مبارزه قدرت در ایران

مبارزه قدرت در ایران

روزنامه بریتانیایی گاردین در شماره روز دوشنبه، 30 آوریل، گزارش هایی را به ایران اختصاص داده و به آثار سیاست های دولت محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری، و تلاش مخالفان سیاسی دولت برای مقابله با وی پرداخته است.
احمدی نژاد
گزارش گاردین از شکل گیری ائتلافی برای مقابله با احمدی نژاد اختصاص دارد

نخستین گزارش ویژه گاردین تحت عنوان "اطلاعات درونی از مبارزه برای ایران" به قلم سایمون تزدال، به آنچه که ائتلاف بزرگ نیروهای مخالف دولت خوانده شده اختصاص دارد که به گفته نویسنده مقاله در نظر دارند از طریق مبارزات انتخاباتی مانع از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد به ریاست جمهوری شده و قول خود به دست اندازی "دولت شبه نظامی" بر حیات اجتماعی و آزادی فردی خاتمه دهد.

به نوشته گاردین، ائتلاف ضد احمدی نژاد از سیاستمداران مخالف وی، فعالان طرفدار دموکراسی، و روحانیون حامی اصلاحات تشکیل یافته است که، با دلگرمی از موفقیت خود در انتخابات شوراها، اصلاح طلبان حامی محمد خاتمی را با به اصطلاح محافظه کاران عملگرا به رهبری آیت الله هاشمی رفسنجانی متحد کرده است.

هدف این ائتلاف بهره برداری از نارضایتی رو به افزایش مردم از دولت احمدی نژاد به خاطر نرخ بالای بیکاری، تورم رو به افزایش و بحران قیمت گذاری بنزین، و در نتیجه، کسب موفقیت در انتخابات مجلس است که چند ماه دیگر برگزار خواهد شد.

گزارشگر گاردین سپس به شرح مصوبه اخیر مجلس برای کوتاه کردن دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و آن را نشانه نارضایتی نمایندگان از دولت توصیف کرده هرچند تصریح می کند که این مصوبه احتمالا در شورای نگهبان رد خواهد شد.

در عین حال، گاردین می افزاید که هدف اصلی مخالفان محمود احمدی نژاد ساقط کردن دولت بنیادگرا با توسل به شیوه های دموکراتیک و تغییر ایران به "کشوری به هنجار" است که لزوم مداخله نظامی یا انواع دیگر مداخلات توسط ایالات متحده و غرب را از میان می برد.

در مقابل، نیروهای سیاسی و مذهبی راستگرا، که آنها نیز از عملکرد آقای احمدی نژاد دلسرد شده اند، از هم اکنون خود را برای مقابله با تهاجم سیاسی مخالفان آماده می سازند.

به نوشته گاردین، این تحولات نشان می دهد که ایرانیان به هیچوجه به شکلی یکپارچه پشت سر آقای احمدی نژاد، که کشور را به سوی رو در رویی با غرب کشانده و عامل افت اقتصادی در داخل بوده، قرار ندارند.

دوره ای تلخ

گاردین به نقل از محمد عطریانفر، از طرفداران آقای رفسنجانی، می نویسد که دو سال گذشته دوره ای تلخ برای ایران بوده است.

آقای عطریانفر رییس جمهوری را متهم می کند که در تمامی زمینه ها - سیاسی، اقتصادی و سیاست خارجی - دستاورد های گذشته کشور را بر باد داده و در داخل و خارج به ایران آسیب رسانده است و می افزاید که اکثر نمایندگان مجلس منتقد رییس جمهوری هستند و تنها به دلیل حمایت آیت الله خامنه ای است که از استیضاح وی خودداری می ورزند.

خاتمی و رفسنجانی
به گفته گاردین خاتمی و رفسنجانی، ناراضی از دولت، به ائتلاف روی آورده اند


به نوشته گاردین، علی علوی، از نشریه سیاست روز، گفته است که ماه گذشته، حدود یکصدو پنجاه تن از فعالان سیاسی، استانداران و مدیران پیشین دولتی همراه با نمایندگان مخالف در مجلس در یک جلسه محرمانه به ریاست محمد خاتمی "راهکاری برای پیروزی" را تدوین کردند که شامل تشدید اختلاف بین بنیادگرایان و انتقاد دایم از احمدی نژاد از طریق ارایه تصویری تیره و تار از شرایط کشور است.

گاردین از قول منابع مخالف دولت می نویسد که در صورت پیروزی ائتلاف اصلاح طلبان و عملگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، دولت آینده بر حق ایران در دستیابی به انرژی اتمی و سایر "حقوق ملی" پافشاری خواهد ورزید اما خواهد کوشید مناقشه کنونی را از راه گفتگو حل و فصل کند.

این روزنامه می نویسد که اخیرا آیت الله العظمی یوسف صانعی در اقدامی کم سابقه دولت آقای احمدی نژاد را به دلیل ناتوانی در حل معضلات اجتماعی مانند بیکاری جوانان، اعتیاد به مواد مخدر و بی عدالتی جنسیتی هدف حمله قرار داد و در مصاحبه ای نادر با یک نشریه غربی گفت که دولت باید در خدمت مردم باشد در حالیکه این دولت فشار فراوانی را بر مردم وارد می کند، روزنامه ها را می بندد، مردم را به زندان می فرستد، پسران و دختران دانشجو را از یکدیگر جدا می کند و در باره حجاب سرو صدا به راه می اندازد.

نویسنده گزارش گاردین از قول ناظران می نویسد که مبارزه قدرت در ایران اجتناب ناپذیر است در حالیکه یک دیپلمات خارجی از شکاف گسترده بین دو طرف سخن می گوید.

این دیپلمات غربی به گاردین گفته است که این نبرد قدرت می تواند تعیین کند که آیا ایران در مسیر رویارویی با غرب پیش خواهد رفت یا اینکه از انزوا خارج خواهد شد.

آمادگی اصلاح طلبان برای مقابله با احمدی نژاد

نویسنده گاردین در گزارشی تفصیلی با عنوان "آمادگی اصلاح طلبان برای مقابله با احمدی نژاد و شبه نظامیان وی" به آنچه که آمادگی ائتلاف طرفداران آقایان خاتمی و هاشمی رفسنجانی برای مقابله با طرفداران آقای احمدی نژاد می خواند پرداخته است.

وی به نقل از محمد عطریانفر می نویسد که اداره امور به شکلی دموکراتیک و قانونی به دلیل افزایش نفوذ سپاه پاسداران و بسیج در کشور ناممکن شده است و به نظر آقای رفسنجانی، این مردم نیستند که کشور را اداره می کنند بلکه اداره امور در دست شبه نظامیان است و این وضعیت با قانون اساسی مغایرت دارد.

نویسنده مقاله در ادامه از قول آقای عطریانفر می نویسد که پیروزی آقای احمدی نژاد در انتخابات سال 2005 ناشی از مداخله شبه نظامیان بود و بدون چنین مداخله ای، اصلاح طلبان در انتخابات بعدی پیروز خواهند شد.

گزارشگر گاردین از قول آقای عطریانفر می افزاید که بر خلاف تاثیر مثبت سفرهای استانی رییس جمهوری که به خوبی کارگردانی می شود و توزیع پول در این سفرها، اکثر ایرانیان دیگر از آقای احمدی نژاد حمایت نمی کنند و حتی در مجلس نیز، که زمانی 210 نماینده از او پشتیبانی می کردند، حالا از میان 290 نماینده بیش از 200 نفر، از جمله جمعی از بنیادگرایان، با او مخالفند.

نویسنده گزارش از قول آقای عطریانفر نقل کرده که گفته است "احمدی نژاد خطرناک نیست. او تنها شخصی کوچک با ضریب هوشی صفر است."

گاردین در این گزارش از قول آیت الله صانعی می نویسد که موضوع اصلی در ایران، دموکراسی و آزادی است و تعداد روز افزونی از روحانیون از این هدف و از به جریان افتادن تحولات سیاسی و اجتماعی حمایت می کنند.

آیت الله صانعی از سیاست خارجی رییس جمهوری از جمله در برخورد با موضوع اسرائیل نیز انتقاد به عمل آورده و در باره اظهارات آقای احمدی نژاد در انکار هلوکاست گفته است که "جهان باید خود در این مورد داوری کند."

در ادامه گزارش گاردین، سخنان فریبرز رییس دانا، اقتصاددان و از منتقدان دولت، نقل شده که از محدودیت علیه اتحادیه های کارگری، دانشجویان، و معلمانی که خواستار بهبود وضع حقوق خود بودند انتقاد به عمل آورده و گفته است که اقدامات دولت باعث شده است تا مدافعان برابری زنان از صحنه خارج شوند و جدیدترین اقدام در این زمینه ها را تهاجم پلیس علیه زنان جوان در چارچوب مبارزه با بدحجابی توصیف کرده است.

این روزنامه به نقل از آقای رییس دانا گزارش می کند که نرخ سالانه تورم به 25 درصد یا بیشتر رسیده و حدود 30 درصد از ساکنان شهرها زیر خط فقر زندگی می کنند و از 28 میلیون جمعیت فعال کشور (به استثنای زنان خانه دار) 7/4 میلیون نفر بیکار هستند و هنوز هم بخش اعظم صنایع در دست دولت متمرکز است.

سیاست اصلاح طلبان

گاردین در ادامه این گزارش به موضوع افزایش بهای بنزین نیز اشاره کرده و می نویسد که ممکن است آقای احمدی نژاد در ماه آینده با انفجاری از اعتراضات در سطح کوچه و بازار مواجه شود.

احمدی نژاد در مجلس
به گفته مخالفان دولت اکثر نمایندگان مجلس از رییس جمهوری حمایت نمی کنند


گزارشگر گاردین از قول اکبر اعلمی، از نمایندگان اقلیت در مجلس، می نویسد که باید روابطه بین دولت و حکومت در چارچوب قانون شکل بگیرد.

به نوشته این روزنامه، آقای اعلمی با توجه به شکست اصلاح طلبان به دلیل نادیده گرفتن نیازهای اقتصادی مردم در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی، می گوید که برنامه اصلاح طلبان در آینده بر دو محور بهبود شرایط اقتصادی و مبارزه با فساد متمرکز خواهد بود.

به نوشته گاردین، هنوز هم پرچمدار ائتلاف اصلاح طلبان و عملگرایان تعیین نشده اما بعید است که آقای رفسنجانی، که دوره ریاست جمهوری وی با اتهامات گسترش فساد همراه بود، بار دیگر هم نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود.

این روزنامه می نویسد که گروه های اصلاح طلب مانند حزب همبستگی ملی مایلند که محمد خاتمی مجددا مقام ریاست را در دست بگیرد در حالیکه حزب اعتماد ملی خواستار نامزدی مهدی کروبی است.

به نوشته گاردین آقای اعلمی گفته است که علی لاریجانی - که مورد توجه آیت الله خامنه ای است - باقر قالیباف و آقای احمدی نژاد، در صورتی که متحدان راستگرای ناراضی مجددا از نامزدی او حمایت کنند، از داوطلبان جناح بنیادگرا در انتخابات ریاست جمهوری دوره آینده خواهند بود.

گزارشگر گاردین به نقل از آقای اعلمی می نویسد که دولت اصلاحات به دلیل خودداری ایالات متحده و کشورهای اروپایی از گفتگوی نزدیکتر با ایران تضعیف شد اما اگر ائتلاف اصلاح طلبان و عملگرایان به قدرت برسد، در صدد استقرار روابطی عادی و بهتر با غرب بر خواهد آمد و خواهد کوشید تا مساله هسته ای را از راه مذاکره حل و فصل کند و در مورد مسالی مانند عراق و لبنان از خود همکاری نشان دهد.

به نوشته گاردین، آقای اعلمی تایید می کند که مبارزه پیش رو مبارزه ای دشوار است اما اصلاح طلبان می توانند در آن پیروز شوند.

گاردین می افزاید که آقای اعلمی با اشاره به جنگ ایران و عراق می گوید: "در آن زمان دست کم می دانستیم دشمن کیست، حالا موضوع به آن سادگی نیست."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.