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را در مردان افزایش می‌دهد.

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از چایناویو بررسی‌ها این امر را تایید می‌کنند اما علت آن هنوز مشخص نشده است. آمار نشان می‌دهد مردانی که به مقدار زیاد لبنیات مصرف می‌کنند شصت درصد بیشتر از سایر مردان در معرض ابتلا به پارکینسون قرار دارند. این نتایج براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بین 57 هزار و 689 شرکت‌کننده مرد و 73 هزار و 175 شرکت‌کننده زن در مدت نه سال به دست آمده است. در این پژوهش نه ساله، 250 مرد و 138 زن مبتلا به پارکینسون در این گروه شناسایی شدند.


    سرپرست تیم تحقیق در این مورد می‌گوید هنوز مشخص نشده است که مصرف لبنیات چه تاثیری بر روی زنان در زمینه ابتلا به این بیماری ممکن است داشته باشد و به علاوه علت رابطه مصرف زیاد این فرآورده‌ها با افزایش خطر ابتلا به پارکینسون در مردان نیز هنوز مشخص نیست.به گفته این محقق، برای مشخص کردن موارد فوق انجام مطالعات بیشتری مورد نیاز است. زیرا فرضیه‌های گوناگونی در این مورد وجود دارد.
    
    
    خونتان را تصفیه کنید


    کاهو حاوی ویتامین C است که ضد اسکوربوت می‌باشد.گفتنی است، کاهو سبب تصفیه خون شده و به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک می‌کند. همچنین کاهو مملو از سلولز است که حجم مواد داخل روده و حرکات روده را افزایش می‌دهد بنابراین در درمان یبوست بسیار مفید است. شایان ذکر است، کاهو برای درمان کم‌خونی مفید است.
    
    
    نخود و لوبیا و کاهش بیماری قلبی


    نتایج تحقیقات نشان می‌دهد مصرف نخود و لوبیا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. محققان دانشگاه تولان آمریکا ثابت کردند افرادی که حداقل هفته‌ای چهار بار حبوبات به خصوص نخود و لوبیا مصرف می‌کنند احتمال ابتلای آنها به بیماری‌های عروق کرونر قلب 22 درصد کمتر از افرادی است که یک‌بار در هفته حبوبات می‌خورند.مصرف حبوبات در تنظیم فشارخون و کاهش کلسترول خون نیز موثر است.
    
    
    نسخـه عطــاربـاشی


    _ فشارخون را با آب لیمو می‌توان معالجه کرد، همچنین جوشانده ریشه و برگ خشک توت فرنگی در عوارض زیادی فشارخون مفید است و از آن می‌‌توانید به مقدار سی گرم در یک لیتر آب بریزید و بنوشید، از آن جایی که این جوشانده، رنگ ادرار و مدفوع را قرمز می‌کند در صورت بروز این عارضه ترسی به خود راه ندهید در ضمن کسانی که مبتلا به فشارخون هستند اگر به طور مرتب گلابی بخورند و بدن آنها مواد غذایی این میوه را جذب کند، خون آنها تصفیه شده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.