سردار احمدی: برخورد چماقی با مواد مخدر جواب نمی دهد

سردار احمدی مقدم: برخورد چماقی با مواد مخدر جواب نمی دهد

مرحله دوم طرح جمع آوری معتادان پرخطر (نجات) از اول خرداد در تهران و از ابتدای تیر ماه در شهرستانها آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ما، جانشین رئیس جمهور و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر عصر پنج شنبه گذشته در بیستمین گردهمایی دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور که برای آشنایی با مقررات و روشهای جاری و ایجاد تعامل و رفتار سازمانی هماهنگ در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شده بود، با اعلام این خبر گفت: امسال 250 هزار معتاد تزریقی که رفتار پرخطر دارند، تحت درمانهای نگهدارنده متادون و داروهای دیگر قرار می گیرند که گمان می کنم نتایج خوبی داشته باشد.

دکتر احمدی مقدم علت تاخیر یک ماهه اجرای طرح نجات را عدم آمادگی مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: به رغم چند برابر شدن مراکز درمانی، ولی بازهم با کمبود این مراکز مواجهیم. در جلسه ای که با رئیس جمهوری داشتم، قرار شد تا وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی از بخش خصوصی کمک بگیرند و هم اینکه مجوز افزایش پذیرش به مراکز درمانی داده شود تا تعداد پذیرش معتادان در هر مرکز از 50 نفر به 100 نفر افزایش یابد.

وی تسهیل شرایط، ارائه تسهیلات و تحویل داروی ارزان، به منظور ایجاد انگیزه در معتادان و خانواده هایشان را از دیگر تصمیمات این جلسه عنوان کرد و اظهار داشت: قرار است کارتهایی به معتادان ارائه شود تا وقتی آنان به مراکز درمانی می روند، از سوی پلیس تحت تعقیب قرار نگیرند.

وی افزود: تا کنون رویکرد ما در مبارزه با اعتیاد بیشتر مقابله با گروه تامین یا عرضه کنندگان مواد مخدر بود و کمتر به معتادان و مصرف کنندگان توجه می شد، همواره تلاش بر این بود که با کاهش بازار عرضه، تقاضا را محدود کنیم که این روش چندان نتایج مثبتی به همراه نداشته است.

وی نتیجه روش یاد شده را پر شدن زندانها از معتادان عنوان کرد و گفت: یکی از ایرادهای مهم این روش هدف قرار گرفتن قاچاقچیان و توزیع کنندگان خرد به جای قاچاقچیان اصلی، تامین کنندگان مالی و مافیاست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه قاچاقچیان بزرگ، تامین کنندگان منابع مالی و مافیاها تقریبا مصون از هرگونه خطری هستند و بسیار کم اتفاق می افتد که گرفتار شوند، تصریح کرد: حتی در نص قوانین هم برای این افراد مجازات خفیف تری از عواملشان در نظر گرفته شده است، در حقیقت ما در این زمینه هم دچار نقص و خلا قانونی هستیم.
دکتر احمدی مقدم اظهار داشت: ما دامی که متقاضی وجود داشته باشد، عرضه راهش را پیدا می کند، حداقل در مواد مخدر این گونه است.

وی با تاکید بر اینکه در مبارزه با تولید کنندگان و عرضه کنندگان مواد مخدر تحولاتی اتفاق خواهد افتاد، تصریح کرد: در این رویکرد اساسی و نگاه تحولی، تغییر نگاه به بخش مصرف کننده است، یعنی اگر مصرف کننده وجود نداشته باشد، عرضه کننده ای هم نخواهد بود.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر نهاد ریاست جمهوری مصرف کنندگان مواد مخدر را اصلی ترین گروه هدف در نگاه جدید دانست و افزود: در این روش با اقدامات پیشگیرانه تلاش می شود تا ابتدا ورود افراد جدید به چرخه اعتیاد محدود شود، سپس افرادی از چرخه مصرف کنندگان خارج و در نهایت معتادان پر خطر به کم خطر تبدیل شوند.

فرمانده نیروی انتظامی و دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه بدترین نمره ای که مردم به پلیس می دهند در زمینه مبارزه با مواد مخدر است، افزود: مردم درک صحیحی از این مسأله ندارند، گمان می کنند که باید همه معتادان را دستگیر و زندانی کرد. در حالی که رویکرد چماقی هرگز جواب نمی دهد و باید با رویکرد پیشگیرانه و درمان مدار با پدیده شوم اعتیاد مبارزه کنیم.

احمدی مقدم با بیان اینکه در گذشته 23 درصد اعتبارات ستاد فقط صرف ساختار درونی اش می شد، آن را فاجعه ای بزرگ خواند و گفت: پولهایی که باید صرف مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد شود، صرف هزینه اداری ستاد می شد.

وی در همین راستا افزود: در رویکرد جدید دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر یک دستگاه نیست، یک نهاد فرا دستگاهی است که همه دستگاهها باید در مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر تحت نظارت آن عمل کنند.

به گفته وی، در راستای ساختار زدایی، از این پس دبیرخانه ستاد استانها جمع و جور و با یک دبیر و منشی اداره می شوند.

احمدی مقدم در ادامه بعضی از نهادها را آفت ستاد مبارزه با مواد مخدر خواند و گفت: ستاد به قلکی تبدیل شده که هر نهادی برای جبران هزینه هایش از آن پول می خواهد.

وی در همین خصوص گفت: ستاد بنگاه خیریه نیست و بودجه ای برای امر مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد است. باید ترمز دستی بودجه را کشید.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: آمارها نشان می دهد هر چه از آغاز طرح امنیت اجتماعی با محوریت اخلاقی فاصله می گیریم، میزان برخوردها با زنان بدحجاب، دستگیریها و ارجاع به مرجع قضایی کمتر می شود و این چیزی است که به راحتی می توان در خیابانها و سطح شهرها مشاهده کرد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا انتصاب فرماندهان انتظامی به ریاست شورای هماهنگی خلاف آئین نامه ستاد است، گفت: این از اختیارات بنده است که چه کسانی را منصوب کنم.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.