متکی مهمانی شام با رایس را ترک کرد

متکی مهمانی شام با رایس را ترک کرد

منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران که برای شرکت در نشستی در مورد عراق در تفریحگاه ساحلی شرم الشیخ در مصر به سر می برد، مهمانی شامی با دیگر شرکت کنندگان این نشست را به صورت ناگهانی و در اعتراض به اینکه خانمی که در مجلس ویلون می نواخت، لباسی "بیش از حد باز" پوشیده بود، ترک کرد.
هتل شرایتون شرم الشیخ
مهمانی شام در کنار ساحل در هتل شرایتون شرم الشیخ برگزار شده بود

این مهمانی در کنار ساحل در هتل شرایتون شرم الشیخ برگزار شده بود.

منوچهر متکی بر سر میز شام روبروی کاندولیزا رایس، وزیرخارجه آمریکا نشسته بود و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد خروج ناگهانی آقای متکی از مجلس به خبرنگاران گفته است: "نمی دانم او از کدام زن ترسید؟ زنی که لباس سرخ پوشیده بود [نوازنده ویلون] یا وزیرخارجه [آمریکا]؟"

با این حال، در مهمانی ناهاری که دیروز در حاشیه نشست شرم الشیخ برگزار شد و تنها وزیران خارجه شرکت کننده در اجلاس شرکت داشتند، کلماتی کنایه آمیز میان وزیران خارجه ایران و آمریکا رد و بدل شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقامات شرکت کننده در مهمانی ناهار مکالمات رد و بدل شده را این گونه گزارش کرده است:

منوچهر متکی وارد مجلس می شود و به عربی می گوید: "السلام علیکم"، کاندولیزا رایس به انگلیسی سلام می دهد و به آقای متکی می گوید: "انگلیسی شما از عربی من بهتر است".

احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر وارد می شود و به منوچهر متکی می گوید: "می خواهیم مجلس را گرم کنیم"، آقای متکی در پاسخ به انگلیسی می گوید: "در روسیه، مردم زمستانها بستنی می خورند چون بستنی از هوا گرمتر است"، کاندولیزا رایس هم در واکنش به این جمله می گوید: "همین طور است".

در نشست شرم الشیخ که به منظور یافتن راه حلی برای بی ثباتی و نا امنی در عراق تشکیل شده، عراق و کشورهای همسایه اش، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، مصر، آلمان و نمایندگان سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب شرکت دارند که اغلب شرکت کنندگان در سطح وزیر خارجه اند.

با توجه به اختلافاتی که ایران و آمریکا بر سر مسائل عراق دارند و اهمیتی که آمریکا و برخی دیگر کشورها برای نقش ایران در اوضاع عراق قائلند، برگزارکنندگان نشست شرم الشیخ امیدوار بودند این نشست محلی برای گفتگوی رودرروی وزیران خارجه دو کشور باشد تا بدین ترتیب امکانی برای حل اختلافات آنان بر سر عراق و یافتن راه حلی برای مسائل این کشور به وجود آید.

پیش از نشست شرم الشیخ، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران امکان مذاکره با همتای آمریکایی خود را رد نکرده اما در عین حال گفته بود: "طبیعتاً مسائل مهمی مانند وضعیت عراق یا اختلافات طولانی بین ایران و آمریکا را نمی توان با شتاب حل و فصل کرد".

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز گفته بود: "ملت ایران از گفتگوی صادقانه استقبال می ‌کند" اما در عین حال به طور تلویحی به آمریکا هشدار داده بود: "اگر فکر می ‌کنند چون نتوانستند از طریق فشار و تبلیغات حق ملت ایران را ضایع کنند، با مذاکره و گفتگو می ‌توانند به هدفشان برسند، اشتباه می ‌کنند".

در مقابل، وزیر خارجه آمریکا گفته بود که در صورت مواجه شدن با مقامات ایرانی در اجلاس شرم الشیخ، از گفتگو با آنان رویگردان نخواهد بود و در صورت لزوم، دیدگاه دولت خود در مورد مسائل مختلف را برای آنان تشریح خواهد کرد، اما در صورتی که گفتگویی انجام گیرد، منحصر به مسائل عراق خواهد بود.

ماه مارس گذشته، نشستی مشابه اجلاس شرم الشیخ اما در سطحی پایینتر در بغداد برگزار شد که طی آن، سفیر وقت ایالات متحده در عراق گفت با اعضای هیئت ایرانی مستقیما گفتگو کرده است اما معاون وزیر خارجه ایران که سرپرستی هیئت ایرانی را به عهده داشت این خبر را تکذیب کرد و گفت هیچ تماس مستقیمی بین دو طرف در طول نشست انجام نگرفته است.

موفق ربیعی، مشاور نخست وزیر عراق در امور امنیتی که در نشست شرم الشیخ شرکت دارد گفته که هر دو کشور ایران و آمریکا تمایل به مذاکره مستقیم دارند اما آنچه مانع از این مذاکره می شود، "موانع روانی" است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.