زن ویولونیست ، "دیپلماسی شام" را به هم ریخت

زن ویولونیست ، "دیپلماسی شام" را به هم ریخت

 شب گذشته ،در مراسم ضیافت شام در شرم الشیخ با حضور وزرای خارجه کشورهای شرکت کننده در اجلاس امنیتی عراق ، صندلی منوچهر متکی و کاندولیزا رایس ، از سوی میزبان مصری ، روبروی هم قرار داده شده بود .

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس ، منوچهر متکی، که در این ضیافتمقابل  کاندولیزا رایس نشسته بود پس از ورود یک زن ویولونیست به سالن غذاخوری که لباس نامناسبی به تن داشت ،  میز شام را ترک کرد.

یکی از مقامات حاضز در اجلاس که نخواسته نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفت: منوچهر متکی، از اینکه ویولونیست زن که در نزدیکی او در حال نواختن بوده «لباسی نامناسب» به تن داشته، به مقام های مصری شکایت کرده است.

مطابق پروتکل های دیپلماتیک ، هر برنامه ای که در طول یک رویداد دیپلماتیک ، قرار است انجام شود ، حتی نوع غذا و دسر و برنامه های جانبی می بایست قبلاً مورد توافق قرار گیرد که در این باره ، مصری ها چنین برنامه ای را به اطلاع هیأت های سیاسی حاضر نرسانده بودند .

برخی کارشناسان احتمال می دهند با توجه به اینکه مصری ها حساسیت های هیأت ایرانی را می دانسته اند ، تعمداً چنین برنامه ای را طراحی کرده باشند .
بسیاری از کشورهای عربی ، ترجیح می دهند ایران و آمریکا روابط دوستانه با یکدیگر نداشته باشند .

اتفاقی که برای متکی در مصر رخ داد ، یادآور رویداد مشابهی است که در ترکیه برای رحیم مشایی ، رییس سازمان گردشگری ایران ، رخ داد . در ترکیه ، مشایی برخلاف پروتکل های دیپلماتیک ایران ، مجلس رقص را ترک نکرد که این امر باعث شد وی پس از بازگشت به تهران ، آماج انتقادات شدیدی شود و حتی تا آستانه برکناری پیش برود .

در همین حال رادیو آمریکایی فردا به نقل از  شان مک کورمک ، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که به همراه هیات دیپلمات های آمریکا در شرم الشیخ حضور دارد، گفت: «من نمی دانم متکی از چه کسی ترسید، زنی که لباس قرمز رنگ پوشیده بود یا وزیر امور خارجه آمریکا؟»

نشست شرم الشیخ که با هدف بحث درباره ثبات عراق از روز پنج شنبه کار خود را آغاز کرده است، به این گمانه دامن زد که وزرای امور خارجه دو کشور ایران و آمریکا، بعد از بیش از دو دهه نداشتن روابط دیپلماتیک، با یکدیگر گفت و گو کنند.

پیش از این مقام های عراقی نیز ابراز امیدواری کرده بودند که در جریان این نشست، منوچهر متکی و کاندولیزا رایس با یکدیگر گفت و گو کنند، اما تا این لحظه، تنها تماس این دو نفر، مکالمه کوتاهی بود که بر سر میز نهار روز پنج شبه رخ داد.

به گفته یکی از دیپلمات های عراقی حاضر، در جریان نهار روز پنج شنبه،  متکی به محض ورود، خطاب به وزرای امور خارجه که در سالن حاضر بودند،سلام داد و  رایس نیز در پاسخ به زبان انگلیسی گفت: «سلام. انگلیسی شما از عربی من بهتر است.»

در این هنگام، احمد ابو الغیظ، وزیر امور خارجه مصر، به متکی گفت: «ما تلاش می کنیم کمی فضا را گرم کنیم.»

بنا به این گزارش، همپای مقام های عراقی، وزرای امور خارجه برخی دیگر کشورهای عربی نیز امیدوارند که متکی و رایس با یکدیگر رو به رو شوند، چرا که به اعتقاد آنها، نبود روابط دیپلماتیک میان دو کشور ایران و آمریکا، تنها «به گشترش آشفتگی در ایران» کمک می کند.

پیش از آغاز این نشست نیز، خانم رایس گفته بود که از دیدار با وزیر امور خارجه ایران استقبال می کند.

نشست شرم الشیخ، روز جمعه به کار خود پایان خواهد داد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.