تونی بلر سوژه یک فیلم مستند شد

تونی بلر سوژه یک فیلم مستند شد

همزمان با کناره‌گیری نخست وزیر انگلستان از قدرت در چند هفته آینده، محدود شدن آزادی‌ها در دوران حکومت او مضمون یک فیلم مستند شده است.

این مستند "تحدید آزادی" نام دارد و از ژوئن امسال در سینماهای بریتانیا به نمایش درمی آید. کریس اتکینز، کارگردان فیلم ادعا ندارد از 10 سال حکومت بلر تصویری موزون ارائه داده، اما امیدوار است روایات شخصی بریتانیایی هایی که در این فیلم صحبت کرده اند، مورد توجه عامه مردم قرار بگیرد.

بسیاری از مفسرانی که اتکینز در فیلم خود با آنها گفتگو کرده، منتقدان شناخته شده و سرسخت نخست وزیر انگلستان هستند که محبوبیت او پس از همراهی این کشور با آمریکا در تهاجم نظامی به عراق در سال 2003 به شدت کاهش پیدا کرده است.



اتکینز گفت "تحدید آزادی" تقلیدی از فیلم بحث انگیز "فارنهایت 911" نیست، اما مستند مایکل مور نشان داد سینمای سیاسی هم می تواند پولساز باشد. "فارنهایت 911" که گروهی به خاطر تحریف حقایق آن را مورد انتقاد قرار دادند، با 222 میلیون دلار فروش در سطح جهانی، موفقترین مستند آمریکایی تاریخ است.

اتکینز روز گذشته به رویترز گفت: "ما دیدگاهی مشخص داریم و از چیزهای حرف می زنیم که رسانه های تلویزیونی و رادیویی مجاز به طرح آن نیستند. ما ابایی نداریم بلر را زیر سئوال ببریم. این حرف مردم ماست: تو به اندازه کافی آزادی های ما را گرفته ای و اکنون باید آن را به ما برگردانی."

فیلم به بعضی از جنجالی ترین تصمیم های دولت بلر می پردازد، از جمله جنگ در عراق، موضع این کشور در برابر زندان گوانتانامو، ایجاد محدودیت در برابر اعتراضات عمومی و کارت های شناسایی. اتکینز 30 ساله گفت برای تامین سرمایه این فیلم ناچار به "التماس، قرض گرفتن و حتی دزدی" شده است. ضمن اینکه گروههای بریتانیایی از جمله اوسیس، ردیوهد و استرنگلر به او اجازه دادند در این فیلم از ترانه هایشان استفاده کند.

او افزود: "ما از قصد نمایش فیلم را تا زمان کناره گیری بلر از قدرت به تعویق انداختیم". انتظار می رود تونی بلر در هفته های آتی قدرت را به گوردون براون، وزیر دارایی خود واگذار کند. اتکینز در پایان گفت: "اما وقتی بلر از پای خود را از داونینگ استریت بیرون گذاشت، قرار نیست آزادی های فردی ما به سرعت برگردد. ما کاملا آقای براون را زیر نظر داریم."

کرت انگفر، یکی از تهیه کنندگان "تحدید آزادی"، در مستندهای "فارنهایت 911" و "بولینگ برای کلمباین" با مور همکاری داشته است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.