مراسم خاکسپاری بوریس یلتسین برگزار شد

مراسم خاکسپاری بوریس یلتسین برگزار شد

مراسم خاکسپاری بوریس یلتسین، نخستین رییس جمهوری روسیه پس از فروپاشی اتحاد شوروی، روز چهارشنبه (25 آوریل) در مسکو برگزار شد.
مراسم خاکسپاری بوریس یلتسین از کلیسای جامع مسیح منجی آغاز شد
از دوره کمونسیم به این سو این اولین مراسم تششیع جنازه مذهبی برای یکی از رهبران روسیه بوده است

تابوت آقای یلتسین پس از مراسمی مجلل در کلیسای جامع "مسیح ناجی" مسکو، توسط ارابه ای که به حلقه های گل مزین بود از خیابان های این شهر عبور داده شد و به محل خاکسپاری منتقل شد. عزاداران در دو طرف خیابان ها صف کشیده بودند.

شمار زیادی از افراد سرشناس، از جمله ولادیمیر پوتین، رییس جمهور کنونی روسیه، و دو تن از روسای جمهور سابق آمریکا، ارابه حامل تابوت آقای یلتسین را همراهی می کردند.

آقای یلتسین در "نوودفیچه"، گورستان تاریخی مسکو، و در کنار نویسندگان و هنرمندان روسیه دفن شد. رهبران قبلی روسیه در میدان سرخ دفن شده اند.

بوریس یلتسین روز دوشنبه (24 آوریل) در سن 76 سالگی درگذشت.

آقای یلتسین پایه گذار روسیه دموکراتیک نامیده می شود؛ اما منتقدان وی می گویند که آقای یلتسین فرهنگ فساد اداری و عدم برابری را اشاعه داده بود.

مراسم تدفین مذهبی

دولت روسیه به نشانه بزرگداشت رییس جمهوری سابق این کشور چهارشنبه را روز عزای ملی اعلام داشت.

جیمز راجرز، گزارشگر بی بی سی در مسکو، می گوید مراسم تدفین آقای یلتسین آگنده از آداب مذهبی بود چیزی که در زمان تولد وی در سراسر روسیه ممنوع بود.

بیل کلینتون و جورج بوش پدر، روسای جمهوری سابق آمریکا و همچنین جان میجر، نخست وزیر سابق بریتانیا، در این مراسم شرکت داشتند.

هزاران شهروند عادی مسکو پیش از آغاز مراسم خاکسپاری با عبور از برابر جنازه رییس جمهوری سابق این کشور نسبت به وی ادای احترام کردند.

گزارشگر بی بی سی می گوید خاطرات مردم روسیه از اولین رییس جمهور دموکراتیک این کشور متفاوت است اما هیچکس انکار نمی کند که او کشورشان را متحول کرد.

رییس جمهوری سابق روسیه دچار بیماری قلبی بود.

آقای یلتسین به مدت هشت سال از سال 1991 تا 1999 ریاست جمهوری روسیه را در دست داشت.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در پیام خود به مناسب درگذشت بوریس یلتسین اظهار داشته است که روسیه به لطف آقای یلتسین به "دوران کاملا جدیدی" پا گذاشت، و او شرایطی را از خود به یادگار گذاشت که در آن "قدرت واقعا به مردم تعلق دارد."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.