دیلی تلگراف: ایران با بمب اتمی چهار سال فاصله دارد

دیلی تلگراف: ایران با بمب اتمی چهار سال فاصله دارد

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به قلم دیوید بلر نوشت ایران با دسترسی به بمب اتمی چهار سال فاصله دارد. Go to fullsize image

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «انتخاب»، روزنامه دیلی تلگراف در اینترنت، این روزنامه مقاله خود را با چاپ عکسی از دانشجویان ایرانی اغاز کرد که پلاکاردهایی در حمایت از برنامه هسته ای ایران با خود حمل می کردند. دیلی تلگراف نوشت:

کارشناسان معتقدند برنامه هسته ای ایران با مشکلات فنی جدی روبرو است و چهار سال وقت لازم ا ست که ایران بتواند مقدار کافی اورانیوم با درجه تسلیحاتی برای یک بمب تولید کند و به هشت سال زمان برای استقرار یک سلاح هسته ای عملیاتی لازم دارد.

دیلی تلگراف نوشت سخنان نهم اوریل محمود احمدی نژاد ، رئیس جمهوری ایران، مبنی بر اینکه ایران غنی سازی اورانیوم را در مقیاس صنعتی اغاز کرده است، گول زننده است.

نورمن دومبی ، استاد دانشگاه سوزیگز گفت غنی سازی اورانیوم کار دشواری است و نیاز به شیوه های علمی و مهندسی دارد و ایران نشان نداده است که به این مشکل فائق امده است.

تاسیسات زیرزمینی نطنز برای سه هزار سانتریفوژ ، وسیله ای که برای غنی سازی اوانیوم استفاده می شود، فضا دارد. ایران به اژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که تاکنون یک هزار و سیصد و دوازده سانتریفوژ را نصب کرده است.

زمانی که همه سه هزار سانتریفوژ در جای خود قرار بگیرند، این ماشینها باید درکنار هم قرار گرفته و تشکیل هجده زنجیره را بدهند. سپس تکنسین ها باید اورانیوم را به شکل گاز وارد سانتریفوژها کنند.

این روزنامه پس از اشاره به مراحل فنی غنی سازی نوشت: پرفسور دومبی تخمین زد که ایران به حدود دو سال زمان نیاز دارد که بتواند بر روند بکاراندازی سانتریفوژها مهارت کسب کند و سپس به دو سال دیگر زمان برای تولید اورانیوم با درجه تسلیحاتی بمنظور ساخت یک بمب نیاز دارد. وی گفت در حال حاضر برنامه ایرانی ها تهدید امیز نیست و این سخن درباره غنی سازی در مقیاس صنعتی گمراه کننده و گول زننده است.

برغم تهدیدات علنی احمدی نژاد درمورد اسرائیل و اینکه باید از نقشه جهان حذف شود اسرائیل نیز پیشرفت ایران را در این زمینه کم اهمیت خواند. ایهود اولمرت ،نخست وزیر، روز یکشنبه گفت ایران از دستیابی به این فن اوری فاصله زیادی دارد و این کشور برغم ادعاها راه درازی تا رسیدن به این مرحله دارد.

سازمان اطلاعاتی اسرائیل موسوم به موساد ارزیابی کرده است ایران سه تا چهار سال برای رسیدن به این موفقیت فاصله دارد.

محمد البرادعی ، رئیس اژانس بین المللی انرژی اتمی، گفته است که ایران احتمالا هشت سال با دستیابی به سیستم تسلیحات هسته ای عملیاتی فاصله دارد.

اگر این مسئله حقیقت داشته باشد بعید به نظر می رسد که امریکا در اینده نزدیک دست به حملات نظامی برضد ایران بزند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.