تهران، جواب دعوت آمریکا و عراق را "یکشنبه" خواهد داد

تهران، جواب دعوت آمریکا و عراق را "یکشنبه" خواهد داد

تصمیم نهایی ایران برای حضور یا عدم حضور در اجلاس امنیتی عراق  که در "شرم الشیخ"مصر برگزار خواهد شد ، روز یکشنبه اعلام خواهد شد .

 به نقل از یک منبع موثق در وزارت امور خارجه ایران ، پروسه تصمیم گیری تهران درباره اجلاس شرم الشیخ همچنان ادامه دارد و انتظار می رود نتیجه بررسی ها روز یکشنبه (9 اردیبهشت) رسماً اعلام شود .

تهران ، پیش از این گفته بود ادامه بازداشت 5 دیپلمات ربوده شده در اربیل توسط نیروهای آمریکایی ، روند مشارکت ایران در ترتیبات امنیتی عراق را با مشکل مواجه خواهد ساخت .

با این حال رویدادهای چند روز اخیر ممکن است باعث شده باشد تهران ، اجلاس شرم الشیخ را تحریم نکند .

در 10 روز گذشته ، ابتدا جلال طالبانی ، رئیس جمهور عراق، از ایران خواست که در اجلاس شرم الشیخ مشارکت کند ، سپس ، هوشیار زیباری ، وزیر امور خارجه عراق ، به تهران آمد و در مذاکرات سه ساعته ای که با همتای ایرانی اش ، منوچهر متکی ، داشت همواره بر درخواست دولت متبوعش جهت شرکت ایران در کنفرانس امنیتی عراق اصرار ورزید .

همزمان با این سفر ، نوری المالکی ، نخست وزیر عراق که در بغداد انتظار بازگشت وزیرش را می کشید ، به خبرنگاران گفت که مأموریت زیباری"دعوت از ایران " بوده استو تأکید کرد که اگر لازم باشد ، خودش نیز به تهران خواهد رفت تا شخصاً از ایرانی ها بخواهد که حتماً به شرم الشیخ بروند .

 علاوه بر مقامات عراقی، کاندولیزارایس، وزیر خارجه امریکا نیز در رویکردی نادر ، صراحتاً از منوچهر متکی دعوت کرد که در اجلاس شرم الشیخ شرکت کند و تصریح نمود که اگر این سفر صورت نگیرد "فرصت خوبی از دست خواهد رفت."
و سرانجام ، پرزیدنت جرج بوش وارد ماجرا شد و از مذاکرات دو جانبه متکی و رایس در شرم الشیخ حمایت کرد .

  به  باور کارشناسان ، اصرار فراوان آمریکا برای حضور ایران در اجلاس امنیتی عراق ، در واقع یک چرخش کاملاً آشکار و 180 درجه ای از سوی کاخ سفید است .

سال گذشته ، "حکیم" از ایران برای مشارکت در پروسه امنیتی عراق دعوت کرد و برغم آنکه چنین مشارکتی مستلزم گفت وگو با آمریکا بود، تهران آن را پذیرفت و آیت الله خامنه ای ، رهبر انقلاب، نیز در سخنرانی خود در مشهد ، بر این امر صحه گذاشت.

 با این حال ، آمریکا ، ترجیح داد موقعیت پیش آمده را صرفاً در راستای یک رویکرد تبلیغی ببیند و چنین وانمود کند که ایران از موضع ضعف درخواست گفت و گو با امریکا را دارد که متعاقب این وضعیت، تهران ، باب باز نشده مذاکره را همچنان بسته نگه داشت تا اینکه داستان به اجلاس امنیتی عراق رسید .

ایران هرچند در اجلاس اول عراق که در بغداد و در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار شد شرکت کرد ولی با نزدیک شدن به موعد اجلاس دوم ، از احتمال عدم شرکت خود در این اجلاس خبر داد .

تهران ، بدون آن که با قطعیت از عدم حضور خود خبر دهد ، چنین اعلام موضع کرد که ادامه بازداشت 5 دیپلمات می تواند در روند مشارکت ایران در ترتیبات امنیتی عراق ،" ایجاد مانع" کند.

همین موضعگیری کافی بود تا ذهن تحلیلگران مسائل عراق را به سمت شکست قابل پیش بینی اجلاس شرم الشیخ معطوف سازد .

آمریکایی ها نیز که تا یک سال قبل اساساً برای ایران جایگاهی را در ترتیبات منطقه ای به رسمیت نمی شناختند ، در طول این مدت ، با ابعاد عمیق تری از مسأله عراق آشنا شده و دریافته بودند که نمی توان در حوزه خلیج فارس  اقدام مهمی بدون مشارکت "قدرت منطقه"  انجام داد و لذا در رویکردی متحول شده ، نه تنها خواستار شرکت ایران در اجلاس شرم الشیخ هستند بلکه تصریحاً این نشست را " فرصت خوبی برای گفت وگوی های دوجانبه" می دانند .

حال فارغ از اینکه در روز یکشنبه ، چه پاسخی از تهران به دعوت های مکرر واشنگتن و بغداد داده خواهد شد ، باید گفت که مانور دیپلماتیک تهران ، این دستاورد بزرگ را داشت که آمریکا ، آن هم در سطح رئیس جمهور و وزیر خارجه،علناً خواستار حضور و مشارکت ایران شوند و بدین ترتیب به جایگاه و نفوذ منطقه ای ایران ، اذعان نمایند ، ایرانی که تا همین چند وقت پیش ، از سوی کاخ سفید ، کشوری منزوی و بدون اهمیت نامیده می شد .

 

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.