سه سال زندان برای 'جاسوس مرکز پژوهشهای مجلس'

سه سال زندان برای 'جاسوس مرکز پژوهشهای مجلس'

یکی از کارکنان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران که چهار ماه پیش به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، در دادگاه مجرم شناخته شده و به مجازات سه سال زندان و دو و نیم میلیون تومان جریمه نقدی محکوم گردیده است.
نشان مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی
مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، از مراکز تحقیقاتی حساس در ایران است

تلویزیون ایران که حکم دادگاه را گزارش داده نام و مشخصات این فرد را اعلام نکرده و مشخص نساخته که او متهم به رد و بدل کردن چه نوع اطلاعاتی و به نفع چه دولت یا نهاد خارجی بوده است.

اما چهار ماه پیش که خبر بازداشت این فرد منتشر شد، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس گفته بود که شخص مورد نطر برای "منافقین" یعنی سازمان مجاهدین خلق جاسوسی می کرده است.

به گفته آقای توکلی، این فرد از سال 1380 وارد مرکز پژوهشهای مجلس شده بوده و گزینش مسئولان آن دور از مجلس که در دست اصلاح طلبان قرار داشته مثبت بوده است.

رادیو ایران هنگام بازداشت این فرد خبر داده بود که او متولد 1348 است و به اطلاعات مراکز حساسی چون سازمان انرژی اتمی، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه دسترسی داشته است.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، از مراکز تحقیقاتی حساس در ایران است که علاوه بر آنکه اسناد و مدارک و اطلاعات سایر ارگانهای دولتی حساس در این مرکز قابل دسترسی است، تصمیم گیریها، مذاکرات و اسناد حکومتی دیگری نیز در آن یافت می شود.

حکم دادگاه برای کارمند پژوهشهای مجلس در شرایطی اعلام می شود که حسین موسویان، از مذاکره کنندگان پیشین اتمی ایران نیز به اتهام جاسوسی بازداشت شده است.

هرچند اتهام آقای موسویان، ارتباط با بیگانگان و قراردادن اطلاعات هسته ای ایران در اختیار آنان اعلام شده اما نزدیکان سیاسی او و برخی تحلیلگران، بازداشت وی را به تسویه حسابهای سیاسی میان جناحهای رقیب در ایران نسبت می دهند.

پیشتر وزیر اطلاعات ایران از بازداشت عده زیادی به اتهام جاسوسی هسته ای خبر داده بود.

پرونده اتمی ایران از زمانی مناقشه ای بین الملل برای این کشور آفرید که سازمان مجاهدین خلق به اتکای اطلاعاتی که از درون ایران به دست آورده بود، مشخصات تأسیسات اتمی ایران را در اختیار دولتهای غربی و آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد.

دولت ایران همان گونه که خود نیز رسماً اعتراف کرد، این مراکز و فعالیتهای آنها را سالها پنهان نگه داشته بود، هرچند این مراکز بعداً مورد بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته اند و این آژانس نیز تاکنون از اینکه فعالیتی مغایر تعهدات ایران در زمینه فعالیت اتمی در آنها انجام شده باشد گزارشی نداده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.