ملا دادالله فرمانده ارشد طالبان کشته شده است

ملا دادالله فرمانده ارشد طالبان کشته شده است

مقامات افغان می گویند ملادادالله، فرمانده ارشد نظامی طالبان در جنوب افغانستان کشته شده است.
مقامات افغان جسد ملا دادالله  را به خبرنگاران نشان دادند
مقامات افغان جسد ملا دادالله را به خبرنگاران نشان دادند

اداره امنیت ملی افغانستان در کابل با انتشار این خبر می گوید جسد ملادادالله در ولایت قندهار در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار دارد.

اسدالله خالد، والی قندهار نیز به خبرنگاران گفته که ملادادالله در نتیجه یک عملیات مشترک ناتو و ارتش ملی افغانستان در ولایت آشوب زده هلمند کشته شده و جسد او به ولایت همجوار قندهار انتقال داده شده است.

آقای خالد در یک کنفرانس خبری در قندهار گفت که این یورش براساس اطلاعات دقیق استخباراتی انجام شده و شکی وجود ندارد که فرد کشته شده ملا دادالله است.

والی قندهار افزود: "او (ملا دادالله) فرمانده مشهوری برای طالبان بود و می توانم بگویم که مهره اصلی برای طالبان و القاعده در افغانستان بود."

در مورد جزییات این عملیاتی که منجر به کشته شدن ملا دادالله شده، جزییاتی افشا نشده و این هم گفته نشده است که آیا به دیگر افراد طالبان نیز در این عملیات آسیب رسیده یا خیر.

منابع نزدیک به ملا دادالله، خبر کشته شدن این فرمانده را تایید کرده اند اما هنوز سخنگویان طالبان به گونه رسمی در این مورد ابراز نظری ندارند.

پیش از این قاری یوسف، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند گفته بود ملا دادالله هنوز زنده و سالم است.

با این حال، مقامات افغان در قندهار به منظور اثبات ادعای خود، جسد منسوب به ملا دادالله را به خبرنگاران نشان داده و خبرنگار بی بی سی نیز می گوید این جسد را دیده است.

ملادادالله، از فرماندهان ارشد نظامی طالبان بوده و ظرف سالهای اخیر عملیات نظامی این گروه را عمدتا در حوزه جنوبی افغانستان به عهده داشته است.

در گذشته نیز یکبار مقامات افغان خبر بازداشت این فرمانده طالبان را اعلام کرده بودند اما بعدتر این خبر از سوی طالبان و نیز از سوی دولت افغانستان رد شد.

ضربه بزرگ به طالبان

ملا دادالله، در کنار موقف مهم نظامی در گروه طالبان، نزدیک ترین فرد به ملا محمد عمر، رهبر طالبان بود.

ضربه بزرگ
ملا دادالله در گفتگو با تلویزیون الجزیره
 کشته شدن ملا دادالله، ضربه بزرگی را به تحریک طالبان در افغانستان وارد کرده و انتظار نمی رود طالبان بزودی بتوانند جای او را پر کنند
 

این فرمانده طالبان، در گذشته از یورشهای زیادی جان سالم بدر برده ولی یک پای خود را در جریان جنگها از دست داد.

او قبل از تهاجم نیروهای جهانی به افغانستان در 2001 میلادی، عضو شورای ده نفری رهبری طالبان در افغانستان بود.

ملا دادالله برخلاف دیگر رهبران گروه طالبان، چندین بار در رسانه های تصویری ظاهر شد و به خبرنگاران اجازه داد از او عکس بگیرند.

این فرمانده نظامی، همچنین از نخستین افراد طالبان بود که پس از ورود نیروهای خارجی به افغانستان، جنگ علیه دولت مرکزی افغانستان و سربازان خارجی را آغاز کرد.

ملا دادالله اخیرا به تلویزیون الجزیره گفته بود که صدها نفر را در افغانستان آماده اجرای حملات انتحاری کرده است.

به باور بسیاری از آگاهان، کشته شدن ملا دادالله، ضربه بزرگی را به تحریک طالبان در افغانستان وارد کرده و انتظار نمی رود طالبان بزودی بتوانند جای او را پر کنند.

'بی رحم ترین' فرمانده

افراد تحت فرمان دادالله همچنین متهم به آدم ربایی و قتل چندین گروگان در افغانستان هستند.

براساس گزارشها، اجمل نقشبندی، روزنامه نگار افغان نیز که در اسارت گروه طالبان قرار داشت، به دستور مستقیم ملا دادالله سر زده شد.

همچنین، این فرمانده طالبان در گذشته بارها به روزنامه نگاران در افغانستان هشدار داده بود که اگر گزارشهایشان را در مخالفت با فعالیت گروه طالبان تهیه کنند، کشته خواهند شد.

اجتماعات خبرنگاران در افغانستان به ویژه پس از قتل اجمل نقشبندی، از ملادادالله به عنوان "بی رحم ترین" فرمانده طالبان و کسی که "مسئول کشتارهای دسته جمعی" است یاد کردند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.