متکی و رایس جملاتی با هم رد و بدل کردند

متکی و رایس جملاتی با هم رد و بدل کردند

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و وزیرخارجه مصر، وزیران خارجه ایران و آمریکا در حاشیه نشستی که در مصر برگزار شده است، جملاتی هنگام صرف ناهار با هم رد و بدل کرده اند.
متکی و رایس
متکی و رایس امکان گفتگوی دوجانبه در شرم الشیخ را رد نکرده اند

شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که در محل اجلاس در تفریحگاه ساحلی شرم الشیخ مصر حضور دارد به خبرنگاران گفته که منوچهر متکی و کاندولیزا رایس سر میز ناهار با هم سلام علیک کرده و جملاتی با هم رد و بدل کرده اند که محتوای آن چیز خاصی نبوده است.

احمد ابوالغیط، وزیرخارجه مصر که از شرکت کنندگان نشست است نیز این خبر را تأیید کرده و گفته که "هرچه باشد آنها [آقای متکی و خانم رایس] آدمهای متمدنی هستند.

به گفته آقای ابوالغیط بر سر میز ناهار تنها وزیران خارجه دولتهای شرکت کننده در اجلاس حضور داشته اند و اگرچه منوچهر متکی و کاندولیزا رایس کنار یکدیگر ننشسته بودند اما میز ناهار میز کوچکی بوده و تعداد کسانی که دور میز نشسته بودند محدود بوده که بنابراین، امکان گفتگو بر سر میز ناهار میان وزیران خارجه ایران و آمریکا فراهم بوده است.

در نشست شرم الشیخ که به منظور یافتن راه حلی برای بی ثباتی و نا امنی در عراق تشکیل شده، کشورهای همسایه عراق، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین مصر و آلمان شرکت دارند که اغلب این کشورها در سطح وزیرخارجه در نشست حضور یافته اند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران پیش از آغاز نشست امکان مذاکره با مقامات ارشد آمریکایی در جریان اجلاس را رد نکرده اما در عین حال گفته بود: "طبیعتاً مسائل مهمی مانند وضعیت عراق یا اختلافات طولانی بین ایران و آمریکا را نمی توان با شتاب حل و فصل کرد".

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز گفته بود: "ملت ایران از گفتگوی صادقانه استقبال می ‌کند."

وی در عین حال به طور تلویحی به آمریکا هشدار داده بود: "اگر فکر می ‌کنند چون نتوانستند از طریق فشار و تبلیغات حق ملت ایران را ضایع کنند، با مذاکره و گفتگو می ‌توانند به هدفشان برسند، اشتباه می ‌کنند".

کاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته بود که در صورت مواجه شدن با مقامات ایرانی در اجلاس شرم الشیخ، از گفتگو با آنان رویگردان نخواهد بود و در صورت لزوم، دیدگاه دولت خود در مورد مسائل مختلف را برای آنان تشریح خواهد کرد، اما در صورتی که گفتگویی انجام گیرد، منحصر به مسائل عراق خواهد بود.

نشست دو روزه شرم الشیخ با سخنان نوری مالکی، نخست وزیر عراق که همراه با وزیران خارجه و اقتصاد خود در اجلاس حضور دارد گشایش یافت.

نشست مشابهی نیز ماه مارس گذشته، در سطحی پایینتر، در بغداد برگزار شد که طی آن، سفیر وقت ایالات متحده در عراق گفت با اعضای هیئت ایرانی مستقیما گفتگو کرده است اما معاون وزیر خارجه ایران که سرپرستی هیئت ایرانی را به عهده داشت این خبر را تکذیب کرد و گفت هیچ تماس مستقیمی بین دو طرف در طول نشست انجام نگرفته است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.