برنده ایرانی جایزه بین المللی انجمن گوش وحلق و.آمریکا

برنده جایزه بین المللی انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا؛ عمر پزشکی هسته ای به 4 دهه پیش بر می گردد

مجید اسدی محقق و پژوهشگر جوان کشورمان با اختراع روش جدیدی درخصوص تشخیص درمان حس بویایی بیماران، توانست جایزه بین المللی انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا را از آن خود کند.

این جایزه در سال 2005 در کنگره ای در آمریکا به این محقق جوان برتر علوم بالینی اهدا شده بود، اما چندی پیش به ثبت رسمی جهانی رسید.

این پژوهشگر همچنین مدتی پیش از طرف کنفدراسیون جهانی پزشکی هسته ای در سال 2006 در کشور کره جنوبی به کسب مقام دست یافت. خبرنگار ما با دکتر مجید اسدی، دانش آموخته رشته پزشکی هسته ای به گفتگو نشسته است که از نظرتان می گذرد:

* آقای دکتر! به عنوان اولین سؤال، درخصوص جایزه بین المللی انجمن گوش و حلق و بینی آمریکا توضیح بدهید و بفرمایید تاکنون چند نفر موفق به دریافت این جایزه شده اند؟

** این جایزه هر ساله به یک طرح برتر علمی و پژوهشی اهدا می شود و تاکنون هجده بار به متخصصانی از کشورهای مختلف جهان اهدا شده است، اما پس از 17 بار در سال 2005 میلادی آن هم برای اولین بار این جایزه به یک ایرانی اهدا شد و طرحی که من ارایه دادم به عنوان برترین کار پژوهشی این کنگره انتخاب شد.

* چه شد که طرحتان را برای انجمن بین المللی گوش و حلق و بینی آمریکا ارسال کردید؟

** هدف من از ارسال این طرح به کنگره «ای.ام.تی» آمریکا، اولاً تأیید جهانی این طرح و بعد مطرح کردن آن به جهانیان بود که خوشبختانه مورد قبول هم قرار گرفت. این طرح از طرف بهترین استادان دنیا مورد ارزیابی قرار گرفت و تأیید شد.

* درخصوص اختراعتان (روش جدیدی در تشخیص و درمان حس بویایی بیماران) بیشتر توضیح دهید؟

** زمانی که من با همکاران متخصص گوش و حلق و بینی و پزشکان قانونی مشورت می کردم، آنها عنوان کردند که بسیاری از افراد پس از وارد شدن ضربه های شدید به سرشان در بعضی از سوانح و تصادفها، حس بویاییشان را از دست می دهند. آنها همچنین به دنبال راهی بودند که بتوانند روشی را برای تشخیص صحت گفته بیماران پیدا کنند و از آن جایی که تاکنون روش دقیقی درخصوص بررسی حس بویایی نداشته ایم، من پس از حدود 18 ماه تحقیق در این باره روشی پیدا کردم که تا حدود بسیار زیادی به متخصصان این رشته کمک می کند.

این اختراع در کنگره های متعددی ارایه و مقاله هایی در نشریه های علمی انگلیسی و آمریکایی به چاپ رسید. در این اختراع هر نیمکره مغزی بیمار را به هفت قسمت تقسیم و براساس میزان جذب در این نواحی یک نسبت جذبی را به دست می آوریم.

در مرحله دوم کسانی که مشکل بویایی داشتند و ضربه خورده بودند با پودر وانیل تحریک کردیم و مشاهده کردیم که ناحیه جلو مغزشان هیچ گونه فعالیتی نداشته است. سپس با بررسیها، تشخیص می دهیم که آیا ناحیه جلو مغز بیمار درگیر هست یا خیر. در نهایت گزارش نهاییمان را برای بیمار ارایه دهیم.

* درخصوص کاربردهای پزشکی هسته ای بیشتر توضیح دهید؟

** پزشکی هسته ای استفاده از چشمه های باز مواد رادیواکتیو در عرصه پزشکی است که به سه گروه تشخیص، درمان و آزمایشگاه تقسیم می شود.

* پزشکی هسته ای چه کاربردهایی دارد و وضعیت این علم در ایران چگونه است؟

** پزشکی هسته ای شاخه نوینی در علم پزشکی است. عمر پزشکی هسته ای در دنیا به 4 دهه قبل بر می گردد و نسبت به علوم دیگر بسیار جوان است. متأسفانه در کشور ما دستگاههای پیشرفته ای چون «پتی» یافت نمی شود، اما در کارهای دیگر همچون «پلنار» در اکثر کشور موجود است.

اما در عرصه درمان بیشترین استفاده از پزشکی هسته ای فعلاً بر روی سرطان تیروئید انجام می شود.

* به عنوان یک پژوهشگر، وضعیت مراکز پژوهشی کشور را چگونه می بینید؟

** در بعضی از رشته ها مثل شیمی، فیزیک مراکز پژوهشی رشد قابل توجهی داشته اند، ولی در بسیاری از استانها مراکز تحقیقاتی فعال نیست که باید برنامه ریزی بیشتری بر روی آنها انجام شود و بودجه بیشتری به آنها تعلق بگیرد تا شاهد رشد بیشتری باشیم.

* درخصوص دیگر کارهایتان توضیح دهید؟ چه برنامه ای برای آینده دارید؟

** فعلاً درگیر راه اندازی مرکز پزشکی هسته ای در استان بوشهر هستم و همزمان بر روی طرحهای پژوهشی مثل پروما در مغز و اعصاب، قلبی و عروقی کار می کنم.

 

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.