افراد مبتلا به خشکی دهان روزانه ۸ لیوان آب بنوشند

افراد مبتلا به خشکی دهان روزانه 8 لیوان آب بنوشند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و متخصص بیماری‌های دهان، نوشیدن روزانه 8 لیوان آب و اجتناب از مصرف مواد غذایی دارای ترکیبات پوسیدگی‌زا مثل مواد قندی، را از روش‌های درمان بیماری خشکی دهان برشمرد. water.jpg

دکتر سکینه احدیان در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، با اشاره به نقش مهم ترشحات غدد بزاقی در مرطوب نگهداشتن دهان و لغزنده نگهداشتن آن، اظهار داشت: بیماری خشکی دهان زمانی بوجود می‌آید، که بزاق دهان کم ترشح شود.

وی افزود: بیماران به دنبال یک احساس ذهنی مبنی بر خشکی دهانشان، به این بیماری مبتلا می‌شوند که این حالت ذهنی ناشی از بروز مشکلات روانی در فرد است و با رفع این مشکل، خود به خود بیماری رفع می‌شود.

دکتر احدیان تصریح کرد: ‌بیماری‌هایی از قبیل بیماری دیابت، اشعه درمانی سر و گردن، سندرم شوگران، ‌اختلال درغدد بزاقی، مصرف داروهای ضد فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی و نیز مصرف داروهای ضد افسردگی، می‌تواند باعث بروز مشکل خشکی دهان در افراد شود.

وی افزود: افراد مسن (50 تا60 سال) نیز به دلیل افزایش سن و تغییرات بوجود آمده در بدن، دچار بیماری خشکی دهان می‌شوند.

این متخصص بیماری‌های دهان، عوارضی همچون پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی لب‌ها، ‌خشک شدن مخاط دهان و پوسیدگی غیرعادی دندان‌ها را از جمله مشکلاتی برشمرد که بیماران مبتلا به خشکی دهان با آن دست به گریبان‌ هستند.

وی تشدید عفونت‌های قارچی،‌ وضعیت ناخوشایند در بلع غذا، احساس آزاردهنده در حین جویدن غذا را از دیگر مشکلات این بیماران ذکر و بیان کرد: به منظور درمان می‌بایست عامل بروز بیماری کنترل و از روش‌های درمانی پزشکان جهت بهبود بیماری اقدام کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد توصیه کرد: بیماران مبتلا به خشکی دهان می‌بایست هر4 ماه یک بار به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی استفاده از فلورایز به صورت روزانه به اشکال مختلف از جمله ژل، ‌دهان شویه، اجتناب از ترکیبات پوسیدگی‌زا مثل انواع قندها، نوشیدن 8 لیوان مایعات در روز، ‌مصرف مواد ترش محرک بزاق دهان و استفاده از ترکیبات دهان شویه‌ مخصوص مثل دهان شویه bioten و آدامس، را از جمله روش‌های درمان بیماری خشکی دهان برشمرد.

وی رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان مثل استفاده مرتب و منظم از مسواک و نخ دندان را به این بیماران عنوان کرد.

دکتر احدیان در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این که خشکی دهان منجر به ایجاد زخم‌هایی در دهان می‌شود و عوارضی را نیز به دنبال خواهد داشت، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری خشکی دهان، با مراجعه به پزشک متخصص نسبت به درمان بیماری خود اقدام نمایند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.