روابط بسیار نزدیک شاهزاده سعودی و امریکا

روابط بسیار نزدیک شاهزاده سعودی و امریکا

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در شماره امروز خود به بررسی روابط شاهزاده بندر بن سلطان با رئیس جمهور امریکا و احتمال برهم خوردن این روابط پرداخت .

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «انتخاب»، این روزنامه نوشت هیچ دیپلمات خارجی دیگری به اندازه شاهزاده بندر بن سلطان به جرج بوش و خانواده اش نزدیک نبوده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز امریکا در اینترنت، بن سلطان روی بوش پدر و پسر در کاخ سفید نفوذ زیادی داشته است و طرف مشورت انها بوده ولی امروز پس از 22 سال فعالیت به عنوان سفیر عربستان در امریکا برخی از مقامات دولت بوش برسر اینکه اتحاد دراز مدت این دیپلمات عربستانی و دولت امریکا هنوز هم برای واشنگتن مثمر ثمر و مفید باشد ابراز شک و تردید کرده اند.

مقامات دولت بوش اخیرا با اظهارات تند پادشاه عربستان درقبال سیاستهایشان در خاورمیانه مواجه شده اند که با گفته های پرنس بن سلطان و تضمینهایی که وی پیش از این گفته های تند پادشاه به انها داده بود در تضاد است.

برای مثال ملک عبدالله در ماه فوریه طرحهای کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا را برای برگزاری کنفرانس سران جهت پیشبرد روند صلح خاورمیانه نقش براب کرد. رایس پیشنهاد کرده بود در این کنفرانس ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز شرکت کنند.

پادشاه عربستان بجای این طرح رایس ، توافقنامه ای را بین حماس و جنبش فتح امضا کرد . در این توافقنامه حرفی از به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی حماس به میان نیامده بود. پیش از این مقامات امریکایی پس از رایزنی با پرنس بندر اعتقاد داشتند که عربستان از استراتژی به انزوا کشیدن حماس حمایت می کند.

پادشاه عربستان سه هفته پیش هم در کنفرانس سران عرب در ریاض تجاوز امریکا به عراق را محکوم کرد و از ان زمان تاکنون هم مقامات دولت بوش برای یافتن پرنس بندر بن سلطان برای اظهار نظر درباره این موضع پادشاه عربستان با دشواریهایی روبروبوده اند. از زمان جنگ عراق و کاهش وجهه امریکا در میان کشورهای مسلمان پادشاه عربستان هم تلاش کرده تا راهی را مستقل از واشنگتن برای سیاستهایش برگزیند و این کار روابط دو کشور را وارد مرحله پیچیده ای کرده است و شاید بندر بن سلطان دیگر نتواند منعکس کننده نظرات و مقاصد ریاض برای امریکا باشد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.