'دیدگاههای ایران و اروپا نزدیکتر شده است'

'دیدگاههای ایران و اروپا نزدیکتر شده است'

سرپرست مذاکرات هسته ای ایران از پیشرفت در مذاکرات هسته ای با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سخن گفته است.

از راست به چپ:  لاریجانی، گل و سولانا
لاریجانی و سولانا در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با گل مذاکرات خود را مثبت ارزیابی کردند.
روز پنجشنبه، 26 آوریل، به نقل از علی لاریجانی، دبیر شورای امنیت ملی و سرپرست مذاکرات هسته ای ایران گزارش شد که گفته است مذاکراتی که با نماینده اتحادیه اروپا انجام داده دو طرف را به "دیدگاهی مشترک" در مورد چگونگی رفع بن بست کنونی در مورد فعالیت های هسته ای ایران "نزدیکتر" کرده است.

بر اساس این گزارش ها، آقای لاریجانی گفته است که هدف دو طرف دستیابی به "پارادایم مشترکی" است.

روز پنجشنبه، آقایان سولانا و لاریجانی همراه با عبدالله گل، وزیر خارجه ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند و به سئوالات خبرنگاران در باره مذاکرات جاری پاسخ گفتند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکرات انجام شده را "خوب" توصیف کرد هرچند هشدار داد که نمی توان از این گفتگوها انتظار معجزه داشت ولی دو طرف می کوشند "به پیش حرکت کنند."

وی نفس برگزاری مذاکرات را تحولی مهم ارزیابی کرد و از دولت ترکیه و آقای گل به خاطر میزبانی این جلسات تقدیر به عمل آورد.

وزیر خارجه ترکیه از موافقت ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری مذاکرات جاری در ترکیه سپاسگزاری کرد و گفت که حل این مساله از طریق گفتگو تحولی مهم است و افزود که کشور وی برای روابط با اروپا اهمیت بسیاری قایل است و در عین حال ایران را نیز کشوری دوست و برادر می داند.

ادامه مذاکرات

دور اول مذاکرات آقایان سولانا و لاریجانی روز چهارشنبه در آنکارا، پایتخت ترکیه، آغاز شد و روز پنجشنبه نیز ادامه داشته است.

در گفتگوهای روز گذشته، دو طرف تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند و گفته شده که دور بعدی این مذاکرات دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش برخی خبرگزاری ها، که هنوز از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی تایید نشده، آقای لاریجانی گفته است که در جریان گفتگوهای روز چهارشنبه که پنج ساعت به طول انجامید، اختلاف نظر دو طرف در باره غنی سازی اورانیوم در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

هنوز جزییات بیشتری در مورد مذاکرات آقایان لاریجانی و سولانا انتشار نیافته است اما برخی از ناظران احتمال مذاکره در باره نوعی مصالحه پیرامون برنامه غنی سازی اورانیوم در ایران را مطرح کرده اند.

آخرین دور مذاکرات رسمی علی لاریجانی و خاویر سولانا در مورد پرونده هسته ای ایران در پاییز سال گذشته برگزار شد و دو طرف در ماه فوریه نیز در حاشیه اجلاس امنیتی در مونیخ با یکدیگر ملاقات کردند.

ملاقات روز چهارشنبه نخستین مذاکره رو در روی آقایان سولانا و لاریجانی از ماه فوریه محسوب می شود هر چند در این فاصله، دو طرف با یکدیگر تماس های تلفنی داشته اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای لاریجانی در کنفرانس خبری روز پنجشنبه با اشاره به همکاری های ایران و ترکیه گفت که ترکیه در موضوع ملوانان بریتانیایی هم نقش فعالی ایفا کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.