مرور روزنامه های تهران: دوشنبه ۳ اردیبهشت

مرور روزنامه های تهران: دوشنبه 3 اردیبهشت

روزنامه های صبح امروز تهران در عنوان های اصلی خود از تصمیم مجلس به کوتاه کردن مدت ریاست جمهوری و افزودن بر عمر مجلس خبر داده، گزارش هایی از دومین روز اجرای مبارزه با بدججابی منتشر کرده اند و در مطالب دیگر خود، به واکنش کارشناسان به تصمیم بر ثابت ماندن نرخ بهره بانکی، ابراز خشنودی از لحن آشتی جویانه آمریکا در مورد مذاکرات هسته ای ایران و اتحادیه اروپا، اظهار نظر وزیر اطلاعات درباره علت گرانی مسکن و واکنش به آبگیری سد سیوند پرداخته اند.Go to fullsize image

همبستگی در صدر اخبار خود درباره مصوبه ای که هفت ماه بر طول عمر مجلس افزوده و چهار ماه از عمر دولت کاسته نوشته طرح تجمیع انتخابات مجلس هشتم و دوره دهم ریاست جمهوری به گفته برخی خلاف قانون است چون مدت دوران نمایندگی در قانون اساسی چهار سال است و افزایش دوران نمایندگان توسط خود نمایندگان مجلس نمی‌ تواند صورت گیرد و هم چنین کاهش دوران ریاست جمهوری هم خلاف قانون اساسی است.

این روزنامه می افزاید که از طرفی هم بسیاری از نمایندگان طرح تجمیع را به لحاظ صرفه‌جویی در هزینه درست دانسته ‌اند و بر این باورند که با کار در هزینه‌ های انتخاباتی صرفه‌ جویی صورت می‌گیرد.

روزنامه ایران از قول نایب رییس مجلس نوشته که وی با طرح تجمیع مخالف است و اطمینان دارد که مجمع تشخیص مصلحت نظام هم به آن رای نخواهد داد.

اعتماد با تیتر رای مجلس به کاهش ریاست جمهوری احمدی نژاد این خبر را منعکس کرده و کیهان در عنوان اصلی خود نوشته مجلس بر طول عمر خود اضافه کرد.

روزنامه های هوادار دولت در عنوان های اصلی خود از دومین روز اجرای طرح مبارزه با بدحجابی در شهرهای بزرگ کشور خبر داده و از عمل نیروی انتظامی پشتیبانی کرده اند.

رسالت از قول وزیر کشور نوشته موضوع امنیت اخلاقى وبحث بدحجابى ازابتداى اردیبهشت ماه با طرح ارتقاى امنیت اجتماعى درحالى کلید خورد که نظرسنجى ها حکایت ازخواست مردم واندیشمندان جامعه براى برخورد مستمرومداوم با بدحجابى دارد.

آقای پورمحمدی به نوشته رسالت گفته مردم ازوضعیت اجتماعى واخلاقى جامعه ناراضى اند و انتظاردارند که با نا امنى اجتماعی، روانى واخلاقى برخورد شود.

رسالت در عین حال از قول فرمانده نیروی انتظامی نوشته با سازمان ها و دستگاه های مختلف هماهنگی شده تا با گروه‌هاى هدف درامنیت اجتماعى وهمچنین متجاوزان حریم خصوصى ضمن تشدید مجازات، به شدت برخورد ‌شود. سردار احمدی مقدم بدون اشاره به مستقیم به مبارزه با بدحجابی که در خیابان ها جریان دارد گفته است طرح‌هاى ویژه‌ اى به مجلس ارائه شده که گروه‌هاى هدف درامنیت اجتماعى که همان افراد نابهنجار،هنجارشکن، مزاحمان نوامیس، قداره ‌بندان واوباشان هستند، باید ازچهره اجتماع برداشته شوند.

روزنامه کیهان یکی دیگر از روزنامه هائی است که در بخش های مختلف خود به پشتیبانی از شدت عمل نیروی انتظامی پرداخته و از جمله نیمی از ستون تلفن خوانندگان خود را به همین امر اختصصاص داده و از قول خواننده ای نوشته حفظ ناموس و دین ارزشمندتر از مال و اموال است و شکل گیری انقلاب بر این اساس است بنابراین قدام درخور تحسین و خداپسندانه نیروی انتظامی در برخورد با معضل ضد فرهنگی مفاسد اجتماعی و بی بندوباری نه تنها نیاز خانواده ها بلکه لازمه جامعه اسلامی است.

اعتماد در گزارش اصلی خود نوشته ماموران نیروی انتظامی در پی اجرای طرح مبارزه با بدحجابی گروهی از توریست های اروپایی را در میدان تجریش متوقف کردند و چنان که شاهدان عینی گزارش داده اند این گروه حدودا ۱۱ نفر بودند که تعداد زن ها در میان آنها بیشتر بود و روسری های خود را به شکل کلاه بالای سر گره زده بودند و کاپشن به تن داشتند.

به نوشته اعتماد توریست ها در برخورد ماموران با آن ها ابتدا بسیار ترسیده و مضطرب به نظر می رسیدند اما با پادرمیانی راهنمای تور و قانع شدن ماموران نیروی انتظامی روحیه خود را بازیافتند.

ایران روزنامه خبرگزاری جمهوری اسلامی خبر داده که وزیر اطلاعات نیز در تکرار سخن رییس جمهوری درباره گرانی مسکن به وجود بانک های خصوصی اشاره کرده و آن ها را یکی از عوامل گرانی شناخته است.

کارگزاران بر همین اساس نوشته موضع گیری انتقاد آمیز دولت علیه بانک های خصوصی سناریویی است که قبل از آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد آغاز شد و به عنوان یکی از رئوس برنامه های تبلیغاتی وی به شمار می رفت. پس از آغاز به کار دولت نهم، رئیس جمهوری ابتدا در سفر استانی خود به شهر کرج برای نخستین بار و در یک موضع گیری رسمی بانک های خصوصی را به باد انتقاد گرفت و پس از آن در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود بانک های خصوصی را علل گرانی مسکن معرفی کرد.

به نوشته کارگزاران انتقاد دولتمردان از بانک های خصوصی کشور در حالی صورت می گیرد که این بانک ها تنها ۶درصد بازار پولی کشور را در اختیار دارند و مجموع سرمایه آنها نزدیک به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که به بهترین حالت تنها قادر هستند تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتباردهی داشته باشند. این در حالی است که ارزش نقدینگی موجود در بازار مسکن کشور مسلما رقمی بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود که تقریبا نزدیک به چهار برابر میزان تسهیلات بانک های خصوصی در بخش مسکن است.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.