آغاز طرح مبارزه با 'بدحجابی' در ایران

آغاز طرح مبارزه با 'بدحجابی' در ایران

طرح مبارزه با 'مفاسد اجتماعی' در حالی از روز شنبه اول اردیبهشت آغاز شده است که در چند سال گذشته برنامه های مبارزه با 'مفاسد اجتماعی' به شکل علنی به میزان قابل ملاحظه ای کمرنگ شده است.
.
به نظر می رسد با کنار رفتن فرماندهان نیروی انتظامی و انتخاب فرماندهان جدید، پلیس نگاهش را به آنچه مفاسد اجتماعی می خواند، تغییر داده است

پلیس در چند سال گذشته تا حدودی نسبت به پوشش مردم به خصوص پوشش زنان بی تفاوت شده بود. در طرح هایی هم که پلیس اجرا می کرد، به اخطار دادن به زنانی که از نظر پلیس بدحجاب بودند، بسنده می شد.

از این نظر برخی محافظه کاران تندرو پلیس را متهم می کردند که نسبت به 'بدجحابی' و گسترش آن بی تفاوت است.

در چند سال گذشته به خصوص در دوران فرماندهی محمد باقر قالیباف فرمانده سابق نیروی انتظامی و شهردار فعلی تهران و سردار مرتضی طلایی رئیس پلیس سابق تهران و عضو فعلی شورای شهر تهران از شدت برخوردها با بدحجابی کاسته شده بود.

به نظر می رسد با کنار رفتن فرماندهان نیروی انتظامی و انتخاب فرماندهان جدید، پلیس نگاهش را به آنچه مفاسد اجتماعی می خواند، تغییر داده است.

سردار احمد رضا رادان رئیس پلیس تهران پیگیر طرحی است که از نظر نیروی انتظامی به "افزایش امنیت اخلاقی" منجر خواهد شد.

رئیس پلیس تهران، 'بدحجابی' را یکی از نگرانی خانواده ها می داند و می گوید این مسئله بستر گرایش برخی آسیب های دیگر را فراهم کرده است.

به گفته آقای رادان، تحقیقات پلیس نشان داده است که بدحجابی موجب کاهش امنیت اخلاقی جامعه و ایجاد خلل و کاستی در آن می شود و چون امنیت اخلاقی برای مردم از اهمیت برخوردار است برای همین مبارزه با بدحجابی در اولویت برنامه های پلیس قرار گرفته است.

در سال های گذشته پلیس روش های مختلفی برای برخورد با 'بدحجابی' داشته که از تذکرهای ماموران گرفته تا بازداشت و انتقال به اداره اماکن نیروی انتظامی را شامل می شده است. گاهی هم پای برخی از این افراد به دادگاه های ارشاد باز می شده است.

در بیشتر موارد، بازداشت شدگان در همان مراکز نیروی انتظامی محاکمه شده و به شلاق و پرداخت وجه نقد محکوم می شدند. البته گاهی موارد دستگیر شدگان این فرصت را داشتند که از خوردن شلاق جان به در برده و عوض شلاق، مبلغی بپردازند و از ضربات شلاق در امان بمانند.

هنوز نحوه برخورد نیروی انتظامی در طرح تازه مبارزه با بد حجابی روشن نیست اما رئیس پلیس تهران گفته است که سه شیوه ارشادی، انتظامی و قضائی منافاتی با هم ندارند

روش برخورد پلیس در سال های گذشته تغییرات زیادی داشته اما جز پوشش زنان بقیه موارد کم و بیش همواره جزو برنامه پلیس بوده است و اکنون به نظر می رسد پلیس برای برخورد با پوشش زنان برنامه های تازه ای دارد و از روش ارشادی که در چند سال گذشته مطرح بوده فراتر می رود.

در گذشته ماموران نیروی انتظامی چندین بار طرح ارشاد را اجرا کرده اند به این شکل که در محل های پرتردد به زنانی را که موهایشان پیدا بود، آرایش تند داشتند یا مانتوهای کوتاه پوشیده بودند، تذکر می دادند.

هنوز نحوه برخورد نیروی انتظامی در طرح تازه مبارزه با بد حجابی روشن نیست اما رئیس پلیس تهران گفته است که سه شیوه ارشادی، انتظامی و قضائی منافاتی با هم ندارند.

به نظر می رسد پلیس هر سه شیوه برخورد را در برنامه خود دارد و متهمان به سه گروه تقسیم شده اند.

آقای رادان در باره گروه اول می گوید که بیشتر افراد بدپوشش افرادی ناآگاه هستند و در نتیجه با اندکی راهنمایی و ارشاد پوشش خود را اصلاح می کنند.

به گفته رئیس پلیس تهران، گروه دوم از زنان و دختران بدپوشش نیازمند تلنگری هستند تا به خود بیایند و این افراد لازم است که از سوی پرسنل ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی) به مکان های خاصی هدایت شوند.

رئیس پلیس تهران گروه سوم را کسانی معرفی می کند که علاوه بر 'بدحجابی' متهم به برخی کژرفتاری های دیگری هستند که لازم است به مراجع قضائی سپرده شوند تا برابر معیارهای قانونی با آنها برخورد شود.

به این ترتیب افرادی که با تذکر مشکلاتشان حل شود مشکل چندانی نخواهند داشت اما به گفته رئیس پلیس تهران در صورتی که وضعیت ظاهری آنها قابل اصلاح نباشد به مراکز نیروی انتظامی هدایت می شوند تا با مشاوره هدایت شوند و با دعوت از خانواده آنها و اصلاح پوشش آنها در محل نیروی انتظامی تحویل خانواده شوند.

برنامه نیروی انتظامی با مخالفت هایی همراه بوده و برخی کارشناسان نسبت به موفقیت طرح ابراز تردید کرده اند زیرا به عقیده آنها طرح هایی شبیه طرح تازه "مبارزه با مفاسد اجتماعی" که تمرکز آن برخورد با بدحجابی است، سالها در ایران اجرا شده اما نتیجه ای نداشته است.

 
+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.