هشدار درباره لطمه احتمالی به وجهه بریتانیا

هشدار درباره لطمه احتمالی به وجهه بریتانیا

کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا، هشدار داده که به دلیل متوقف شدن تحقیقات درباره خلافکاری های مرتبط با یک معامله تسلیحاتی، ممکن است به وجهه بریتانیا در مبارزه با فساد، لطمه وارد شده باشد.
جت یوروفایتر
طبق قرارداد الیمامه بریتانیا 72 فروند هواپیمای نظامی مدل یوروفایتربه عربستان سعودی خواهد فروخت

در ماه دسامبر گذشته دولت بریتانیا تحقیقات "اداره جرائم مهم" بریتانیا را درباره معامله کلان BAE Systems با عربستان سعودی برای فروش 72 فروند هواپیمای نظامی مدل تایفون( یوروفایتر) به این کشور، متوقف ساخت.

تونی بلر، نخست وزیر بریتانیا گفت این تصمیم با توجه به روابط بریتانیا و عربستان سعودی و با در نظر گرفتن منافع ملی بریتانیا گرفته شده است.

اکنون کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا درتازه ترین گزارش خود درباره حقوق بشر، از وزیران خواسته است توضیح دهند آنان به انتقاد نهاد بین المللی مبارزه با رشوه، چگونه پاسخ داده اند.

تونی بلر گفته بود که او مسئولیت دستور متوقف کردن تحقیقات را به عهده می گیرد.

این دستور پس از انتشار گزارشاتی بود مبنی بر این که عربستان سعودی تهدید کرده از خرید 72 فروند جت یوروفایتر به ارزش 11 میلیارد دلار از بریتانیا منصرف شده و در نظر دارد در عوض با فرانسه معامله کند.

ولی دولت بریتانیا می گوید تصمیم مورد بحث به دلیل فشارهای بازرگانی و سیاسی اتخاذ شده بود.

هفته گذشته فاش شد که به دلیل متوقف شدن تحقیقات، دولت آمریکا از کانال دیپلماتیک رسما به بریتانیا اعتراض کرده است.

تصمیم دولت بریتانیا را نهاد بین المللی مبارزه با رشوه و سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه OECD محکوم کرده اند و این سازمان تصمیم گرفته است بازرسانی را برای تحقیق درباره علت انصراف از تحقیقات، به بریتانیا اعزام دارد.

اداره جرائم مهم بریتانیا درباره این ادعاها تحقیق می کرد که BEA Systems، بزرگترین کارخانه تسلیحاتی بریتانیایی، برای تامین معامله فروش هواپیماهای جنگی به عربستان سعودی در دهه 1980 (موسوم به قرارداد الیمامه) رشوه پرداخت کرده است. BEA Systems این ادعا را همواره تکذیب کرده است.

کمیته امور خارجی مجلس عوام بریتانیا می گوید علاوه بر این که این تصمیم احتمال دارد به شهرت بریتانیا در مبارزه با فساد صدمه بزند، ممکن است از توانایی بریتانیا برای مقابله با عربستان سعودی در ارتباط با یک رشته مسائل از جمله حقوق بشر، بکاهد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.