۱۲ غواص ایرانی در خلیج فارس بازداشت شدند

12 غواص ایرانی در خلیج فارس بازداشت شدند

نیروهای امنیتی امارات عربی متحده 12 غواص ایرانی را در آب های خلیج فارس بازداشت کرده اند.
خلیج فارس
ایران و امارات بر سر جزایر نتب کوچک و بزرک و ابوموسی دچار اختلاف هستند

حسن نوری پور، مدیرعامل یک شرکت غواصی در جزیره خارک در خلیج فارس به خبرگزاری ایسنا گفته است که این افراد در آب های بین المللی قرار داشتند که توسط نیروهای گشتی امارات بازداشت شدند. زمان دقیق بازداشت این افراد مشخص نشده است.

آقای نوری پور گفته است که 12 غواص در حال تخلیه بار یک شناور بودند که در نزدیکی جزیره ابوموسی غرق شده بود. وی افزوده است محلی که این شناور در آن غرق شده 22 مایل با آب های امارات فاصله دارد.

وزارت خارجه ایران در واکنش به بازداشت این دوازده نفر، با غیر قانونی خواندن این اقدام امارات، خواهان آزادی آنها شده است. یک مقام وزارت خارجه ایران به خبرگزاری ایسنا گفته است که مسئولان سفارت ایران در امارات توانسته اند با بازداشت شدگان ملاقات کنند.

مسئول دفتر وزارات خارجه ایران در بوشهر نیز گفته است که این وزارت خانه اقداماتی برای آزادی 12 غواص ایرانی انجام داده است.

در همین حال حمیدرضا آصفی، سفیر ایران در امارات به خبرگزاری فارس گفته است که غواصان بازداشت شده ایرانی "ظرف یکی دو روز آینده آزاد خواهند شد."

مقام های رسمی امارات هنوز واکنشی نسبت به این خبر نشان نداده اند.

ایران و امارات بر سر جزایر تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی دچار اختلاف هستند. امارات خود را مالک این جزایر می داند اما ایران بارها تاکید کرده که این سه جزیره، به این کشور تعلق دارند.

ایران بارها اعلام کرده است که جزایر سه گانه را جز جدایی ناپذیر خاک خود می داند و ادعای امارات بر این جزایر باید تنها در چارچوب تفاهم نامه ای بررسی شود که در ۲۵ نوامبر ۱۹۷۱ و در آستانه استقلال امارات از بریتانیا میان دولت وقت ایران و امیرنشین شارجه، یکی از امیرنشین های هفتگانه امارات عربی متحده، در مورد حاکمیت ایران بر جزیره ابوموسی به امضا رسید.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.