ایران بازداشت هاله اسفندیاری را تایید کرد

ایران بازداشت هاله اسفندیاری را تایید کرد

وزارت امور خارجه ایران گزارش های مربوط به بازداشت هاله اسفندیاری، محقق ایرانی-آمریکایی مؤسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون را تایید کرده است.
هاله اسفندیاری
خانم اسفندیاری پیش از بازداشت حدود 50 ساعت به وسیله وزارت اطلاعات بازجویی شده بود

محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود در تهران با تایید این خبر، بازداشت خانم اسفندیاری را مطابق با ضوابط قانونی جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد با او همانند سایر شهروندان ایرانی برخورد خواهد شد.

خانم اسفندیاری یکی از شناخته شده ترین کارشناسان مسائل ایران در واشنگتن است و برای دیدار از مادر ۹۳ ساله خود به تهران سفر کرده است.

بازداشت هاله اسفندیاری در حالی رخ می دهد که تنش در روابط تهران و واشنگتن به سطح بالایی رسیده است.

دولت ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی شناسد و به گفته آقای حسینی مسؤولان ایرانی در صورت بروز مشکلاتی در پرونده خانم اسفندیاری به آن رسیدگی خواهند کرد.

مشکلات هاله اسفندیاری پس از سفر به ایران زمانی شروع شد که سه فرد مسلح دسامبر گذشته با متوقف کردن خودروی حامل او، گذرنامه های ایرانی و آمریکایی او را به سرقت بردند.

پس از آن، خانم اسفندیاری که برای تهیه گذرنامه جدید ایرانی خود به اداره گذرنامه مراجعه کرده بود، به مدت چهار ماه به وسیله وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت هفته گذشته بازداشت و روانه زندان اوین شد.

روزنامه کیهان، خانم اسفندیاری را که مدیر بخش خاورمیانه مؤسسه تحقیقاتی وودرو ویلسون در واشنگتن است به جاسوسی برای آمریکا و اسرائیل و برنامه ریزی برای تغییرات دموکراتیک در ایران متهم کرده است.

شائول بخاش، محقق ایرانی تبار و همسر خانم اسفندیاری در نامه ای به خبرگزاری آسوشیتد پرس به شدت اتهام های روزنامه کیهان را رد کرده است.

مقام های ایرانی پیش از این نیز مانع خروج پرناز عظیما خبرنگار رادیو فردا، از این کشور شده اند.

خانم عظیما دارای تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی است.

رابرت لوینسون، مامور بازنشسته پلیس فدرال آمریکا هم که به جزیره کیش سفر کرده بود، از ماه مارس ناپدید شده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.