بچه ها در محاصره امواج و تصویر

بچه ها در محاصره امواج و تصویر

یک هفته بعد از آنکه سازمان نظارت بر برنامه های آموزشی بریتانیا اعلام کرد که آموزش امور جنسی در مدارس راهنمایی و متوسطه برنامه های موفق بوده، موفق در آگاه کردن نوجوانان از خطر گسترش ویروس اچ ای وی ، بارداری های ناخواسته در میان دختران دانش آموز و از این قبیل اطلاعاتی که پدر و مادرها از صحبت درباره اش اکراه دارند، معلوم بود که این هفته نوبت خبرهای بد است.

کودکان و نوجوانان بمراتب از بزرگسالان در مقابل امواج خیلی کوتاه آسیب پذیرتر هستند

چند سالی است که مهندسین مخابرات می گویند امواج خیلی کوتاه (مایکرو ویو) مثل امواج تلفن های همراه، برای سلامت انسان ضرر دارد، به خصوص برای سلول های مغز.

صحبت اینجاست که اگر فرهای خوراک پزی مایکرو ویو در پنج ثانیه یک فنجان آب را به جوش میاورند، پس وقتی تلفن همراه را روشن در گوشمان بگذاریم و نیم ساعت وراجی کنیم البته در مقیاس ضعیف تر از فر خوراک پزی امواج مایکرو ویو خواهد توانست مخ ما را هم بپزد.

حالا غیر از اینکه هر بچه مدرسه ای در این دیارصاحب یک تلفن همراه است و در خانه به احتمال زیاد یک کامپیوتر هم برای خودش دارد، الان با مد شدن کامپیوترهای سبک و تاشو که بی سیم با شبکه تلفن و اینترنت و سیستم صدا و تصویر خانه در ارتباط هست مشکل چند برابر شده است.

منظورم هزینه خرید اینهمه اسباب بازی مدرن و گران نیست که پدر و مادرها چاره ای به جز خریدش ندارند، نه، منظورم شبکه ای پیچیده و نا پیدا در هر خانه و محله و خیابان از امواج مایکروویو است.

لاوری چالیس مشاور ارشد دولت بریتانیا این هفته به پدر و مادرها هشدار داد که نگذارند فرزندانشان کامپیوترهای سبک و تاشو را متصل به سیستم مخابره با سیم روی پاهایشان بگذارند.

پروفسور چالیس که رئیس مرکز تحقیقات علمی به روی اثرات امواج مخابرات بی سیم است می گوید کودکان و نوجوانان را باید از این سیستم های مخابره بی سیم با موج بسیار کوتاه دور نگاهداشت.

پروفسور چالیس معتقد است که در کامپیوترهای رومیزی سیستم مخابرات بی سیم در جعبه اصلی است و در فاصله تقریبی 20 سانتیمتر از بدن ولی وقتی این سیستم در درون کامپیوترهای سبک و قابل حمل با بدن تماس مستقیم پیدا کند، یعنی حدود 2 سانتیمتر از پا، خیلی شبیه به استفاده طولانی مدت از تلفن همراه خواهد بود که می تواند برای مغز مضر باشد.

تاکید پروفسور چالیس بر این نکته بود که کودکان و نوجوانان به مراتب از بزرگسالان در مقابل امواج خیلی کوتاه آسیب پذیرتر هستند.

ولی مشکل فقط در استفاده نوجوانان از این نوع کامپیوترها در خانه نیست. به موجب آمار وزارت آموزش بریتانیا، در حال حاضر نیمی از دبستان ها و 80 درصد از مدارس راهنمایی و دبیرستانها به سیستم های مخابره بی سیم برای کامپیوترهای سر کلاس ها مجهز هستند.

و اگر هشدار پروفسور چالیس به اندازه کافی دلواپس کننده نبود، بشنوید از دکتر آریک سیگمن متخصص تاثیر اشعه و امواج پیدا در انسان که چند روز پیش قویا به پدر و مادرها توصیه کرد نگذارند فرزندان زیر 3 سالشان حتی یک دقیقه جلوی تلویزیون بنشینند و برای کودکان و نوجوانان بین 4 تا 12 سال حداکثر یک ساعت در شبانه روز.

دکتر سیگمن معتقد است تابش اشعه تلویزیون بر چشم کودکان در سنینی بالاتر می تواند موجب ابتلا به انواع بیماری های جسمانی و بروز اختلال های هورمونی شود. تخمین زده می شود که در بریتانیا بیش از نیمی از کودکان گیرنده تلویزیون خودشان را دارند. یعنی در اتاق خوابشان.

حالا باید دید پدر و مادرها چطور خواهند توانست این تلویزیون ها را توقیف کنند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.