گوردون براون نامزد جانشینی تونی بلر شد

گوردون براون نامزد جانشینی تونی بلر شد

وزیر خزانه داری بریتانیا داوطلب رهبری حزب حاکم و سمت نخست وزیری شده در حالیکه در صورت انتصاب وی، احتمال تغییراتی در روابط این کشور و ایالات متحده مطرح خواهد بود.
گوردون براون (راست) و تونی بلر
بلر پس از ده سال زمامداری گوردون براون را به عنوان جانشین خود مورد تایید قرار داده است

در پی اعلام تصمیم تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا، برای کناره گیری از این سمت در ماه آینده، گوردون براون، وزیر خزانه داری، نامزدی خود برای رهبری حزب و تصدی سمت نخست وزیری را اعلام کرده در حالیکه از وی به عنوان برنده احتمالی رقابت برای جانشینی آقای بلر نام برده می شود.

تونی بلر در سخنانی که بامداد روز جمعه، 11 مه، ایراد کرد حمایت خود را از گوردون براون به عنوان رهبر حزب کارگر اعلام داشت و از وی به عنوان یکی موفقترین وزیران خزانه داری بریتانیا ستایش به عمل آورد.

ساعاتی بعد، گوردون براون ضمن اعلام رسمی نامزدی خود در انتخابات رهبری حزب کارگر گفت که اطمینان دارد با ارائه نظرات، چشم انداز و تجربه ای جدید خواهد توانست اعتماد مردم را به حزب جلب کند.

در مورد جنگ عراق، آقای براون گفت که باید پذیرفت که اشتباهاتی در این زمینه صورت گرفت و افزود که در صورت دستیابی به مقام نخست وزیری، با فرماندهان نظامی بریتانیا و رهبران عرب در مورد درس هایی که می توان از این اشتباهات آموخت گفتگو خواهد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که بریتانیا به تعهدات خود نسبت به مردم عراق پایبند خواهد ماند.

جنگ عراق
گوردون براون از بروز اشتباهاتی در جنگ عراق سخن گفته اما بر تعهد بریتانیا نسبت به مردم عراق تاکید نهاده است


تا کنون کس دیگری خود را نامزد رهبری حزب کارگر نکرده اما مایکل میچر، از سیاستمداران قدیمی و وابسته به جناح چپ حزب کارگر در ماه فوریه سال جاری تمایل خود برای ورود به رقابت برای رهبری حزب را ابراز داشت و جان مک دانل، که همانند آقای میچر با برخی از سیاست های دولت بلر از جمله جنگ عراق مخالف بوده، سال گذشته گفت که در صورت کناره گیری نخست وزیر برای احراز این سمت تلاش خواهد کرد.

داوطلبان ورود به رقابت برای رهبری حزب کارگر پس از کناره گیری رهبر این حزب باید از سوی دست کم 5/12 از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان تایید شوند و هنوز مشخص نیست که آقایان میچر و مک دانل موفق شوند تاییدیه این تعداد از نمایندگان را کسب کنند.

رهبر حزب کارگر با آرای نمایندگان حزب در پارلمان بریتانیا و پارلمان اروپا و همچنین رای اتحادیه های کارگری وابسته به حزب و اعضای عادی در شعبه های حزبی انتخاب می شود و آرای هر یک از این سه گروه دارای وزن مساوی است.

انتظار می رود نتیجه انتخابات رهبری حزب کارگر در همایش ویژه حزب در روز 24 ژوئن اعلام شود.

احتمال پیروزی براون و تغییرات سیاسی

از آنجا که حزب کارگر در مجلس عوام بریتانیا اکثریت دارد، قاعدتا رهبر حزب به مقام نخست وزیری هم منصوب خواهد شد.

گرچه هنوز افراد دیگری رسما داوطلبی خود را برای رهبری حزب اعلام نداشته اند اما اکثر ناظران از گوردون براون به عنوان برنده هر نوع رقابتی نام می برند.

گوردون براون در خلال ده سال زمامداری تونی بلر سمت مهم وزارت خزانه داری را بر عهده داشت و گفته می شود که از ابتدای حکومت حزب کارگر، آقای بلر بر اساس تفاهمی غیر رسمی با گوردون براون وعده داده بود که پس از مدتی از سمت خود کنار رود و راه را برای جانشینی وی هموار سازد.

براون
رهبری براون و بازگشت به بعضی سنتهای حزب؟


برخی از نزدیکان گوردون براون گفته اند که احتمال دارد وی در روز جمعه، 11 مه، با اعلام نامزدی در رقابت های رهبری حزب، ضمن سفر به برخی نقاط بریتانیا در سخنرانی هایی سیاست های مورد نظر خود را تشریح کند.

جک استرا، وزیر خارجه سابق و رهبر کنونی فراکسیون حزب کارگر در مجلس عوام که سرپرستی ستاد مبارزاتی گوردون براون را بر عهده دارد، گفته است که آقای براون از ورود افراد دیگری به صحنه رقابت برای رهبری حزب حمایت می کند.

با اعلام تصمیم تونی بلر به کناره گیری از قدرت، شعار "کارگر نو - بریتانیای نو" که منعکس کننده دیدگاه وی بود از سایت اینترنتی حزب کارگر برداشته شده و جای خود را به شعاری در مورد رقابت برای رهبری داده است.

جک استرا گفته است که شعار گوردون براون در مبارزات رهبری حاوی تعهدی برای "بهتر و عادلانه تر ساختن بریتانیا" خواهد بود.

آقای استرا گفته است که در خلال شش هفته آینده، گوردون براون سیاست های خود را برای تبدیل بریتانیا به "کشوری نه تنها بهتر، بلکه مکانی منصفانه تر" برای مردم و اعضای حزب تشریح می کند.

برخی از منتقدان تونی بلر در جناح چپ حزب کارگر او را به نادیده گرفتن ایدئولوژی سوسیالیستی حزب و اجرای سیاست های دست راستی متهم می کردند، اما در مقایسه با وی، به نظر می رسد گوردون براون تمایل بیشتری به دیدگاه های سنتی حزب کارگر داشته باشد.

گرچه حزب کارگر در دهه 1990 تاکید بر ملی کردن صنایع به عنوان یکی از اصول عقیدتی خود را کنار گذاشت اما به گفته منتقدان آقای بلر، حزب می بایست همچنان سیاست هایی مانند حمایت بیشتر از طبقات ضعیف تر جامعه از طریق توزیع عادلانه تر درآمد و گسترش خدمات اجتماعی را به شکلی موثرتر دنبال می کرد اما در دولت تونی بلر، چنین نشد.

دوری از آمریکا؟

رابطه با آمریکا می تواند از جمله موارد دیگر تغییر در رویکرد دولت بریتانیا در صورت انتخاب گوردون براون باشد.

تونی بلر در طول دوره زمامداری خود روابط نزدیک و دوستانه ای با بیل کلینتون، رییس جمهوری سابق آمریکا از حزب دموکرات داشت و این روابط با انتخاب جورج بوش، از حزب جمهوریخواه، تغییر نکرد بلکه تقویت شد.

بوش و بلر
ممکن است دوره تفاهم کامل رهبران آمریکا و بریتانیا به سر آمده باشد


در واقع، پس از آنکه دولت جورج بوش در واکنش به حملات انتحاری یازدهم سپتامبر 2001 سیاست "مبارزه جهانی با تروریسم" را اعلام داشت، دولت تونی بلر به نزدیکترین همکاران ایالات متحده در اجرای این سیاست تبدیل شد.

بریتانیا به رهبری تونی بلر در جنگ افغانستان مشارکت کامل داشته و با وجود مخالفت برخی از اعضای حزب کارگر، به عنوان متحد اصلی آمریکا، وارد جنگ عراق شد.

گفته می شود که در صورتی که گوردون براون رهبری دولت را در دست بگیرد، احتمالا از گرمی روابط دو کشور کاسته خواهد شد.

آقای براون در مصاحبه ای با هفته نامه تایم چاپ آمریکا از تعهد بریتانیا به ادامه حمایت از تمامی سیاست های دولت کنونی آمریکا خودداری ورزید و تنها از اشتراک ارزش ها و علایق مشترک دو کشور سخن گفت.

در این مصاحبه، از گوردون براون سئوال شد که آیا پس از ملاقات ماه گذشته با جورج بوش، فکر می کند به عنوان نخست وزیر خواهد توانست با رییس جمهوری آمریکا همکاری نزدیک داشته باشد.

آقای براون گفت که جورج بوش رهبر منتخب مردم آمریکاست و افزود که در خلال سال های گذشته، وی با دولت هایی از هر دو حزب آمریکا همکاری داشته و افزود "ما با هر دو حزب روابطی محکم داریم."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.