کمیته آمار تاجیکستان:۲۵,۰۰۰ زن همسران دوم هستند

کمیته آمار تاجیکستان: '25 هزار زن همسران دوم هستند'
طبق پژوهش ویژه کمیته دولتی آمار تاجیکستان حدود 25 هزار زن در این کشور به عنوان همسران دوم مردها به سر می برند. این در حالی است که قانون کیفری یا جنایی تاجیکستان داشتن دو همسر در این کشور را ممنوع اعلام کرده است.
ازدواج
نتایج یک پژوهش ویژه ثابت کرده که در تاجیکستان 25 هزار زن از 25 تا 50 ساله به عنوان همسران دوم با مردها زندگی می کنند.

این پژوهش را کمیته دولتی آمار تاجیکستان با دستور رئیس جمهوری این کشور انجام داده و در آن وضع دموگرافی (جمعیت شناسی)، مرگ و میر مردم و وضع خانواده در این کشور بازتاب یافته است.

به گفته مرگن شهبازف، رئیس این کمیته در چند سال اخیر جمعیت تاجیکستان همه ساله تا 2.2 درصد افزایش را نشان داده و تا ده سال دیگر تعداد اتباع این کشور به بیش از 10 میلیون نفر خواهد رسید.

آقای شهبازف همچنین گفت که همه ساله در این کشور حدود 190 هزار کودک تولد و رسما ثبت نام می شوند. ولی به گفته این مقام دولت تاجیکستان همچنین هر سال تا 10 هزار نفر کودکی که در این کشور به دنیا می آیند، در نهادهای ذیربط دولتی ثبت نمی شوند.

به اعتقاد آقای شهبازف، این کودکان عمدتا در خانواده هایی تولد می شوند که مادرهاشان به عنوان همسران دوم هستند.

رئیس کمیته دولتی آمار تاجیکستان افزود نتایج یک پژوهش ویژه ثابت کرده که در این کشور 25 هزار زن از 25 تا 50 ساله به عنوان همسران دوم با مردها زندگی می کنند.

همچنان نتایج این پژوهش حاکی است که تا 37 درصد چنین خانمها در نهایت شوهران خود را از دست می دهند.

آقای شهبازف، درباره علل افزایش تعداد مردان دارای دو همسر در تاجیکستان گفت: "دلیل نخستین این است که در زمان جنگ داخلی در تاجیکستان حدود 60 هزار زن تاجیک بدون شوهر ماند و همکنون آنها همسر دوم مردها شدن می خواهند تا دوباره خانواده سازمان بدهند. سبب دوم وضع بد اقتصادی در تاجیکستان است. برخی از زنها می خواهند با این وسیله زندگی بهتری داشته باشند."

آقای شهبازف افزایش تعداد مهاجران کاری تاجیک را نیز یکی از دلایل این امر عنوان کرد. از سوی دیگر رئیس کمیته آمار دولت تاجیکستان همچنین از افزایش موارد ازدواج دختران نابالغ از 14 تا 16 ساله در این کشور اظهار نگرانی کرد.

طبق آمار این کمیته در سال گذشته میلادی 97 مورد از چنین ازدواجها مشخص شده است. این در حالی است که طبق قوانین تاجیکستان تنها شهروندان بالای 17 سال در این کشور اجازه ازدواج دارند.

همچنین در پنج سال اخیر میزان طلاق در خانواده های تاجیک تا 1.4 برابر افزوده و مقامات دولتی این روند را برای جامعه مسلمان تاجیکستان نگران کننده می خوانند.

از سوی دیگر، به گفته مسئولان کمیته آمار تاجیکستان برگزار کردن رسم و آئینهای مردمی به وضع اقتصادی خانواده ها در این کشور خسارات هنگفت وارد می سازد.

طبق آمار رسمی، در حالی که بودجه متوسط هر خانواده تاجیک در سال گذشته معادل 5 هزار و شش صد سامانی بوده است، برای برگزاری تنها یک عروسی بطور متوسط 14 هزار سامانی یا بیش از 4 هزار دلار آمریکایی خرج می شود.

ولی به گفته مقامات تاجیکستان تعداد خانواده هایی نیز کم نیست که برای برگزاری تنها یک عروسی فرزند خود بیش از 30 هزار دلار مصرف می کنند.

همچنین همه ساله برای انجام سنن و مراسم دیگر مردمی در تاجیکستان حدود یک میلیون راس از حیوانات اهلی ذبح می شده است. این در حالی است که حالا شمار کلی حیوانات اهلی در تاجیکستان تنها حدود 5 میلیون راس ارزیابی شده است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.