تهدید حریم خصوصی ؛ مراقب دوربینهای شیطانی باشید!

تهدید حریم خصوصی ؛ مراقب دوربینهای شیطانی باشید!

فرمانده نیروی انتظامی طی سخنانی که در روزهای اخیر ابراز داشته بر نکته ای تأکید ورزیده که اگر چه پیش از این هم مورد تأکید قرار داشته اما برجسته کردن آن طی روزهای اخیر حکایت از مسایلی دارد که در صورت کنترل نشدن آن می تواند صدمات جبران ناپذیری به اخلاق و فرهنگ جامعه وارد کند.

این نکته چیزی جز ورود به حریم خصوصی زندگی شهروندان و انتشار آن در فضای عمومی نیست.

* رشد فناوری
همزمان با رشد فناوری در جهان، عرصه هایی پیش روی ما گشوده می شود که می توان از آن استفاده های مثبت یا منفی برد. رایانه و شبکه جهانی اینترنت از جمله این فناوریهاست که اگر چه برای کاربردهای مثبت ساخته شده، اما از آن می توان بهره برداریهای منفی نیز داشت.

از جمله کاربردهای منفی این رسانه فراگیر، انتشار تصاویر خصوصی مردم در تیراژ وسیع می باشد که طی سال گذشته سبب مسایل زیادی شد.

گذشته از اینکه ورود به حریم خصوصی از طریق انتشار تصاویر خصوصی و تصویربرداری بدون اطلاع از آنها یا استراق سمع برای شهروندان چه تبعات منفی به دنبال دارد و تا چه اندازه احساس ناامنی را حتی در حریم خصوصی کاهش می دهد، تبعات منفی انتشار این افکار در ترویج فساد - اشاعه منکر در جامعه است.

گذشته از اینترنت، اکنون رسانه های دیگری همچون تلفن همراه نیز وارد عرصه شده اند. انتقال تصاویر به وسیله بلوتوث از جمله مواردی است که امروزه در سطح بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. البته هنوز سیستم انتقال تصاویر در تلفن همراه کشورمان راه اندازی نشده و در صورت راه اندازی این سیستم که به زودی هم محقق می شود، می توان آن را رقیبی مؤثر برای اینترنت و حتی بلوتوث به شمار آورد که کنترل آن ممکن است غیرممکن باشد زیرا مانند اینترنت قابل مسدود کردن نیز نیست.

* اولین موارد
به طور قطع اولین موارد از انتشار تصاویر خصوصی چیزی نیست که سال گذشته سر و صدای زیادی به راه انداخت. از مدتها قبل بحث انتشار تصاویر مستهجن در فضای اینترنت مطرح بود و کارشناسان مخابرات با فیلتر کردن برخی سایتها سعی در جلوگیری از انتشار آنها داشتند.

درز کردن عکس و فیلم از استخرهای زنانه و اتاقهای پرو به فضای اینترنت از جمله دیگر مواردی است که طی سالهای گذشته موارد زیادی از آن مشاهده شده و فضای ناامنی در این اماکن به وجود آورده بود.

از سوی دیگر نیروی انتظامی و دستگاه قضایی طی سالهای اخیر با پرونده های زیادی روبرو بودند که فردی پس از تصویربرداری از صحنه های خصوصی زندگی مردم یا ارتباطات نامشروع آنها، اقدام به اخاذی می کرد.

از این دست پرونده ها کم نبودند که طی سال گذشته عنوان شدند و به قول فرمانده نیروی انتظامی اینها فقط مواردی است که منجر به شکایت شده و پس از ردیابی، عوامل آن شناسایی و دستگیر شدند.

اما انتشار تصاویر خصوصی یک هنرپیشه آن هم در ابعاد بسیار وسیع نشان داد که تا چه اندازه می توان از این ناحیه به فرهنگ و عفت عمومی جامعه ضربه وارد نمود و ضرورت برنامه ریزی برای آن را بیشتر از پیش نمایان کرد.

اکنون تقریباً اکثر شهروندان به تلفن همراه دسترسی دارند و بیشتر تلفنها به سیستم عکس برداری و فیلمبرداری مجهز هستند، این خطر بسیار بیشتر از قبل وجود دارد که تصاویر خصوصی در حافظه تلفنها ثبت شود و پس از آن در اثر یک غفلت یا به صورت عمدی تکثیر شده و انتشار یابد.

اما حرکتی از سازمانهای مسؤول جز نیروی انتظامی در این خصوص دیده نشد، و فقط این پلیس بود که بارها و بارها به مردم توصیه کرد که از تصاویر خصوصی خود به دقت مراقبت کنید و در صورت برخورد با مواردی از انتشار تصاویر خصوصی یا تهدید به آن، حتماً مورد را با پلیس در میان بگذارند.

* سخت بگیرید
از آنجا که انتشار تصاویر خصوصی یا به عبارت بهتر نقض حریم خصوصی شهروندان مسأله ای است که فناوری روز، آن را تسهیل کرده و در سالهای قبل چندان موضوعیتی نداشته و در قانون مجازات اسلامی مجازات سختی برای آن در نظر گرفته نشده بود.

اما با توجه به شرایط فعلی و سرعت و امکان دسترسی مردم به اینترنت و سایر وسایل ارتباطی باید در این خصوص تجدیدنظر می شد تا حریم خصوصی مردم به بازی گرفته نشود و این اتفاق نیز افتاد و در اواخر سال گذشته بود که خبره ا حکایت از مصوبه ای داشت که براساس آن حتی می شد حکم اعدام خاطیان را صادر کرد.

این مصوبه اگر چه به طور صد درصد نمی تواند از تجاوز به حریم خصوصی شهروندان جلوگیری کند، اما حداقل از مجازات به عنوان یک عامل پیشگیری از وقوع جرم استفاده شده و بسیاری از کسانی را که به صورت آماتور فکر بزه در سر می پرورانند، منصرف می کند.

* تصمیم نهایی
در این میان به نظر می رسد ناجا تصمیم دارد در سال 86 مسأله حفاظت از حریم خصوصی شهروندان را به سامان رسانده و از انتشار تصاویر خصوصی جلوگیری کند و اتفاقاً به همین دلیل است که این کار را در اولویت اول فعالیتهای خود قرار داده است.

سردار اشتری، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا می گوید: باندها و متجاوزان به حریم خصوصی افراد و اعتقاد و باورهای دینی و ملی در فضای مجازی، مظاهر علنی فساد و تجاوز به حقوق اجتماعی و فعالیتهای اراذل و اوباش و جرایم سازمان یافته فساد و فحشا تهدیداتی در حوزه امنیت اجتماعی است که پلیس آنها را احضار کرده است.

وی می افزاید: این تهدیدها را براساس یک نظرسنجی و تماسهای تلفنی مردم با اولویت دسته بندی کردیم که براساس این هدفها اولویت اول را شناسایی و مبارزه با متجاوزان به حریم خصوصی و اعتقادات و باورهای دینی و ملی در فضاهای مجازی، شناسایی و برخورد با تهیه و توزیع کنندگان صور قبیحه و شناسایی ایجادکنندگان سایتها و وبلاگهای مستهجن قرار دادیم.

اما سردار احمدی مقدم انگار از مسایل پشت پرده خبر دارد که معتقد است اگر مسأله حریم خصوصی را جدی نگیریم در سال 86 باید منتظر رخدادهای ناگواری باشیم.

وی می گوید: زمانی که فیلم منتسب به یک بازیگر در سطح گسترده منتشر شد و همانند بمبی ترکید، تازه مسأله حریم خصوصی از سوی شهروندان مطرح شد که چرا پلیس از این مسأله حمایت نمی کند.

وی تصریح می کند: مردم مطمئن باشند که مسایل دیگری در راه است که پس از رخداد، از سوی آنها مطرح می شود.
به گفته فرمانده ناجا، انداختن برخی مقامات، ورزشکاران و بازیگران در دام اینگونه پرونده ها از جمله اهداف دشمنان است که به این نتیجه رسیده اند، از طریق سیستمهای ارسال پیام تصویری می توانند به سرعت نقشه های پلیدشان را عملی کنند.وی خاطرنشان می کند: در صورت ادامه یافتن این مسایل و انتشار تصاویر و فیلمهای مستهجن از افراد مشهور، مردم تعجب نکنند.

احمدی مقدم به فیلمبرداریهای مخفی از اتاقهای پرو، استخرهای زنانه، حمامهای خصوصی، سرقت فیلمهای خانوادگی و انتشار آن در سطح گسترده اشاره کرده و می گوید: متأسفانه نیروی انتظامی از درصد کمی از این جرایم مطلع می شود.

فرمانده ناجا خاطرنشان می کند: افرادی که به حریم خصوصی افراد تجاوز و باندهای فساد راه اندازی می کنند براساس پیگیریهای صورت گرفته با مجلس، حکم اعدام برایشان صادر می شود.

* خودکرده را تدبیر نیست
یادم می آید که در یک گفتگوی مطبوعاتی، فرمانده ناجا گفت که چه ضرورتی دارد که مردم از هر چیزی که ضرورتی ندارد تصویر تهیه کنند؟ چرا آنها از تصاویر مجالس و مهمانی های خود به خوبی محافظت نمی کنند؟ و چرا مراقب مکانهایی که در آن حضور پیدا می کنند نیستند؟

در واقع شاید بتوان در برخی موارد گفت که خودکرده را تدبیر نیست زیرا مردم در سالهای اخیر اندکی به این مسایل بی توجه شده اند در حالی که در سالهای گذشته نسبت به حضور مقابل دوربین و حفاظت از تصاویرشان بسیار دقیق تر بودند.

از طرفی ممکن است افزایش تعداد دوربین ها و یا کوچک شدن اندازه دوربین ها باعث شده که حساسیتها نسبت به آن از بین رفته است، شاید انتشار تصاویر خصوصی یک هنرپیشه را بتوان تلنگری به این قشر قلمداد کرد که باید بیشتر از قبل مراقب باشند.

اما برخی نیز تا حدودی در این ماجراها بی تقصیرند، کسی که تصاویر او در یک حمام یا استخر زنانه منتشر می شود، یا عکس او از ساحل دریا بر روی سایتها و وبلاگها مشاهده می شود یا حضور او در یک مجلس زنانه در بازار توزیع می گردد چه تقصیری می تواند داشته باشد.

در این موارد باید سیستم به گونه ای باشد که افراد بزهکار حتی اندیشه چنین تخلفاتی را هم در سر نپرورانند و اگر آن گونه که فرمانده ناجا گفته، اعدام در نظر گرفته شود و در عمل هم اجرا شود، قطعاً تأثیر به سزایی در کاهش این جرم خواهد داشت.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.