وزیر دفاع ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان

وزیر دفاع ایران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان

مصطفی محمد نجار، وزیر دفاع ایران، در راس هیاتی از مسئولان نظامی آن کشور، به منظور دیدار و گفتگو با مقامات تاجیکستان وارد دوشنبه، پایتخت تاجیکستان شد.
وزیر دفاع ایران،
به گفته مسئولان وزارت دفاع تاجیکستان، میان دو کشور در زمینه های نظامی تا کنون حدود 10 موافقت نامه همکاری امضا شده است.

دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه تاجیکستان خبر داده است که آقای نجار در جریان دیدار رسمیش از این کشور با رئیس جمهوری، وزیر دفاع و رئیس کمیته امنیت ملی تاجیکستان گفتگو خواهد کرد.

به گفته مسئولان وزارت دفاع تاجیکستان، میان دو کشور در زمینه های نظامی تا کنون حدود 10 موافقت نامه همکاری امضا شده است.

هرچند موضوع مذاکرات هیات نظامی ایران با مقامات بلندپایه تاجیکستان نشر نشده، ولی بر اساس گزارشها، این ملاقات در چارچوب روابط دیپلماتیک دفاعی میان دو کشور صورت می گیرد.

همین گزارشها می گویند در ملاقات آقای نجار و هیات ایرانی با مقامات تاجیکستان، موضوع گسترش همکاریهای دوجانبه در عرصه دفاع و موضوعات دیگر مورد توجه طرفین مطرح خواهد شد.

فریدون محمدعلی یف، سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان گفت که همکاریهای نظامی و فنی میان تاجیکستان و ایران ده سال پیش آغاز شده و مقامات این وزارت این همکاریها را مفید ارزیابی کرده اند.

به گفته آقای محمدعلی یف، انتظار می رود وزیر دفاع ایران در جریان دیدارش از تاجیکستان از برخی تمرینگاههای نظامی این کشور دیدن کند.

کارشناسان روابط تاجیکستان و ایران را در حال توسعه ارزیابی می کنند. ایران اخیرا به یکی از سرمایه گذاران اصلی در اجرای طرحهای استراتژیک اقتصادی تاجیکستان تبدیل شده و صاحبنظران رشد چشمگیر روابط دو کشور طی سالهای اخیر را به حسن نیت روسیه به این روابط مربوط می دانند.

روابط دوشنبه با تهران در دوران جنگ داخلی تاجیکستان اندکی به سردی گراییده بود. دولت تاجیکستان آن زمان ایران را به پشتبانی از نیروهای اسلامی مخالف با دولت متهم می کرد.

پس از امضای توافق نامه صلح میان دولت و مخالفان در سال 1997 که ایران یکی از جانبهای تضمین کننده آن بود، روابط دو دولت بتدریج رو به گسترش نهاد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.