دقیق‌ترین اطلاعات ازتحرکات مشکوک آمریکادراطراف ایران

دقیق‌ترین اطلاعات از تحرکات مشکوک آمریکا در اطراف ایران

عربستان تولیدات سوخت هواپیماها را که مورد استفاده هواپیماهای آمریکا در خلیج فارس است، به شدت افزایش داده است. این آمار با افزایش ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس کاملا هماهنگی دارد. وجود خیل عظیم انبار باروت و سوخت‌های سریع الاحتراق این توان را به ایران می‌دهد که نیروهای آمریکایی را در آتشی بزرگ محاصره کند.  

بهروز جاودانی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در یادداشتی دقیق، آخرین تحرکات و امکانات نظامیان آمریکایی در نقاط اطراف ایران را بررسی کرده است.

برخی از این تحرکات به ویژه قراردادهایی برای افزایش دریافت سوخت هواپیماهای جنگی، احتمال جدی یک برنامه نظامی گسترده توسط آمریکا در ماه‌های آینده را مطرح می‌کند.

در این یادداشت آمده است: با آن‌که آمریکا مدعی است سیاست دیپلماسی و راه حل‌های سیاسی را برای حل مشکلات با ایران در پیش گرفته است، روند فعل و انفعالات نظامی و امنیتی آمریکا و متحدانش و نیز حجم بالای نیروهای نظامی اش در منطقه، نشان می دهد که محور برخورد نظامی با ایران را همچنان در سیاست‌هایش حفظ کرده است. با آنکه بسیاری و چه بسا در یک جنگ روانی علیه ایران، گمانه زنی حمله نظامی به ایران را در فصل بهار پیش‌بینی می‌کردند، هم اکنون این گمانه زنی‌ها به فصل تابستان یا پاییز انتقال یافته است که حتی اگر در قالب یک فشار روانی جدید علیه ایران باشد، نمی توان آن را نادیده گرفت، به ویژه آنکه تیم محافظه‌کاران کاخ سفید، همچنان استفاده از سیاست زور و تجاوزگری را پیشه خود دارند.

حضور ناوهای هواپیمابر آیزنهاور و جان استینز و اضافه شدن ناوهای هواپیمابر ریگان و نیمیتز که در مجموع می‌تواند چهارصد هواپیمای جنگی را با خود حمل کنند، بر این گمانه‌زنی‌ها افزوده است... .

آمریکا با فرض اینکه ایران در یک برخورد نظامی احتمالی، اقدام به مین گذاری آب‌های خلیج فارس و به ویژه تنگه هرمز خواهد کرد، یکی از وظایف ناو رونالد ریگان را از بین بردن مین‌ها در آبهای خلیج فارس قرار داده است ... این ناوها به دلیل استفاده از سوخت اتمی، می توانند برای یک دوره 20 تا 25 ساله در آب‌های جهان، بدون هرگونه مشکلی در تأمین سوخت حرکت کنند و تنها مشکلی که برای این ناوها وجود دارد، تأمین سوخت هواپیماهای جنگی و راداری و جاسوسی است... .

اکنون بیش از پیش روشن شده است که دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با اعضای کمیته چهارجانبه عرب در قاهره، پیش از کنفرانس اخیر سران عرب در ریاض، متمرکز بر دریافت موافقت آنها برای هر گونه حمله به ایران و هماهنگی‌های لازم برای جلوگیری از هرگونه واکنش‌هایی در لبنان، فلسطین و عراق بوده است. اتهام‌های اخیر آمریکا علیه کشورمان، مبنی بر پیدا شدن اسلحه‌های ساخت ایران در افغانستان، موج جدیدی از سیاست‌های روانی و هجومی آمریکا علیه ایران است تا هرگونه برخورد نظامی علیه ایران را به عنوان عامل ناامنی و عدم استقرار در منطقه توجیه کند. .. .

پایگاه عملیاتی هوایی العدید (Al Udeid Air Base) در 35 کیلومتری جنوب دوحه، پایتخت قطر و در 70 کیلومتری مرز مشترک این کشور با عربستان سعودی قرار دارد که از اکتبر 2001 به مهم ترین پایگاه هوایی آمریکا در آسیا و خاورمیانه تبدیل شده است (از همین سال شهرکی با نام کمپ اندی بنا شد که اکنون هزاران نظامی آمریکایی در آن زندگی می کنند).

پیش از آن مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در پایگاه Macdill فلوریدا قرار داشت، اما با انتقال این فرماندهی به قطر، اکنون فرماندهی عملیاتی این کشور CENTCOM در پایگاه العدید قطر قرار دارد... .

و اما آمریکا فقط در قطر نیست که دارای پایگاه‌های نظامی است؛ بندر سلمان، فرودگاه المحرق و پایگاه هوایی شیخ عیسی و پایگاه نظامی الجفیر در منامه که مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا با 1200نظامی در آن قرار دارد، از مهم ترین پایگاه‌های آمریکا در بحرین به شمار می رود.

و اما پایگاه نظامی علی السالم و پایگاه هوایی احمدالجابر نیز از پایگاه‌های استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کویت به شمار می‌رود که بیش از ده هزار نظامی آمریکایی، 522 واحد توپخانه، 52 جنگنده آمریکایی، 75 هلی کوپتر آپاچی و موشک‌های پاتریوت در آن استقرار دارند.

با آنکه از سال 2001 پایگاه‌های آمریکا از عربستان به قطر انتقال یافته است، اما هنوز نیز نیروهای آمریکایی در الدمام و منطقه الظهران و پایگاه دریایی ملک فهد و پایگاه هوایی ملک خالد و پایگاه نظامی هوایی الامیر سلطان در جنوب ریاض استقرار دارند... .

منابع نفتی اروپایی چندی پیش رسما اعلام نمودند عربستان تولیدات سوخت هواپیماها را که مورد استفاده هواپیماهای آمریکا در خلیج فارس است، از فوریه 2007 به شدت افزایش داده است. بر همین اساس شرکت نفتی آرامکو در عربستان که توسط کارشناسان آمریکایی اداره می شود، از همین تاریخ تا کنون یک میلیون تا یک میلیون و دویست تن سوخت هواپیما را که احتمالا توسط هواپیماهای موجود در ناوهای هواپیمابر آمریکایی در خلیج فارس (همچون ناو هواپیمابر استینس و ریگان که بیش از 180 هواپیمای جنگی بر روی آن مستقرند) مورد استفاده قرار می‌گیرد، ذخیره کرده اند. این در حالی است که همین آمار در مقایسه با سال 2006 نشان می دهد که میزان ذخیره سوخت مصرفی این هواپیماها از سوی آرامکو فقط 200 تن بوده است. این آمار با افزایش ناوهای هواپیمابر آمریکا در خلیج فارس کاملا هماهنگی دارد... .

آمریکا برنامه نظامی خود را بر حملات برق آسا تنظیم کرده است تا با همه امکانات خود و در صورت بروز هرگونه جنگی، مانع اقدامات دفاعی ایران شود. از همین رو باید به تحرکات سیاسی و نظامی آمریکا در سطح بین‌الملل و منطقه با یک نگاه هماهنگ و کاملا منسجم نگریست تا در یک فضای بسته قرار نگیریم.

جریان انتقال سوخت جنگ افزارهای نظامی آمریکایی با آنکه در یک نگاه اولیه ممکن است یک جریان طبیعی جلوه کند، اما در همان نگاه اولیه نیز می توان از آن به عنوان یک اشاره بسیار بدبینانه از سوی آمریکا نگریست. البته ناگفته پیداست که همین امر به خودی خود امکان پاسخگویی ایران را در یک جنگ احتمالی بسیار و بیش از بیش افزایش می دهد، چرا که وجود خیل عظیم انبار باروت و سوخت‌های سریع الاحتراق خود گویای آن است که اگر آمریکا اولین گلوله را به سوی ایران نشانه رود؛ در یک پاسخگویی ساده نظامی، این انبار بزرگ این توان را به ایران می دهد که نیروهای آمریکایی را در آتشی بزرگ محاصره کند.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.